Gå til innhold

Hva kan jeg bruke i stedet for Worcestershire sauce

Anbefalte innlegg

Hva kan jeg bruke i stedet for Worcestershire sauce? Skulle vært i en gryte jeg skal lage, men dette har jeg altså ikke. Kan jeg bruke noe annet i stedet? Evt hva? Går det an å bruke f.eks vanlig eddik og litt soyasaus? Skulle gjerne hatt eplecidereddik, men det har jeg heller ikke. Har en gammel hvitvinseddik da.

Anonymkode: 2f49a...6b2

Fortsetter under...

Fortell om de andre ingrediensene, så får du best mulig svar.

Utifra det du har skrevet, ville jeg svart soyasaus. Bruker du hvitvinseddik, må du sørge for at gryta koker lenge nok til at eddiken fordamper, og bare vinsmaken blir igjen.

Worcestershiresaus har også en del krydder, så det kan tenkes at du bør bruke litt ekstra pepper, og kanskje andre kryddere som allerede inngår.

Anonymkode: 9de66...8e2

• Liker 1

Hvis du har salte ansjos, dvs sånne som brukes i pastasauser og liknende, og som ligger i olje på glass, kan du bruke litt av det. Det er ansjosen som blant annet gir Worchestershiresausen saltsmak og umami.

Anonymkode: c3c9d...4a8

Det er en chili con carne variant. Har en miks av flere oppskrifter, men i tillegg til løk, hvitløk, hakkede tomater, chili og paprika så er det spisskummen, kanelstang, kakaopulver, oregano. salt og pepper. Har laget denne mange ganger med stort hell, men da har jeg altså hatt litt av denne sausen som mangler nå oppi.

Prøv å Google "Worcestershire sauce substitute" eller "Worcestershire sauce replacement". Av det jeg kan finne, tror jeg soyasaus kan være en ok erstatning, men man bør også ha i litt ansjos og litt eddik av noe slag (helst hvitvinseddik eller eplecidereddik). Men bare pittelitt, mesteparten av smaken bør nok komme fra soyasaus. Kunne du kanskje prøve å blande sammen en ok blanding, og smake deg frem? Hvis du vet hva Worcestershiresaus smaker da, selvsagt. :) 

Å koke bort eddiksmaken tror jeg ikke skal være nødvendig, da du ikke trenger mye eddik i blandingen. Hvis jeg husker rett har vel Worcestershiresaus en eddiksmak i seg fra før, men rett meg gjerne hvis jeg tar feil.

Anonymkode: 8bd58...ce5

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Prøv å Google "Worcestershire sauce substitute" eller "Worcestershire sauce replacement". Av det jeg kan finne, tror jeg soyasaus kan være en ok erstatning, men man bør også ha i litt ansjos og litt eddik av noe slag (helst hvitvinseddik eller eplecidereddik). Men bare pittelitt, mesteparten av smaken bør nok komme fra soyasaus. Kunne du kanskje prøve å blande sammen en ok blanding, og smake deg frem? Hvis du vet hva Worcestershiresaus smaker da, selvsagt. :)

Å koke bort eddiksmaken tror jeg ikke skal være nødvendig, da du ikke trenger mye eddik i blandingen. Hvis jeg husker rett har vel Worcestershiresaus en eddiksmak i seg fra før, men rett meg gjerne hvis jeg tar feil.

Anonymkode: 8bd58...ce5

Ja, prøvde å google og da fant jeg blant annet soyasaus. Prøver det sammen med ørlite vanlig eddik for å få syren. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...