Gå til innhold

Hvor mange prosent utgjør besteforeldrene i barnebarna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften sier mye. Lurer på hvor mange prosent besteforeldre utgjør i barnebarna sine. Meg og sambo er 50% hver, men hvis besteforeldrene er 25% per person, så utgjør de halvparten av barnet? Det kan vel ikke stemme, for dem er jo ikke foreldrene? 

Vi blir forvirret her hjemme, og lurer på om noen har et korrekt svar for dette! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går jo ikke an å tenke sånn. Jeg er ikke 50% moren min og 50% faren min og det er ingen andre heller.

Anonymkode: e1ff9...6a7

• Liker 1
Skrevet

Genmaterialet til besteforeldrene utgjør 100% av mulig genmateriale for barnebarna. Men siden dette kan kombineres på utallige måter, går det ikke an å si så mye sikkert om sluttresultatet.

Anonymkode: cfd3d...efc

• Liker 1
Skrevet

50% av dine gener kommer fra din mor (eggcellen) og 50 % fra din far (sædcellen). Men ingen av eggcellene er identiske til de andre eggcellene, og ingen av sædcellene er identiske til de andre sødcellene, dermed blir søsken ulike. Grunnen til det er at alle egenskaper bestemmes av et genpar, altså to gener, der et kommer fra far og et kommer fra mor. Det er bare i kjønscelene, (egg-og sædcellene) at genene ikke ligger i par. Kjønscellene er på en måte halve celler, som har blitt til gjennom kjønscelledeling. Kjønscellen består dermed kun av et gen per genpar, men det er ikke sånn at eggcellen kommer enten fra mormor eller fra morfar. Eggcellen kommer fra mor,som er en blanding av mormor og morfar, men genene er blandet sammen i mor, og delt igjen i kjønnscelledelingen.Både blandingen og delingen er tilfeldig. Det vil si at selv om eggcellen er 100% mor, så er den ikke nødvendigvis 50% mormor og 50% morfar. Det vil variere, noen av eggcellene har mer mormor,andre har mer morfar (Google og les deg opp om kjønnscelledeling hvis du vil vite mer).

Når det gjelder hvem man ligner på, så er det også forskjel på hvor dominerende et gen er.

Det eneste man vet helt sikkert er at barnet er 100% seg selv.

Anonymkode: cc036...411

Skrevet

Arv og gener er utrolig spennende. Skulle ønske jeg visste mer om det.

Jeg pleier å tenke på hunder når jeg ser for meg deg TS spør om. Tenk at farfar er schæfer, farmor er puddel osv. utseendet på mor er da muligens en blanding eller kanskje hun ser helt ut som en puddel og oppfører seg som en schæfer. Hennes barn igjen kan da arve både deler av utseendet til begge over og egenskapene. Eller kanskje er noen egenskaper dominante og vil alltid overvinne andre. Og så er det jo far og hans familie.

Min mann har tolv unger han er onkel til, det er hans tre søsken sine barn, med fem andre som foreldre. Veldig mange av de ungene har et veldig spesielt utseende på øynene som ikke en gang alle min manns søsken har, men deres felles far hadde det.

Anonymkode: 954ee...9f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...