Gå til innhold

Venninne som KUN ønsker seg pengegaver til bursdagen sin.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som skal feire bursdagen sin om noen uker. Greia er at hun skrev til oss alle at hun kun ønsker seg penger siden tingene hun ønsket seg var så dyre. Greir nok det, men hun forventer KUN penger, ikke noe evt spleising på noen av tingene hun nevnte hun ønsket penger til-fordi da kunne hun ha råd til flere av tingene hvis hun får penger tror hun. Tingene hun ønsker seg ligger på ca 4000-6000 pr ting, og jeg lurer egentlig på hva hun forventer å få i pangegaver av oss som kommer pr stk. Vi er i slutten av tyveårene, og jeg vet at de fleste som kommer ink meg selv, ikke har råd til store beløp. Jeg tenkte 400-500 kr maks, men ser for meg at henne blir skuffet når hun ser at hun bare får penger nok av oss alle til sammen, til å dekke en av tingene hun ønsker seg. Hun kan lett lage drama. Jeg har virkelig ikke råd til mer, for skal jo også ha med litt vin og må kjøpe anntrekk fordi det såklart skal være utkledning. Jeg er fortsatt under utdannelse, og jeg har ikke råd til å gi en venninne som ikke er den nærmeste en gang-en haug med penger i gave. Hun kommer jo til å bli veldig bevisst på hva hun får av hvem også, da pengegave er så tydelig. Derfor liker jeg ikke pengegave generelt. Vet at flere som kommer i den bursdagen har dårlig råd, og vil føle på det like mye som meg. 

Hva tenker dere andre her, er det ikke litt frekt og sette krav om kun pengegave? 

Anonymkode: e3505...2b9

Videoannonse
Annonse
Gjest førstedamen
Skrevet

Er det bursdag eller konfirmasjon? 

Ingen gir over 500-600 i bursdagsgave til en venninne. Jeg hadde kjøpt bedre vin, og bare gitt 300. Om jeg gadde en slik venninne du beskriver!

Kos deg i bursdag 😉

Skrevet

Hvor mange kommer da? Det kan jo hende hun får en god sum av foreldrene også. 

• Liker 1
Skrevet

Vi pleier å gå sammen om pengegaver og stapper alle pengene i en konvolutt. Da er beløpet litt mer anonymt og man gir etter lyst og mulighet. Synes 3-400 kr er et ok beløp. Blir hun sur fordi hun får for lite penger så får hun heller bli det. Man feirer da ikke bursdag for å tjene penger..

Anonymkode: 79864...13e

• Liker 23
Skrevet

Et ønske er et ønske, ikke et krav eller en bestilling. At hun har for høye forventninger er hennes problem, ikke deres, og jeg forventer at voksne mennesker har oppdragelse nok til å takke for det de får og i det minste late som om de er fornøyde. En venninne som laget drama over noe sånt hadde jeg ikke giddet å bruke mer tid på, det får være grenser for fjortisfakter.

Jeg er forøvrig ti år eldre enn dere med ganske romslig økonomi, og bruker fortsatt ikke 500 kr på burdagsgaver til selv nære venner. I min omgangskrets er det langt over det som er normalt.

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville brukt ca. 300 på bursdagsgave til venninner. 

Anonymkode: cce64...716

• Liker 2
Skrevet

Hadde det vært et så stort press og mulighet for drama så hadde jeg blitt hjemme. Eller dratt og gitt faen i hva hun tenker eller mener.

• Liker 4
Skrevet

om det ikke er en nær venninne, og du er under utdanning, så er 500kr ett helt svimlende beløp!!! 
Jeg ga ikke gaver for så mye til min aller beste venn engang da jeg studerte! 
Om det ikke er nær venninne, så er 150kr helt innafor! 

Angående utkledning, er det veldig spesielt tema, eller kan du klare finne noe i ditt eget skap som du kan style til kostyme? 
Det er utrolig mye man kan finne på fra eget klesskap om man bruker litt fantasi :) Jeg har vært på mange utkledningsfester, og aldri brukt mer enn en femtilapp for kostymer. 

Anonymkode: bc5bf...902

• Liker 6
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Storforlangende  venninne du har, hadde gitt henne et kort og 200 kr.

Endret av Catalina Culès
Skrevet

Det kommer 13 stk hvis alle som har satt seg på 'skal' kommer. Noen av disse er alenemødre med dårlig råd, noen studenter, mens andre er i helt vanlige jobber, noen er også arbeidsledige. Så at hun får nok til flere av tingene når de er så dyre, det vet jeg at hun ikke gjør. Foreldrene hennes vil hun nok ikke få så mye av, av diverse grunner jeg ikke ønsker oppgi. 

Det med å putte alle pengene i en felles konvolutt var ganske lurt, da kommer det ikke frem hvor mye som er gitt av hver. Takk for tips, jeg kan se om det er mulig å få til :) 

Merker jeg gruer meg litt til denne bursdagen, da det liksom skal settes krav hele veien. Og kravet om utkleding på ett tema som de fleste må kjøpe inn til, er også ett innhogg i lommeboken. Jeg har ingenting liggende til det, og jeg er fantasifull. Det er liksom krav på alt, også at hun forventer at alle skal holde tale. Hun skrev at hun ønsket at alle skulle holde en liten tale til henne, og hvis de kom til å si noe spesielt så ville hun vite det på forhånd. For min del går tale greit, men jeg kjenner en av de andre som ikke klarer det og vurderer og ikke komme pga det. Dette vet hun som har bursdagen, men sa da at da kunne hun holde tale sammen med noen.

Jeg ønsker hun såklart en super bursdag, men jeg er redd at ting ikke kommer til å stå til forventningene hun har. Jeg har kjent hun i mange år, og vet at hvis hun har forventinger blir hun lett skuffet-og da blir resten av feiringen preget av det. 

TS

• Liker 6
Skrevet

Og jeg er enig om at 500 kr også er litt i overkant mye, det er bare det jeg kan strekke meg maks til. Jeg har egentlig lyst til å gi 300 mtp økonomien min for øyeblikket. Jeg kan ikke blakke meg for en bursdag, og ikke leve resten av måneden. Jeg har en bitteliten sparekonto, men den vil jeg ikke røre til sånne ting. Jeg vil bare ikke ha noe fokus på hvem som ga hva, og at evt de som gir minst ikke har det så hyggelig lenger i bursdagen.

TS.

• Liker 5
Skrevet

hva er tema? 

Anonymkode: bc5bf...902

Skrevet

Dere MÅ ingenting, hverken når det gjelder antrekk, gave eller taler. Høres ut som om hun rett og slett ville hatt godt av å få en realitetsorientering  - så lenge dere anstrenger dere for å oppfylle alle forventningene hennes vil hun jo fortsette å tro at det er helt greit å stille sånne krav. Ingen dør av å bli litt skuffet.

• Liker 13
Skrevet
57 minutter siden, Daria skrev:

Et ønske er et ønske, ikke et krav eller en bestilling. At hun har for høye forventninger er hennes problem, ikke deres, og jeg forventer at voksne mennesker har oppdragelse nok til å takke for det de får og i det minste late som om de er fornøyde. En venninne som laget drama over noe sånt hadde jeg ikke giddet å bruke mer tid på, det får være grenser for fjortisfakter.

Jeg er forøvrig ti år eldre enn dere med ganske romslig økonomi, og bruker fortsatt ikke 500 kr på burdagsgaver til selv nære venner. I min omgangskrets er det langt over det som er normalt.

Enig i denne. Jeg hadde nok løst det med en god flaske vin, gavekort på teater eller lignende. 

Når vi som par er invitert i rundtallsselskap til venner, gir vi for ca 500 kr til sammen, og vi er i aldersgruppen 35-50 år, med over gjennomsnittlige inntekter. 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Rosalie skrev:

Enig i denne. Jeg hadde nok løst det med en god flaske vin, gavekort på teater eller lignende. 

Når vi som par er invitert i rundtallsselskap til venner, gir vi for ca 500 kr til sammen, og vi er i aldersgruppen 35-50 år, med over gjennomsnittlige inntekter. 

Signerer. 300 er nok, TS 

Anonymkode: 8e07f...b05

• Liker 3
Skrevet

Skal dere ha tid til noe annet enn å høre på taler, hvis alle gjestene skal holde tale?

Jeg nærmer meg 40, og jeg gir ikke så dyre gaver til mine veninner på deres dager. De beste vennene mine får en gave til et par hundrelapper uansett om det er selskap eller ikke, de andre får tilsvarende gave hvis jeg er invitert i selskap, og kun en gratulasjon hvis det ikke er selskap.  

Dette hadde jeg faktisk ikke giddet, det hadde kostet mer enn det smakte, særlig hvis forventningene til gave faktisk ligger på det beløpet du skisserer. Jeg hadde meldt avbud, også hadde jeg kjøpt en blomst eller en flaske vin, siden jeg tross alt var invitert i selskap. Jeg hadde i utgangspuktet meldt avbud uten ååppgi noen grunn, bare fortalt at jeg ikke kom.Hvis hun da hadde begynt å mase, eller spørre etter grunn, hadde jeg fortalt hva jeg synes om den type forventningspress på gjester.

Anonymkode: 30728...136

• Liker 8
Skrevet

300 er en helt flott bursdagsgave som ikke blir sett på som lavt beløp. Er det en rund dag, gå opp til 400. Men ikke til 500 siden du må ha med drikke selv. Er hun opphengt i hva hun får av hvem, så var det en god idé å samle pengene hvis dere allerede er i dialog med hverandre om hva dere skal gi (gjestene imellom). Er det en ny venninne? Hva pleier hun selv å gi til deres bursdager?

Anonymkode: ee21b...aaf

• Liker 1
Skrevet

Det virker ikke som hun krever noe,dette er da normale forespårsmål til nære venner.

Anonymkode: 0f710...03a

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker ikke som hun krever noe,dette er da normale forespårsmål til nære venner.

Anonymkode: 0f710...03a

Er detnormalt å komme med "forespårsmål" om at alle deltagere i selskapet skal jholde tale, og å ike akseptere det når en sier hun ikke vil? Erdet normalt å forvente gaver i 4-500 kr klassen? Hvis det er normalt er min omgangskrets ganske unormal, noe jeg i så fall lever særdeles godt med.

Anonymkode: 30728...136

• Liker 12
Skrevet

Tale?!? Alle sammen? Synes å huske at det var en lignende tråd tidligere i år, der alle skulle skrive et eller annet. Var en utebursdag og et voldsomt opplegg.

Sett dere sammen en gjeng og lag en gøyal sang og så synger dere i kor :)

Anonymkode: ee21b...aaf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...