AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #1 Skrevet 30. september 2017 Sønnen min på 8 år har en jevnaldrende kamerat som er en del på besøk her. De leker fint sammen og gutten er som regel hyggelig, men han kommer stadig med kommentarer om hvordan det ser ut hjemme hos oss og hvorfor det er slik. Han har f.eks spurt "hvorfor bor dere i leilighet? Vi bor i enebolig" og "hvorfor har dere gammelt bad?" og lignende. Jeg pleier vanligvis ikke å si så mye, bare sier "ja, ja, det er sånn vi har det" og ikke gjøre noe utav det. Nå var han på overnatting her fra i går til i dag. Da guttene skulle legge seg kommenterte kameraten at malingen på et vindu flasset av, at det så gammelt ut på badet vårt og at "det ser ut som om det har bodd veldig mange her". Da de skulle spise frokost, var det litt lite smør igjen, og det kommenterte han selvsagt... Jeg sa bare at vi snart skulle handle senere i dag. Vi hadde bl.a også en nesten helt nyåpnet pakke salami, og gutten spurte "er det all salamien dere har?" akkurat som om har forventet noen enorme lagre eller noe. Det er liksom sånn hver eneste gang han er her, han kommer med noen små kommentarer og "stikk" om at vi ikke har det fint nok. Jeg synes ikke det er så kult at sønnen min må høre på alt dette. Han sier ikke noe, jeg vet ikke om han tenker på det heller. Nå høres det ut som om vi bor i den rønna og han nærmest i et slott... Men vi har en helt vanlig rekkehusleilighet, riktignok er ganske gammelt og ikke spesielt fint, men vi har alt vi trenger og det er ingenting ødelagt og dårlig her, selv om det ikke ser ut som et interiørmagasin. Hverken jeg eller mannen min har noen interesse for innredning og den slags, og mer opptatt av at det er funksjonelt, noe det absolutt er. Og denne gutten kommer fra en helt vanlig familie som riktignok bor i enebolig, men den ser helt ordinær ut. Men det virker altså som om denne gutten har et inntrykk av at vi er fattige eller noe sånt. Og jeg tenker at disse tankene ikke kan være noe han har kommet på selv, men at det må komme fra noen voksne, sannsynligvis foreldrene. Litt ekkelt å tenke på at de kanskje sitter og snakker om hvor stygt og fattigslig vi har det hjemme... Vi har jo hatt en masse unger på besøk, og ingen andre har kommentert hvordan leiligheten vår ser ut. Mitt inntrykk er generelt at unger bryr seg veldig lite om sånt. Så jeg tror denne gutten må ha hørt foreldrene sine snakke om dette. Lurer på hva dere andre her tenker om dette og hvordan/om jeg bør reagere på noen måte. Eller om det er best å bare ignorere det. Anonymkode: 5fa40...005 6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #2 Skrevet 30. september 2017 Barn kommer ikke med "stikk". De sier bare det de tenker. Synes ikke du skal overanalysere dette eller tenke at dette kommer et steds fra. Han er vant med noe annet, og tenker ikke over at dette han kommenterer er ting som for voksne oversettes til sosiale forskjeller (i.e. = ting man ikke snakker om). Det verste du kan gjøre er å uttrykke noen form for sårhet foran sønnen din. Vinkle ting på en positiv måte, le det bort. Min mor vokste opp i blokk og hennes mors holdning var at det var fantastisk med så mange barn i oppgangen å leke med - og det var det jo. Anonymkode: f9c42...703 43
Ak90 Skrevet 30. september 2017 #3 Skrevet 30. september 2017 (endret) Min datter sa til en venninne av at meg hun hadde det rotere og burde vaske oftere! Jeg har aldri sagt er ord! Barn sier det de tenker. Endret 30. september 2017 av Ak90 13
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #4 Skrevet 30. september 2017 Jeg ville ikke lagt vekt på det. Han virker som et nervøst barn som kanskje blir litt stresset av at alt ikke er som hjemme andre steder. Han ville nok "kritisert" alle steder som ikke er hjemme. Anonymkode: ecb4c...f69 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #5 Skrevet 30. september 2017 Ikke noe å bry seg om. Vi hadde besøk av en venninne av meg og datteren hennes en gang og så skulle en annen venninne med datter også komme. Vi gikk ut på veien for å møte dem og da de kom sa datteren til venninna mi til de to som kom: "Nå skal dere få se på skikkelig mye rot!" Det var faktisk ikke rotete heller, bare helt normal. Tror jenta var en 6-7 år. Anonymkode: 1352d...5fa 12
Gjest Ingenting2 Skrevet 30. september 2017 #6 Skrevet 30. september 2017 Du tar deg jo nær av det en åtte-åring sier, slutt å påstå at du og mannen ikke har «noen interesse av innredning og den slags». Det er jo du som har et problem her, ikke barnet som er hakket for ung til å forstå dette med å filtrere det han sier.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #7 Skrevet 30. september 2017 Jeg er oppriktig bekymret for enebolig-ungene. Fasadefokuset i Norge er helt vannvittig stort. Har ikke barn selv men er tante til tre barn som jeg merker tar etter foreldrene. Det er et voldsomt fokus på hva de selv og andre har/ikke har. Anonymkode: 047da...233 22
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #8 Skrevet 30. september 2017 Takk for svar. Så dere tror virkelig dette er noe gutten finner på selv? Jeg synes det høres merkelig ut at barn på 8 år har noen forestillinger om hva som er "best" av leilighet og enebolig f.eks. Har som sagt hatt en masse unger på besøk opp gjennom årene, og aldri hørt noen kommentere sånt før. Og så er det vel generelt ganske frekt å drive på sånn.. Vet i alle fall at jeg aldri hadde tort å si noe sånt til foreldrene til vennene mine da jeg var barn! TS Anonymkode: 5fa40...005 25
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #9 Skrevet 30. september 2017 2 minutter siden, canacas skrev: Du tar deg jo nær av det en åtte-åring sier, slutt å påstå at du og mannen ikke har «noen interesse av innredning og den slags». Det er jo du som har et problem her, ikke barnet som er hakket for ung til å forstå dette med å filtrere det han sier. Tar meg ikke spesielt nær av det, og nei, jeg har ingen spesiell interesse av innredning (hvorfor er det så viktig for deg å liksom motbevise det?). Jeg lurer bare på om andre har opplevd noe lignende og om man evt bør gjøre noe med det eller bare ignorere det. Anonymkode: 5fa40...005 12
HalldirV2 Skrevet 30. september 2017 #10 Skrevet 30. september 2017 Spørsmålet er vel hvordan du klarer å bli fornærmet over hva en 8 åring sier?! Og dersom du ønsker at dette skal ta slutt så bør du vel reagere på det? "Sånt sier vi ikke her" eller noe lignende. Hadde det vært min guttunge som sa slike ting ville jeg vært takknemlig overfor de som irettesatte han. 9
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #11 Skrevet 30. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Så dere tror virkelig dette er noe gutten finner på selv? Jeg synes det høres merkelig ut at barn på 8 år har noen forestillinger om hva som er "best" av leilighet og enebolig f.eks. Har som sagt hatt en masse unger på besøk opp gjennom årene, og aldri hørt noen kommentere sånt før. Og så er det vel generelt ganske frekt å drive på sånn.. Vet i alle fall at jeg aldri hadde tort å si noe sånt til foreldrene til vennene mine da jeg var barn! TS Anonymkode: 5fa40...005 Det du beskriver i OP er jo bare observasjoner, ikke beskrivelser av hva som er "best". Anonymkode: f9c42...703 4
Ak90 Skrevet 30. september 2017 #12 Skrevet 30. september 2017 Jeg tror foreldrene er opptatt av det (interiør, huset, opppussing ol) og han hører om det + at gutten har dårlige sosiale antenner ennå. 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #13 Skrevet 30. september 2017 Akkurat nå, HalldirV2 skrev: Spørsmålet er vel hvordan du klarer å bli fornærmet over hva en 8 åring sier?! Og dersom du ønsker at dette skal ta slutt så bør du vel reagere på det? "Sånt sier vi ikke her" eller noe lignende. Hadde det vært min guttunge som sa slike ting ville jeg vært takknemlig overfor de som irettesatte han. Jeg er ikke fornærmet. Dette har holdt på i flere år... Unger sier mye rart. Men lurer om hvordan/om man bør reagere på sånt. Anonymkode: 5fa40...005
Gjest Optimo Skrevet 30. september 2017 #14 Skrevet 30. september 2017 Dere kunne jo giddet å male litt, da. Malingen trenger ikke å flasse av vinduet, det går an å gjøre ting hjemme før det er høl i veggen. Fikk litt sånn Sinnasnekker'n-vibber av beskrivelsen din.
HalldirV2 Skrevet 30. september 2017 #15 Skrevet 30. september 2017 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke fornærmet. Dette har holdt på i flere år... Unger sier mye rart. Men lurer om hvordan/om man bør reagere på sånt. Anonymkode: 5fa40...005 "Det var ikke pent sagt", "Sånt sier man ikke når man er på besøk"...eller noe lignende. Det er jo vi voksne som skal lære barn normal folkeskikk. De selv har ikke noe filter, det filteret blir bare utviklet gjennom rettledning. Endret 30. september 2017 av HalldirV2 22
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #16 Skrevet 30. september 2017 Akkurat nå, HalldirV2 skrev: "Det var ikke pent sagt", "Sånt sier man ikke når man er på besøk"...eller noe lignende. Det er jo vi voksende som skal lære barn normal folkeskikk. De selv har ikke noe filter, det filteret blir bare utviklet gjennom rettledning. Vi voksende,du. Snakk for deg sjæl Anonymkode: 8f754...66a 1
Ak90 Skrevet 30. september 2017 #17 Skrevet 30. september 2017 Så spør han da?! Hva synes su om leiligheten vår? Er mamman din opptatt av sånn? 3
Gjest making.a.mess Skrevet 30. september 2017 #18 Skrevet 30. september 2017 Jeg hadde tenkt nøye over hvordan jeg skulle ordlegge meg før jeg hadde fortalt gutten litt om at folk ikke liker at gjester snakker negativt om huset til den personen de besøker. Det er ikke høflig.At når man er på besøk så setter man pris på den maten man får servert og sier takk etterpå. Noen må jo fortelle han dette før han legger seg til en dårlig vane. Andre han går til blir kanskje fornærmet og slutter å invitere han uten at han skjønner hvorfor. Foreldrene får kanskje ikke sett denne siden av han og dermed ikke får rettet det opp. Med mindre de er slike som straks de kommer hjem fra besøk begynner å snakke dårlig om verten og huset hans...
HalldirV2 Skrevet 30. september 2017 #19 Skrevet 30. september 2017 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi voksende,du. Snakk for deg sjæl Anonymkode: 8f754...66a Gikk litt fort i svingene der, *voksne. Takk forresten Endret 30. september 2017 av HalldirV2
Gjest making.a.mess Skrevet 30. september 2017 #20 Skrevet 30. september 2017 Svigermor sa forresten til min sønn noe om «stakkars de som bor i lite hus på boligfelt». Jeg ble helt paff og målløs. Hvorfor stakkars??? Jeg har bodd på boligfelt og syntes da det var både praktisk og greit, med mindre en nabo hadde fest ut i de sene timer. Svigermor føler seg litt fin i og med at vi bor på gård og har mye uteplass. Men det er mye som trenger oppgradering rundt her så noe palass er det absolutt ikke. Enkelte bygninger er det faktisk bedre å rive og bygge nytt enn å pusse opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå