Gå til innhold

Hva er din "go to" gjestemiddag om høsten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her lager vi ofte rødvinsgryte, men trenger litt nye ideer. Gjerne noe med lam eller laks!

Anonymkode: 94284...390

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Go to gjestemiddag? For et merkelig uttrykk.

Anonymkode: 425c3...2c3

• Liker 4
Skrevet

Beklager, jeg kommer fra et engelskspråklig land og visste ikke helt hvordan jeg skulle oversette det. Men mener altså hva du pleier å lage.

• Liker 1
Skrevet

Fårikål med en vri. Dvs. jeg tilsetter litt sambal oelek og hvitløk. Det gjør underverker for både farge og smak! (Selv om det nok er som å banne i kirken for noen... ;)). Kan utmerket godt serveres med ris eller bulgur for de som foretrekker det fremfor de tradisjonelle kokte potetene. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, jeg kommer fra et engelskspråklig land og visste ikke helt hvordan jeg skulle oversette det. Men mener altså hva du pleier å lage.

Jeg vil tro det er fullt forståelig for de fleste som har vært eksponert for litt engelsk (og ikke har vondt i viljen). :)  

Jeg har ingen enkelt rett som er standard, men langkokte kjøttretter med diverse rotgrønnsaker og vin eller øl i gryta slår aldri feil. Eller reinskav med sopp og løk i en fløte/rømmesaus smaksatt med einerbær og litt geitost. Hjemmelaget potetmos passer ofte godt til "sausete" høstmiddager. 

Anonymkode: 34ebb...0c3

• Liker 6
Skrevet

Elggryte med grov potetmos. Gjerne noe med multebær til dessert.

Lapskaus. Kanskje ikke så fancy, men veldig godt. Blir også bedre om man har laget flatbrødet selv.

• Liker 1
Skrevet

Hjortesteik så klart:laugh:

Med fersk rosmarin, oregano, stekte kantareller/gullerøtter, asparges og potet/sellerirot mos. Og med viltsaus over det hele

Anonymkode: 07d44...7e6

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Go to gjestemiddag? For et merkelig uttrykk.

Anonymkode: 425c3...2c3

Er du hardbarka nordmann som ikke har vært andre steder enn syden? 

Anonymkode: 1319d...04b

• Liker 1
Skrevet

Finnbiff med potetstappe, rosenkål og tyttebær! Ikke lam eller laks da, men ååå så godt :ninuskapus:

Anonymkode: 12762...c18

• Liker 2
Skrevet

Osso buco med lammeskanker, og helst safranrisotto til, men feks myk polenta eller god potetmos passer også til.

Stifado av høyrygg liker jeg også, med båtpoteter.

Anonymkode: 95bc1...ed5

Skrevet

Jeg har ingen standardregler, men en jeg har laget mye av er kyllinggryte med eple og bacon fra Lantliv (søk på godaste kycklinggrytan).

Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Chili con carne

Paella

Estofado de carne (spansk lapskaus)

Zarzuela.    ( Spansk fiskegryte)

Endret av Catalina Culès
Skrevet

Høst og gjester blir som regel enten en skikkelig bacalao eller en solid gryte boeuf borurgogne.  

Flotte anledninger til å bruke Le Creuset grytene mine :) 

Anonymkode: 2c41c...474

Skrevet

Når det gjelder lam, er det lite som slår helstekt lammelår syns jeg. Jeg serverer det gjerne med en fyldig saus, fløtegratinerte poteter, kokte grønnsaker og tyttebærsyltetøy. Andre ganger er tilbehøret rotmos og soppstuing. Vi spiser mye lam nå på høsten, og også bog, side eller rygg blir nydelige steker og er en flott middag sammen med godt tilbehør. 

Anonymkode: 6a435...ee2

Skrevet (endret)

Svineknoke i leirgryte med kålrabistappe, poteter og sursøt saus. Fransk lammegryte. Stifado . Langstekt kjøtt av alle slag med rotgrønnsaker . Eisbein . Cassoulet. Coq au vin. Beef Bourgignon.

Endret av LittDiva
La til retter
Skrevet

Ovnsbakte grønnsaker (Ex. paprika, squash, tomater, paprika, gulrøtter, poteter, kålrot, sellerirot etc.) med olivenolje og rosmarin, salvie, oregano og timian, og stekte lammekoteletter til.

Anonymkode: 868d6...363

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...