Mari Y Skrevet 30. september 2017 #1 Skrevet 30. september 2017 Noen av dere som vil fortelle hvorfor dere har mobbet/ mobber noen? Hvis dere er tidligere mobbere, hva forandret deres opptreden, og hvor i livet er dere i dag? Hvis du er en mobber, hva får deg til å holde på? Og hva tror du må til for å slutte? 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #2 Skrevet 5. oktober 2017 Bra spørsmål. Selv har jeg blitt mobbet. Jeg vet at jeg kunne aldri mobbet noen. Anonymkode: 1fc52...34c
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #3 Skrevet 5. oktober 2017 Jeg må bare skyte inn at jeg tror noen mobber uten å faktisk mene det, de opplever ikke det de gjør som mobbing. Anonymkode: 23462...63c
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #4 Skrevet 5. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg må bare skyte inn at jeg tror noen mobber uten å faktisk mene det, de opplever ikke det de gjør som mobbing. Anonymkode: 23462...63c Mange er sarkastiske, av natur. Det kan jo virke som om en blir mobbet da. Anonymkode: 1fc52...34c
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #5 Skrevet 5. oktober 2017 Vel, hva er mobbing? Det må nok oppleves for å kunne forstås. selv ble jeg mobbet psykisk og fysisk. Han som gjorde det har i voksenalder dobbeldiagnose, rus og psykiatri, på grunn av at han selv i voksen alder er svært voldelig bor han et sted hvor det er flere ansatte per beboer. Er en vennine av meg som også ble mobbet og har opplevd lignende som meg. Der sitter mobberen i fengsel for mord. Det begge har til felles var at dette skjedde når de egentlig skulle begynne voksenlivet. selvom jeg ikke kan gi deg noe svar fra en mobber, er vel dette alikevel en form for svar... Anonymkode: d104b...0c3
Mari Y Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter #6 Skrevet 5. oktober 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, hva er mobbing? Det må nok oppleves for å kunne forstås. selv ble jeg mobbet psykisk og fysisk. Han som gjorde det har i voksenalder dobbeldiagnose, rus og psykiatri, på grunn av at han selv i voksen alder er svært voldelig bor han et sted hvor det er flere ansatte per beboer. Er en vennine av meg som også ble mobbet og har opplevd lignende som meg. Der sitter mobberen i fengsel for mord. Det begge har til felles var at dette skjedde når de egentlig skulle begynne voksenlivet. selvom jeg ikke kan gi deg noe svar fra en mobber, er vel dette alikevel en form for svar... Anonymkode: d104b...0c3 Noen har store atferdsproblemer, ja. Jeg tror det går litt innunder det en som stod frem som såkalt 'versting' på grunnskolen, forteller om seg selv. At ofte er det problemer hjemme som gjør at de blir såkalte 'verstinger'. Egentlig veldig synd at noen faller så utenfor som du her beskriver. Disse kan ikke ha hatt noe godt liv, ikke at det unnskylder mobbing. Men da kan vi kanskje se hvor de får det fra.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #7 Skrevet 5. oktober 2017 Mobbet fordi det var enten det eller å bli mobbet selv. Har et helt fint liv, vanlig utdannelse, vanlig jobb, grei økonomi, barn, gift, hund. Forandret oppførsel fordi jeg ble eldre. Tror det er den vanligste grunnen. Ingen er den samme som 30 åring som de var da de var 15. Anonymkode: d97eb...e3f
Mari Y Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter #8 Skrevet 5. oktober 2017 Men dette til tross er jeg sikker på at det finnes mobbere som ikke har havnet så langt utpå. Noen ser jo ikke akkurat ut til å legge det fra seg i voksen alder heller, da det finnes mobbing blant voksne, også. Mobbing har vel ofte med holdninger eller atferd å gjøre, men sier kanskje ikke så mye om personen utover det. 1
Mari Y Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter #9 Skrevet 5. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mobbet fordi det var enten det eller å bli mobbet selv. Har et helt fint liv, vanlig utdannelse, vanlig jobb, grei økonomi, barn, gift, hund. Forandret oppførsel fordi jeg ble eldre. Tror det er den vanligste grunnen. Ingen er den samme som 30 åring som de var da de var 15. Anonymkode: d97eb...e3f Du har nok rett i det, men tydeligvis legger jo ikke alle sin egen opptreden bak seg. Bra du gjorde det, men det er også mange voksne som mobber, dessverre. Så ikke alle lærer. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #10 Skrevet 5. oktober 2017 8 minutter siden, Mari Y skrev: Noen har store atferdsproblemer, ja. Jeg tror det går litt innunder det en som stod frem som såkalt 'versting' på grunnskolen, forteller om seg selv. At ofte er det problemer hjemme som gjør at de blir såkalte 'verstinger'. Egentlig veldig synd at noen faller så utenfor som du her beskriver. Disse kan ikke ha hatt noe godt liv, ikke at det unnskylder mobbing. Men da kan vi kanskje se hvor de får det fra. Så er det mobbeofre som har samme bakgrunn som disse mobberne, som i tillegg opplever mobbing på skolen... Anonymkode: bac09...260 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #11 Skrevet 5. oktober 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mobbet fordi det var enten det eller å bli mobbet selv. Har et helt fint liv, vanlig utdannelse, vanlig jobb, grei økonomi, barn, gift, hund. Forandret oppførsel fordi jeg ble eldre. Tror det er den vanligste grunnen. Ingen er den samme som 30 åring som de var da de var 15. Anonymkode: d97eb...e3f Hvordan gikk det med de du mobbet? Tenker du noen ganger på det? har du dårlig samvittighet for hva du gjorde? Mobbing kan jo ødlegge liv... Anonymkode: d104b...0c3 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #12 Skrevet 5. oktober 2017 Da jeg var yngre brukte jeg humor og sarkasme som en forsvarsmekanisme, og ser i ettertid at dette kan ha gått ut over andres bekostning. Var ikke den tradisjonelle mobber som hadde sine ofre, men jeg kunne ofte vitse om ting jeg selv ikke innså var sårende for de jeg vitset om. Skulle ønske noen gav beskjed til meg om at jeg faktisk såret folk, og at det ikke var greit, fordi jeg var selv ikke helt klar over det. Anonymkode: ce581...bea
Mari Y Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter #13 Skrevet 5. oktober 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så er det mobbeofre som har samme bakgrunn som disse mobberne, som i tillegg opplever mobbing på skolen... Anonymkode: bac09...260 Ok, den skjønte jeg ikke. Snakket jo primært sett om mobbere, jeg nå.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #14 Skrevet 5. oktober 2017 25 minutter siden, Mari Y skrev: Noen har store atferdsproblemer, ja. Jeg tror det går litt innunder det en som stod frem som såkalt 'versting' på grunnskolen, forteller om seg selv. At ofte er det problemer hjemme som gjør at de blir såkalte 'verstinger'. Egentlig veldig synd at noen faller så utenfor som du her beskriver. Disse kan ikke ha hatt noe godt liv, ikke at det unnskylder mobbing. Men da kan vi kanskje se hvor de får det fra. Jeg tror ikke det er kun adferdsproblemer. Man ønsker ikke å gi barn personlighets forstyrrelses diagnoser av naturlige årsaker, men jeg tror ikke de diagnosene som før beskrev en psykopat, plutselig oppstod når man blir voksne. Noen har ikke og får ikke evnen til empati. Noen får glede ut av å være grovt voldelig mot dyr og mennesker, både som barn og voksne. Men ikke alle som mobber er sånn, men de volderligste mobberne, blir også de farligste for samfunnet når de blir voksne, tenker her spesielt på de som får glede ut av vold. Anonymkode: d104b...0c3 1
Mari Y Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter #15 Skrevet 5. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke det er kun adferdsproblemer. Man ønsker ikke å gi barn personlighets forstyrrelses diagnoser av naturlige årsaker, men jeg tror ikke de diagnosene som før beskrev en psykopat, plutselig oppstod når man blir voksne. Noen har ikke og får ikke evnen til empati. Noen får glede ut av å være grovt voldelig mot dyr og mennesker, både som barn og voksne. Men ikke alle som mobber er sånn, men de volderligste mobberne, blir også de farligste for samfunnet når de blir voksne, tenker her spesielt på de som får glede ut av vold. Anonymkode: d104b...0c3 Psykopat er ikke nødvendigvis det samme som atferdsproblemer. Det er kun et annet begrep for antisosial personlighetsforstyrrelse. Den diagnosen kan man ikke stille på barn, og det er heller ikke en diagnose som oppstår ut av det blå. Man skal f eks ha ganske høy grad av narssissisme for å klassifiseres som 'psykopat'. Dessuten, til og med hos barn som viser tidlig tegn til antisosial personlighetsforstyrrelse bør jo fanges opp.
Mari Y Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter #16 Skrevet 5. oktober 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan gikk det med de du mobbet? Tenker du noen ganger på det? har du dårlig samvittighet for hva du gjorde? Mobbing kan jo ødlegge liv... Anonymkode: d104b...0c3 Kan, ja. Men jeg tror mange mobbeofre også kan komme bra ut av det senere i livet. Selv om det kan være tøft der og da. Alt kommer ann på omstendighetene og hvordan du takler motgang.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #17 Skrevet 6. oktober 2017 11 timer siden, Mari Y skrev: Psykopat er ikke nødvendigvis det samme som atferdsproblemer. Det er kun et annet begrep for antisosial personlighetsforstyrrelse. Den diagnosen kan man ikke stille på barn, og det er heller ikke en diagnose som oppstår ut av det blå. Man skal f eks ha ganske høy grad av narssissisme for å klassifiseres som 'psykopat'. Dessuten, til og med hos barn som viser tidlig tegn til antisosial personlighetsforstyrrelse bør jo fanges opp. Da er vi enig 👍🏻Var akkurat det jeg mente, at å definere all mobbing som kun adferdsproblemer blir feil. Noen har også underliggende personlighetsforstyrrelser som årsak til oppførselen. Anonymkode: d104b...0c3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #18 Skrevet 6. oktober 2017 Dette synes jeg blir litt stygt sagt, tror ikke du mener det slik, men når du sier at det kommer an på hvordan man takler motgang. Høres det ut som om du mener at de som blir ødlagt av mobbing, blir det fordi de ikke takler motgang, mens andre kommer bra ut av det i livet fordi de takler motgang. Vil minne på at alle mobbehistrorier er forskjellige, noen har vært gjennom psykisk og fysisk vold og til og med overgrep. For noen er dette som å leve i en krigssituasjon og de utvikler PTSD. Tror ingen kommer gjennom mobbing uten at det stjal noe fra en eller endret noe. Selv de som fremstår som suksses historier, har en indre bagasje selvom det kanskje ikke er synlig utenfra. Alt kommer selvfølgelig an på varighet og graden av krenkelser og hvor sårbar man var fra før. Men det siste kan aldri brukes som en ansvarsfraskrivelse fra de som har utført slike grusomme handlinger mot et medmenneske. Anonymkode: d104b...0c3 2
Mari Y Skrevet 6. oktober 2017 Forfatter #19 Skrevet 6. oktober 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Da er vi enig 👍🏻Var akkurat det jeg mente, at å definere all mobbing som kun adferdsproblemer blir feil. Noen har også underliggende personlighetsforstyrrelser som årsak til oppførselen. Anonymkode: d104b...0c3 Jepp:)
Mari Y Skrevet 6. oktober 2017 Forfatter #20 Skrevet 6. oktober 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette synes jeg blir litt stygt sagt, tror ikke du mener det slik, men når du sier at det kommer an på hvordan man takler motgang. Høres det ut som om du mener at de som blir ødlagt av mobbing, blir det fordi de ikke takler motgang, mens andre kommer bra ut av det i livet fordi de takler motgang. Vil minne på at alle mobbehistrorier er forskjellige, noen har vært gjennom psykisk og fysisk vold og til og med overgrep. For noen er dette som å leve i en krigssituasjon og de utvikler PTSD. Tror ingen kommer gjennom mobbing uten at det stjal noe fra en eller endret noe. Selv de som fremstår som suksses historier, har en indre bagasje selvom det kanskje ikke er synlig utenfra. Alt kommer selvfølgelig an på varighet og graden av krenkelser og hvor sårbar man var fra før. Men det siste kan aldri brukes som en ansvarsfraskrivelse fra de som har utført slike grusomme handlinger mot et medmenneske. Anonymkode: d104b...0c3 Snakker ikke om å skrive ansvaret fra seg, men at mobbing kan takles forskjellig fra offer til offer. Men man skal ikke mobbe, fordi alle skal behandles med samme respekt, uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå