Cr@sh Skrevet 20. januar 2005 #1 Del Skrevet 20. januar 2005 Hei dere! Vi har akkurat kjøpt hus! Skal flytte inn nå 1. februar. Åh, det er så spennende... Men litt skummelt også.... Det er jo litt spesielt når man er førstegangskjøper. Mye penger det er snakk om å sånn! Så jeg lurer litt på da.... om det er noen som har tips til hva vi bør se etter når vi tar over huset... Hva skal selgeren la stå igjen? (lamper?) Er det sånn at det som er montert fast i gulv/tak som var der på visningsdagen også skal være der når vi tar over? Hmmm.... er så mye å tenke på... er litt redd for å glemme noe essensielt!!! Håper noen har tips / råd.... (også postet på Forbruker og Økonomi) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2005 #2 Del Skrevet 20. januar 2005 Alt som er fastmontert (gardinstenger, lamper, skap, skap på bad ol) skal være igjen med mindre dere har avtale om at de skal ta det med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trixi Skrevet 20. januar 2005 #3 Del Skrevet 20. januar 2005 Panelovner skal også stå igjen. Lamper på vegger kan selger ta med seg, mens de som er festet/koblet med sokkerbit i taket skal stå hvis ikke annet er avtalt. Garderobe på soverom og i gang, markiser og persienner er også vanlig at står igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2005 #4 Del Skrevet 20. januar 2005 Da vi kjøpte hus fikk vi beskjed om at lamper etc. kunne tidligere eier ta med seg dersom det ikke var nevnt annet i prospektet. Det samme gjelder faktisk gardinstenger etc. Vi kom til et hus hvor alle lamper i 1 etg var fjernet(taklamper), så hele 1 etg var mørklagt da vi tok over. Da vi solgte leiligheten vår ble både takstmann og megler forundret over at vi ikke skulle ha med oss skapet som var skrudd fast i veggen på badet... Noen lar mye stå igjen, andre fjerner det meste de klarer å ta med seg. Har hørt av en eiendomsmegler om tilfeller hvor vask toalett etc er fjernet. Det skal ikke tidligere eier å lov å ta med. Husk at brannslukningsutstyr og røykvarslere skal stå igjen og være riktig montert. Er ikke vaskingen god nok lønner det seg å nekte å ta imot nøklene. Tar dere imot nøklene kan det bli vanskeligere i etterkant å påvise at det var møkkete før der kom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annema Skrevet 20. januar 2005 #5 Del Skrevet 20. januar 2005 Da vi kjøpte hus stod det spesifisert i standardkontrakten som megler brukte, hva som skulle stå igjen. Jeg husker også at vi gikk gjennom det når vi underskrev kontrakten sammen med selger. Jeg kan supplere med: postkasse og tørkestativ (kjøkkeninnredning og baderomsinnredning sier vel seg selv?). Et annet råd er å ikke lage "bråk" selv om det mangler en panelovn og et par lamper...det blir nok annet å bruke kreftene på (mener ikke at det ikke skal påpekes). Lykke til med huskjøpet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cr@sh Skrevet 21. januar 2005 Forfatter #6 Del Skrevet 21. januar 2005 Tusen takk for mange nyttige tips!!! Skal skrive meg dette bak øret - og ta det frem når vi tar over!!!! Takk igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 22. januar 2005 #7 Del Skrevet 22. januar 2005 Banankasser kan hentes i Rygge, og du bor "uuut mot havet"... har på følelsen at du ikke bor så langt unna meg, jeg Gratulerer med huskjøp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cr@sh Skrevet 22. januar 2005 Forfatter #8 Del Skrevet 22. januar 2005 Banankasser kan hentes i Rygge' date=' og du bor "uuut mot havet"... har på følelsen at du ikke bor så langt unna meg, jeg Gratulerer med huskjøp![/quote'] Kanskje vi er/blir naboer? HIHI... Hvor bor du a? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 22. januar 2005 #9 Del Skrevet 22. januar 2005 Gratulerer :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 22. januar 2005 #10 Del Skrevet 22. januar 2005 Ups.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 22. januar 2005 #11 Del Skrevet 22. januar 2005 :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 23. januar 2005 #12 Del Skrevet 23. januar 2005 Pass også på at selger har tømt boder og garasjer for alt ræl! Ikke gå i samme fella som oss, som tenkte at : Joda, dette kan sikkert komme til nytte. Det var feil! Vi har betalt rimelig mye i ekstra renovasjon og leie av container for å rydde opp etter tidligere eier Vi overtok et gammelt hus, og godtok at det sto igjen endel i uthuset. Det fikk vi angre på. Det som skulle være fin ved, viste seg å bare være søppel (råte/sopp), det var utrolig mye ubrukelig rot bak og innimellom - og selvfølgelig var det drit møkkete! Det verste var egentlig at alt rotet skjulte at betonggulvet var gjennomtrukket med parafin :evil: Tok noen år før den lukten ga seg....... Sjekk renholdet under badekar, på vannlåsen på klosettene og servanter (i beste fall støvsamlere) Løft opp proppen i vasken på kjøkkenet Sjekk oppå varmtvannstanken Oppå lamper etc. Mellom spiler i trappegelender Inni skuffer og skap på soverom, særlig øverste hylle innerst Sjekk at vinduene er blanke - best å overta i sollys! Gulvlister og oversiden av selve døra og dørkarmen er også et kjekt sted...... (nå har jeg listet opp mange av mine dårlige samvittigheter i det daglige renholdet, ihvertfall......) Vær streng på renholdet, det blir så mye ekstra jobb for dere. Sørg for å la bad og kjøkken være avlukket en god stund, f.eks. over natten, slik at dere oppdager om det er dårlig lukt. Sannsynligvis har selger luftet godt, og dere kommer til å ha alle dører åpne i flyttesjauen. Da kan det ta tid før dere oppdager dårlig lukt. Jeg snakker av erfaring. Vi oppdaget et seriøst og meget dyrt kloakkproblem, og det tok tid å rette opp. Kan være vanskelig å dokumentere at selger har kjent lukta. Sorry, ikke meningen å ta motet fra deg. Mine eksempler er nok unntaket. Gratulerer med hus, lykke til med innflyttingen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cr@sh Skrevet 23. januar 2005 Forfatter #13 Del Skrevet 23. januar 2005 Vær streng på renholdet, det blir så mye ekstra jobb for dere. Takk for mange goooode tips om hvor vi bør sjekke vaskinga.... Ja, vi skal prøve å ikke ta så lett på akkurat det. Er litt kjipt å bruke masse tid på å vaske etter den gamle eieren... Så lista di var fin den - takk, du! Sorry, ikke meningen å ta motet fra deg. Mine eksempler er nok unntaket. Gratulerer med hus, lykke til med innflyttingen Vi får håpe at dine eks. er unntak... men nå er vi heldige å kjøper et hus som ikke er så ille gammelt (15år)... og det hjelper nok litt sånn i forhold til hva slags feil man kan slippe å finne.... Håper jeg da i hvert fall! Du har uansett ikke tatt motet fra meg... gleder meg veldig til å ta over... Men det er jo veldig spennende også da.... Takk igjen for fine tips, Twigi! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 23. januar 2005 #14 Del Skrevet 23. januar 2005 Banankasser kan hentes i Rygge' date=' og du bor "uuut mot havet"... har på følelsen at du ikke bor så langt unna meg, jeg Gratulerer med huskjøp![/quote'] Vi er nok ikke helt naboer, for jeg bor ikke i Rygge, men ikke så veldig langt unna (like ved Råde...)! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cr@sh Skrevet 23. januar 2005 Forfatter #15 Del Skrevet 23. januar 2005 Kanskje vi er/blir naboer? HIHI... Hvor bor du a? Vi er nok ikke helt naboer, for jeg bor ikke i Rygge, men ikke så veldig langt unna (like ved Råde...)! Måtte bare spørre... Ble litt nysgjerrig der, gitt! Ja, Råde er ikke langt unna.... Hei & Hopp!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå