AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #1 Skrevet 30. september 2017 Dette er jo ett tema som blir stadig mer aktuelt, i dagens samfunn. Hva skal nordmenn egentlig leve av etter at det er helt tomt for olje og gass? Alle sammen kan vel ikke leve av at vi klipper håren til hverandre, eller leverer posten? Anonymkode: a35d8...734
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #2 Skrevet 30. september 2017 Med tanke på at vi har mange hundre trilliarder oljepenger nå tror jeg ikke det er noe å være redd for at det skal gå tomt. Når olje er oppbrukt som ressurs i verden så vil også krig slutte, og det norge har aller mest utgifter på er forsvaret vårt, så det er jo bare en positiv etterfølge av det hele. Anonymkode: 92aa3...463
EvaLena Skrevet 30. september 2017 #3 Skrevet 30. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med tanke på at vi har mange hundre trilliarder oljepenger nå tror jeg ikke det er noe å være redd for at det skal gå tomt. Når olje er oppbrukt som ressurs i verden så vil også krig slutte, og det norge har aller mest utgifter på er forsvaret vårt, så det er jo bare en positiv etterfølge av det hele. Anonymkode: 92aa3...463 Det var krig før oljen ble funnet også, bare så du vet det. Det vil alltid være noe å krige for, dessverre.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #4 Skrevet 30. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: vi har mange hundre trilliarder oljepenger Anonymkode: 92aa3...463 Nei. Anonymkode: 1e485...220
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #5 Skrevet 30. september 2017 Dersom du mener nordmenn lever av olje, så hadde det jo ikke vært noe poeng i at nordmenn drar på jobb... Quote Hvis norske kvinner hadde jobbet like lite som gjennomsnittet i OECD-land, hadde verdier tilsvarende hele den norske oljeformuen gått tapt. https://www.aftenposten.no/norge/i/3JOEv/Kvinnejobber-mer-verdt-mer-enn-oljen Anonymkode: 24a96...d2e 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #6 Skrevet 30. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Med tanke på at vi har mange hundre trilliarder oljepenger nå tror jeg ikke det er noe å være redd for at det skal gå tomt. Når olje er oppbrukt som ressurs i verden så vil også krig slutte, og det norge har aller mest utgifter på er forsvaret vårt, så det er jo bare en positiv etterfølge av det hele. Nei,. den største utgiftsposten i statsbudsjettet er støtte til livsopphold av ulik slag (pensjoner, uføretrygd), de 40 milliardene vi bruker på forsvaret er langt ifra den største utgiften Anonymkode: f6f2b...d6e
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #7 Skrevet 30. september 2017 I føge Lan Marie Berg i den grønne skal vi leve av havvind 1:20 inn i denne videoen, se og le deg skakk (og spørr deg aelv hvordan noen kjnne stemme på dette) Anonymkode: 116d5...b72 2
Stina234 Skrevet 30. september 2017 #8 Skrevet 30. september 2017 Spørsmålet er veldig relevant. Vi vil ha gasseksport i mange år enda men på sikt tar det også slutt. Problemet er at Norge er et høy-kostnads land. Det gjør at produksjonskostnader blir for høye til at vi kan konkurrere med mange andre land. De som tror at oljefondet er av ubegrenset størrelse og vil redde oss er naive.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #9 Skrevet 30. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: I føge Lan Marie Berg i den grønne skal vi leve av havvind 1:20 inn i denne videoen, se og le deg skakk (og spørr deg aelv hvordan noen kjnne stemme på dette) Anonymkode: 116d5...b72 Gud bedre, dama er jo stokk dum Anonymkode: 6e6ff...8a2 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #10 Skrevet 30. september 2017 Ikke en dritt. Ikke før staten gjør det gunstigere for bedrifter å drive i Norge. Innovasjon og vilje til risiko er totalt fraværende, fordi staten voldtar bedrifter med ymse skatter. Potensielle gründere tør ikke satse. Er en trist affære. Anonymkode: fec3d...fd5 1
HalldirV2 Skrevet 1. oktober 2017 #11 Skrevet 1. oktober 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Med tanke på at vi har mange hundre trilliarder oljepenger nå tror jeg ikke det er noe å være redd for at det skal gå tomt. Når olje er oppbrukt som ressurs i verden så vil også krig slutte, og det norge har aller mest utgifter på er forsvaret vårt, så det er jo bare en positiv etterfølge av det hele. Anonymkode: 92aa3...463 Krig var det lenge før oljen, og krig blir det lenge etter oljen.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #12 Skrevet 1. oktober 2017 Jeg syns flere burde begynne å dyrke sine egne grønnsaker, andelsgård er tingen. Jeg tror det er framtiden faktisk, vi må tilbake til jorda. Pengene må komme fra et sted, og frukt og grønnsaker er ekte jordnære verdier. Anonymkode: e364c...43a 1
Perle Skrevet 1. oktober 2017 #13 Skrevet 1. oktober 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns flere burde begynne å dyrke sine egne grønnsaker, andelsgård er tingen. Jeg tror det er framtiden faktisk, vi må tilbake til jorda. Pengene må komme fra et sted, og frukt og grønnsaker er ekte jordnære verdier. Anonymkode: e364c...43a Det er liksom bare det, at vi bor i et karrig land med vinter 9 mnd. i året.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #14 Skrevet 1. oktober 2017 18 minutes ago, Perle said: Det er liksom bare det, at vi bor i et karrig land med vinter 9 mnd. i året. Å leve av det 100% er ikke det jeg mener, men om man får endel grønnsaker, frukt og bær rett fra jorda trenger man mindre inntekt ellers. Når jeg vokste opp var vi selvberget med poteter, gulrøtter og epler. Det var ikke mye arbeid, og vi sparte mye penger på det. Drivhus kan også forlenge sesongen mye. Anonymkode: e364c...43a
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #15 Skrevet 1. oktober 2017 Just now, AnonymBruker said: Å leve av det 100% er ikke det jeg mener, men om man får endel grønnsaker, frukt og bær rett fra jorda trenger man mindre inntekt ellers. Når jeg vokste opp var vi selvberget med poteter, gulrøtter og epler. Det var ikke mye arbeid, og vi sparte mye penger på det. Drivhus kan også forlenge sesongen mye. Anonymkode: e364c...43a Rettelse: eplene varte ikke hele året men vi lagret vinterepler i kjelleren. Anonymkode: e364c...43a
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #16 Skrevet 1. oktober 2017 Just now, AnonymBruker said: 2 minutes ago, AnonymBruker said: Å leve av det 100% er ikke det jeg mener, men om man får endel grønnsaker, frukt og bær rett fra jorda trenger man mindre inntekt ellers. Når jeg vokste opp var vi selvberget med poteter, gulrøtter og epler. Det var ikke mye arbeid, og vi sparte mye penger på det. Drivhus kan også forlenge sesongen mye. Anonymkode: e364c...43a Rettelse: eplene varte ikke hele året men vi lagret vinterepler i kjelleren. Anonymkode: e364c...43a Vi hadde også sau og hadde alltid lammekjøtt i fryseren. Anonymkode: e364c...43a
stan Skrevet 1. oktober 2017 #17 Skrevet 1. oktober 2017 Norge er da rikt på ressurser. Vi har fisk og sjømat om vi forvalter det riktig. Dette er jo allerede den største eksporten utenom olje og gass. Det er jo store muligheter her. Ikke minst i forhold til havbruk. Vind er nevnt. Det er jo absolutt en ressurs. Men den største ressursen er jo menneskene. Norge er det landet i verden som er best til å utnytte de menneskelige ressursene. Fortsetter vi med det og holder befolkningen på et høyt utdannet nivå bør vi klare oss.
Kamikatze Skrevet 1. oktober 2017 #18 Skrevet 1. oktober 2017 Fikk stor tro på vindkraft etter å ha sett intervjuet med Lan Marie Berg i grønskepartiet. Må lett kunne utvikle noen Terrawatt årlig, om vi installerer en vindmølle foran kjeften hennes?
Horten Market Skrevet 1. oktober 2017 #19 Skrevet 1. oktober 2017 (endret) Hva er den største inntektskilden for Norge? Er du sikker på at det er olje? Oljefondet har siden oppstarten fått overført 3360 milliarder oljepenger. Men i samme tidsrom har fondet fått en avkastning på sine investeringer til en verdi av 3622 milliarder. Dermed er Norges største inntektskilde oljefondets internasjonale investeringer i aksjer, rentepapirer og eiendom. Det største bidraget fra finansielle investeringer har kommet de siste 5 år, samtidig som bidraget fra oljen har falt kraftig. Situasjonen i dag er at finansielle investeringer gir betydelig mer penger i kassen enn olje. Når oljen tar slutt, så vil Norge likevel få inntekter fra oljepengene i overskuelig fremtid. Det gjelder bare å forvalte formuen klokt. Endret 1. oktober 2017 av Horten Market
T-Rex Skrevet 1. oktober 2017 #20 Skrevet 1. oktober 2017 8 hours ago, AnonymBruker said: Ikke en dritt. Ikke før staten gjør det gunstigere for bedrifter å drive i Norge. Innovasjon og vilje til risiko er totalt fraværende, fordi staten voldtar bedrifter med ymse skatter. Potensielle gründere tør ikke satse. Er en trist affære. Anonymkode: fec3d...fd5 Det er lettere å etablere bedrifter i Norge enn i de fleste andre land. Dette til orientering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå