Gå til innhold

Irriterende leieboer - hvordan takle henne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en leieboer som bor i samme leilighet som oss. Når jeg tenker tilbake, burde vi vel sikkert sett varselene for lenge siden, h*n har opptrådt egoistisk og irriterende siden dag en.

I leiekontrakten som vedkommende har signert, står det at husleien skal innbetales en dato. H*n har bedt om å få flytte betalingsdato, noe vi motvillig godtok. 

Videre påstår h*n at jeg og min venninne har gjort ting som faktisk ikke stemmer. (Min venninne bor hos meg, jeg eier leiligheten). Leietaker skal flytte sammen med kjæresten over jul, men blir boende til da. 

Noen gode råd til hvordan man håndterer et menneske som overhodet ikke forholder seg til realitetene, pusher de fleste grenser og er frekk mot venninnen min og meg? Vi har forsøkt å be vedkommende om å tone ned anklager, og å forholde seg til avtaler, hittil uten at det har hjulpet noe som helst. 

Anonymkode: 59c86...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dere godtok jo å forskyve husleie. kun din egen feil. hva annet har personen egentlig gjort?

Anonymkode: c688f...6a5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som man sår høster man. Dere har vel oppført dere som noen bedritne rasshull da tenker jeg. 

Anonymkode: 12ed1...b5b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun har brudt flere punkter av kontrakten kan du si opp leien, men sålenge hun ikke har gjort ting som er imot kontrakten annet enn det som er avtalt i ettertid har du nok ikke stort grunnlag for å kaste hun ut. Hvis hun har ødelagt noe kan du selvfølgelig ta av depositum for å rette opp skade

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å spørre om å flytte betalingsdato. Ikke alle får lønn den datoen som passer dere. 

Hvis du syntes det er irriterende så er det vel du som er en irriterende og sur utleier, og ikke leieboeren det er noe galt med. 
Ang anklager så er det umulig for oss å komme med noe innspill eller ta noe parti på det siden du ikke nevner eksempler. 

Anonymkode: fff80...c96

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun følger ikke vaskelisten, og blir forbannet når vi spør pent om når hun har tenkt å vaske. 

Hun deltar aldri i felles innkjøp. 

Vi har latt henne låne alt av kopper, kar, etc, og hun har knust noen. Tilbyr seg ikke å betale tilbake eller kjøpe nytt. 

Har kjæresten på besøk hver helg og har så høylydt sex at vi hører det gjennom veggene. 

Hun beskylder oss for å være kjipe når vi sier at hun enten må kjøpe eget bestikk eller erstatte det hun ødelegger. Hun synes heller ikke at hun skal kjøpe noe til fellesskapet. Så da foreslo vi at det er greit hun kan kjøpe sine ting og vi våre. Hun har ikke kjøpt noe, og hun bruker av våre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanlig å spørre om å flytte betalingsdato. Ikke alle får lønn den datoen som passer dere. 

Hvis du syntes det er irriterende så er det vel du som er en irriterende og sur utleier, og ikke leieboeren det er noe galt med. 
Ang anklager så er det umulig for oss å komme med noe innspill eller ta noe parti på det siden du ikke nevner eksempler. 

Den setningen forsto jeg ikke. Mener du at man bare kan betale leie den datoen man får lønn??? Det er vel ikke normalt å diskutere en betalingsdato, men å legge av penger til leie UANSETT hvilken dag man får utbetalt lønnen...:kari:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun følger ikke vaskelisten, og blir forbannet når vi spør pent om når hun har tenkt å vaske. 

Vi har latt henne låne alt av kopper, kar, etc, og hun har knust noen. Tilbyr seg ikke å betale tilbake eller kjøpe nytt. 

Har kjæresten på besøk hver helg og har så høylydt sex at vi hører det gjennom veggene. 

Hun beskylder oss for å være kjipe når vi sier at hun enten må kjøpe eget bestikk eller erstatte det hun ødelegger. Hun synes heller ikke at hun skal kjøpe noe til fellesskapet. Så da foreslo vi at det er greit hun kan kjøpe sine ting og vi våre. Hun har ikke kjøpt noe, og hun bruker av våre ting. 

Ok så dette er et kollektiv altså og ikke egen utleie -del? 
Med felles innkjøp hva mener du da, ting som dopapir og oppvaskmiddel? Hvis det virkelig plager dere at hun bruker toalettpapir dere kjøper så begynn å ta det med inn på eget rom da, så det ikke står noe på badet når hun skal dit. 
"Latt henne låne" kopper , ber hun kjøpe eget bestikk osv - det synets jeg er gjerrig. Skal dere virkelig ha to sett sleiver, 14 forskjellige gafler hver, hvert deres tallerken service osv? Det tar jo veldig mye plass i skapene. 
Det er vanlig at en husholdning har 6-10 tallerkner og 10+ kopper, og at alle i husholdningen deler på disse. 
Men ja, når hun knuser noe kan hun kjøpe nytt, men ikke etter pr gang hun knuser 1 ting, men ta et innkjøp i året med 4 nye kopper f.eks om hun har knust 4-5 kopper ila året. 
Høylydt sex er jeg enig er respektløst, da bør man bo alene om man skal ha det. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sier dere ikke bare opp kontrakten? Dere må tåle henne ut oppsigelsestiden, men 3 måneder må vel dere klare for å bli kvitt henne? Man har tross alt lov å si opp leiekontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde din venninne hos deg da vedkommende signerte kontrakten?

Anonymkode: 37956...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2017 den 14.43, altflyter skrev:

Hvorfor sier dere ikke bare opp kontrakten? Dere må tåle henne ut oppsigelsestiden, men 3 måneder må vel dere klare for å bli kvitt henne? Man har tross alt lov å si opp leiekontrakten.

Det er jo bare 1 mnd når boligeier selv bor der. 

Anonymkode: 4931e...d6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan dessverre ikke kaste ut noen hvis det kun er dårlig kjemi mellom dere. Generelle frekkheter osv. er ubehagelig men danner som regel heller ingen juridisk grunn alene til å si opp en leiekontrakt. Står det i kontrakten at hun må bidra til husholdningen og at det skal være stille etter et gitt tidspunkt? (med tanke på at hun har høylytt sex). Det er slike konkrete bestemmelser som bør være kontraktsfestet man må gå etter for å skape grunnlag til å si opp avtale. Og det må gis advarsler først. Det kan ta lang tid å få kastet noen ut, det tar raskt et halvt år når man legger inn tiden for formelle advarsler i forkant. I deres tilfeller er dere jo heldige, hvis hun likevel flytter ut rett etter jul er det jo uansett ikke lenge igjen. 

Anonymkode: db796...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...