Gå til innhold

Hvilken av termostatene viser riktig temperatur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en digital termostat som viser 19,1 grad, men når jeg skrur på panelovnene (har hatt disse i mange år) så begynner de å lyse allerede på 17 grader. Har også en liten gammel manuell gradestokk med pendelviser som peker på så vidt 16 grader.

Hvordan vet jeg hva som er den riktige temperaturen her inne?

Jeg har ikke begynt å sette på varmen, men fryser på bar hud og har på genser og strømpe. Bor i eldre leilighet uten noen over, de som var på besøk denne uken synes det var litt kaldt her.

Anonymkode: b2fe7...393

Skrevet

Den som er plassert nærmest midten av rommet viser rettest temperatur, men vår opplevelse av temperaturen kommer jo an på fuktighet, trekk og aktivitetsnivå. Om du fryser bør du jo skru opp temperaturen.

Skrevet

Du kan ikke vite hvilken som viser riktig temperatur hvis ikke du kan referere dem til et kjent kalibrert termometer. Forskjellig plassering i rommet vil også reflektere ulik temperatur. Det eneste du kan vite med sikkerhet er at enten viser alle gal temperatur, eller at én av dem kanskje gjør det, eller at alle viser riktig (fordi de står på forskjellige steder).

Skru opp varmen til du har en akseptabel, opplevd temperatur. Det har ingen praktisk betydning hva termostaten viser. Avvikene er neppe store uansett.

Anonymkode: d7f44...a2b

Skrevet

Må vel kanskje kjøpe en ny termostat da.

Anonymkode: b2fe7...393

Skrevet

Det skal vel mye til at flere termometre viser 100% samme temperatur.

Det er vanlig med 1-1,5 graders feilmargin.

Skrevet

Bare sånn for ordens skyld, siden jeg er litt usikker på hva TS egentlig mener: 

Termostat = innretning som skrur (f.eks.) en ovn av og på for å regulere temperaturen i rommet. 
Termometer = innretning som måler temperaturen. 

Var det et digitalt termometer som målte 19,1 grader? I så fall hadde jeg stolt mer på dette enn på innstilingen på ovnene, selv om termometeret selvsagt også kan være feil. Gamle termometere kan også ha ganske stor feilvisning. 

Men sånn ellers hadde jeg ikke brydd meg noe særlig om hva som stemmer, for om du fryser er det uansett for kaldt. 

Anonymkode: bc633...0f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...