AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #21 Skrevet 1. oktober 2017 2 timer siden, Malum skrev: Det jeg synes er verst med parkett, og da gjerne de rimeligste alternativene, er at de gulner så vanvittig, og det i løpet av relativt kort tid. Skulle jeg lagt parkett nå ville jeg i hvert fall ikke lagt standard eik, men heller noe over i hvit- eller gråbeiset, så jeg slapp å sitte med et gul-oransje gulv om et par år. Men har ikke dette noe med overflatebehandlingen å gjøre? Om det er oljet, lakket, hva slags type lakk, etc? Har parkett her jeg bor nå. I stue har den gulnet veldig, men så er den også veldig gammel. En del hakk/riper også, men i denne type gulv gjør det at det ikke synes så godt, og gjør det bare mer "hjemlig". På kjøkkenet er det nyere parkett, også eik. Kanskje 4 år gammelt. Den har mattere overflate, og ikke noe gulning der. I den nye leiligheten er det lys 3 stav, sånn hvitlakkert. Skal være ok kvalitet, lå visst til 3-400 kr per m2. Bare 5-6 år gammelt, og har ekstremt mye hakk/riper. Virker som det synes langt bedre på den type gulv. Dessuten er hvitlakkert en moteting som ikke nødvendigvis er like hot om 3 år. Jeg har lyst til å gå for noe som er mer tidløst. Anonymkode: f1c0a...3ac 1
Grønt blad Skrevet 1. oktober 2017 #22 Skrevet 1. oktober 2017 Jeg ville uten tvil gått for parkett. Laminat er hardt og kaldt å gå på, lager mer lyd når noe faller i bakken, og det gir et mindre lunt uttrykk. Ekte tre (inkl. parkett) gir et lunere uttrykk, er ikke så kaldt å gå på og ser rett og slett bedre ut. Overflatebehandlingen avgjør hvor mye parketten gulner. Legges parkett korrekt, er det ikke noe problem å ha det på kjøkkenet så lenge man tørker opp søl med en gang og ikke lar det ligge lenge. Jeg ville for sikkerhets skyld unngått skjøter (i lengderetningen) rett foran vasken. Parkett kan også slipes ned og lakkes på nytt om det blir slitt eller man ønsker et annet uttrykk. Dersol du følger godt med, kan du få høykvalitetsparkett med lange bord til en rimelig penge. En butikk vi kom for et par år siden, skulle slutte å lagerføre en parkettype, og vi endte opp med Kährs-parkett til under 400,- per kvadratmeteri stedet for over 700,- i fullpris. 1
Malum Skrevet 1. oktober 2017 #23 Skrevet 1. oktober 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men har ikke dette noe med overflatebehandlingen å gjøre? Om det er oljet, lakket, hva slags type lakk, etc? Har parkett her jeg bor nå. I stue har den gulnet veldig, men så er den også veldig gammel. En del hakk/riper også, men i denne type gulv gjør det at det ikke synes så godt, og gjør det bare mer "hjemlig". På kjøkkenet er det nyere parkett, også eik. Kanskje 4 år gammelt. Den har mattere overflate, og ikke noe gulning der. I den nye leiligheten er det lys 3 stav, sånn hvitlakkert. Skal være ok kvalitet, lå visst til 3-400 kr per m2. Bare 5-6 år gammelt, og har ekstremt mye hakk/riper. Virker som det synes langt bedre på den type gulv. Dessuten er hvitlakkert en moteting som ikke nødvendigvis er like hot om 3 år. Jeg har lyst til å gå for noe som er mer tidløst. Anonymkode: f1c0a...3ac Det spiller ingen rolle om den er hvitbeiset eller bare lakket, mtp slitasje. Eikeparkett er ikke eikeparkett, det er stor variasjon på kvaliteten. Hardheten varierer med trevirket som er brukt, hvordan vekstforholdene i for treet har vært, og hvor i trestammen materialet kommer fra. Det er også forskjell på lakkvalitet, og det kan også påvirke slitasjen. Billig er som regel noe dritt. 1
applestories Skrevet 1. oktober 2017 #24 Skrevet 1. oktober 2017 Har laminat her jeg bor. Ble lagt for bare 19-20 år siden så det er ikke altfor gammelt, og jeg synes det er like fint som den gang. Gikk da fra gulvbelegg og murgulv, så alt ville vært en forbedring.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #25 Skrevet 1. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men har ikke dette noe med overflatebehandlingen å gjøre? Om det er oljet, lakket, hva slags type lakk, etc? Har parkett her jeg bor nå. I stue har den gulnet veldig, men så er den også veldig gammel. En del hakk/riper også, men i denne type gulv gjør det at det ikke synes så godt, og gjør det bare mer "hjemlig". På kjøkkenet er det nyere parkett, også eik. Kanskje 4 år gammelt. Den har mattere overflate, og ikke noe gulning der. I den nye leiligheten er det lys 3 stav, sånn hvitlakkert. Skal være ok kvalitet, lå visst til 3-400 kr per m2. Bare 5-6 år gammelt, og har ekstremt mye hakk/riper. Virker som det synes langt bedre på den type gulv. Dessuten er hvitlakkert en moteting som ikke nødvendigvis er like hot om 3 år. Jeg har lyst til å gå for noe som er mer tidløst. Anonymkode: f1c0a...3ac Men fordelen med parkett er jo at om du går lei det hvite gulvet om 5-6 år så er det bare å pusse det ned og enten lakkere slik at det blir original eik, eller lakkere/olje det i en mørk farge. Med laminat kan du ikke slipe ned og må bytte hele gulvet. Ofte er det bare lakken som evt har fått riper, så når den fjernes er gulvet like fint under. Mitt gulv er oljet, og har ingen hakk, men noen steder kan det se ut som riper fordi oljen er dratt av, f.eks der pianoet har vært skubbet frem og tilbake. Legger jeg på ny olje er det bort med en gang. Anonymkode: ce0aa...7b9 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #26 Skrevet 1. oktober 2017 Jeg har pusset ned et parkettgulv en gang før. Det er derifor vi la laminat på parketten sist. For jeg synes ikke ordet "bare" hører hjemme sammen med å pusse ned og legge ny finish på et parkettgulv. 🤣 Anonymkode: 5854f...6f1 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #27 Skrevet 1. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har pusset ned et parkettgulv en gang før. Det er derifor vi la laminat på parketten sist. For jeg synes ikke ordet "bare" hører hjemme sammen med å pusse ned og legge ny finish på et parkettgulv. 🤣 Anonymkode: 5854f...6f1 Enig. Er utrolig mye jobb. Folk flest bytter vel heller gulvet en å begynne å pusse og styre. Anonymkode: b90ae...2ad 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #28 Skrevet 1. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har pusset ned et parkettgulv en gang før. Det er derifor vi la laminat på parketten sist. For jeg synes ikke ordet "bare" hører hjemme sammen med å pusse ned og legge ny finish på et parkettgulv. 🤣 Anonymkode: 5854f...6f1 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Er utrolig mye jobb. Folk flest bytter vel heller gulvet en å begynne å pusse og styre. Anonymkode: b90ae...2ad Eventuelt leier folk til å pusse ned og lakker selv, eller bare lakker/oljer selv. Det er jo også et miljøperspektiv i dette (for den som er opptatt av slikt, noe egentlig alle burde være). Det er bedre for å miljøet at man tar vare på det man har, framfor å rive opp og kaste et helt gulv bare fordi man er lei fargen på det gamle. Anonymkode: f90fb...2c4 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #29 Skrevet 1. oktober 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har pusset ned et parkettgulv en gang før. Det er derifor vi la laminat på parketten sist. For jeg synes ikke ordet "bare" hører hjemme sammen med å pusse ned og legge ny finish på et parkettgulv. 🤣 Anonymkode: 5854f...6f1 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig. Er utrolig mye jobb. Folk flest bytter vel heller gulvet en å begynne å pusse og styre. Anonymkode: b90ae...2ad Kjenner flere som har pusset ned, avhengig av størrelse så er det gjort på et par dager. Hvis du ligger på knærene og skrubber md sandpapir tar det en evighet, hvis du leier inn folk med maskin (eller bare maskinen) er det som regel gjort på 1-2 dager og så lakkerer eller oljer du etterpå. Billigere enn å bytte, trenger ikke fjerne lister og mer miljøvennlig. Anonymkode: ce0aa...7b9
Gjest making.a.mess Skrevet 1. oktober 2017 #30 Skrevet 1. oktober 2017 Verdien på boligen er vel bedre med parkett. Parkett er også er varmere gulv. Laminater er fryktelig kalde uansett hvor varmt det er i rommet. Plusset med laminat er at det har kommet mange lekre og holdbare laminater. Minuset er at om du skulle være uheldig å få et skall av gulvet så får du ikke gjort noe med det. En parkett kan slipes og bli så god som ny.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #31 Skrevet 1. oktober 2017 12 timer siden, Malum skrev: Det spiller ingen rolle om den er hvitbeiset eller bare lakket, mtp slitasje. Eikeparkett er ikke eikeparkett, det er stor variasjon på kvaliteten. Hardheten varierer med trevirket som er brukt, hvordan vekstforholdene i for treet har vært, og hvor i trestammen materialet kommer fra. Det er også forskjell på lakkvalitet, og det kan også påvirke slitasjen. Billig er som regel noe dritt. Det jeg mente, er at merker/slitasje virker å synes langt bedre på parkett som er lyse kontra den tradisjonelle eike-parketten. Jeg er selvsagt klar over at det er stor forskjell i kvalitet. Ideelt sett hadde jeg lagt 1 stavs rustikk eik, men jeg vet ikke om jeg kan ta meg rå til det. Anonymkode: f1c0a...3ac
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #32 Skrevet 1. oktober 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner flere som har pusset ned, avhengig av størrelse så er det gjort på et par dager. Hvis du ligger på knærene og skrubber md sandpapir tar det en evighet, hvis du leier inn folk med maskin (eller bare maskinen) er det som regel gjort på 1-2 dager og så lakkerer eller oljer du etterpå. Billigere enn å bytte, trenger ikke fjerne lister og mer miljøvennlig. Anonymkode: ce0aa...7b9 Jeg kjenner jeg vurderer løsningen, i o m at jeg kan totalt endre uttrykk på gulvet. Tror dog ikke det er ferdig på 1-2 dager, for jeg har skjønt at man ikke kan gå på gulvet så og så lenge etter oljing/lakking? Har blitt forespeilet pris på 300 kr per m2, inkl alt. Så da blir det faktisk 12 000 kr. Blir det ikke mye støv? Anonymkode: f1c0a...3ac
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #33 Skrevet 1. oktober 2017 Jeg har aldri eid leilighet, men kan med de erfaringene jeg har fra leiemarkedet si at jeg kommer til å velge laminat når jeg skal kjøpe selv. Forrige leilighet der jeg bodde var det laminat, og jeg er verdens mest klumsete person så jeg mister ting i gulvet nå og da. Ikke ett merke i gulvet da. Nå bor jeg i leilighet med parkett, har bare bodd her i noen måneder og du kan tro jeg har klart å lage stygge hakk... Huseier har selv sagt at parketten ikke tåler noenting, men det får da være grenser. Kjedelig å bruke så mye penger på noe som blir så fort stygt! Og ikke minst irriterende å måtte gå rundt og se på de hakkene hele tiden... Anonymkode: f33a8...c85 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #34 Skrevet 1. oktober 2017 Har pergo longplank laminat som vi er fornøyd med. Kjøpt laminat pga barn og hund. Det er ikke mer lytt eller hsrdt å gå på enn parkett. Men jeg har sett i etterkant at det finnes mye parkett som er veldig slitesterk om man går opp i 600-700 m2. Neste gang kjøper jeg nok parkett da jeg har sett noen farger jeg ikke finner i laminat. Er ikke så redd for riper da jeg har sett st god kvalitet holder. Men jeg angrer heller ikke på laminaten. Anonymkode: 248cc...040 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #35 Skrevet 1. oktober 2017 På 30.9.2017 den 10.55, AnonymBruker skrev: Vi valgte laminat, og er veldig fornøyde med det Stue, kjøkken, spisestue og soverom. Veldig slitesterkt og skal mye til for å ripe det opp (vi har to katter, og baby på vei), også var det rimeligere. Kan bli mer skrittlyd av laminat, men du får kjøpt en tynn skummatte å legge under, og det demper lyden bra Det eneste minuset vi så med laminat ift parkett var at parkett ofte har livstidsgaranti, mens laminat "bare" har 25 - 30 års garanti. Men altså.... Om 25 år kommer jeg til å være lei og ville bytte gulv uansett Anonymkode: f3359...68a Har all parkett livstidsgaranti? Hva dekker i såfall denne garantien? Anonymkode: b6f3d...e0b 1
Grønt blad Skrevet 2. oktober 2017 #36 Skrevet 2. oktober 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri eid leilighet, men kan med de erfaringene jeg har fra leiemarkedet si at jeg kommer til å velge laminat når jeg skal kjøpe selv. Forrige leilighet der jeg bodde var det laminat, og jeg er verdens mest klumsete person så jeg mister ting i gulvet nå og da. Ikke ett merke i gulvet da. Nå bor jeg i leilighet med parkett, har bare bodd her i noen måneder og du kan tro jeg har klart å lage stygge hakk... Huseier har selv sagt at parketten ikke tåler noenting, men det får da være grenser. Kjedelig å bruke så mye penger på noe som blir så fort stygt! Og ikke minst irriterende å måtte gå rundt og se på de hakkene hele tiden... Anonymkode: f33a8...c85 Kanskje huseier var valgt parkett av billigste og dårligste sort som ikke tåler noen ting. I så fall er det utrolig dumt gjort av huseier. Det er store kvalitetsforskjeller også på parkett.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #37 Skrevet 2. oktober 2017 7 timer siden, Grønt blad skrev: Kanskje huseier var valgt parkett av billigste og dårligste sort som ikke tåler noen ting. I så fall er det utrolig dumt gjort av huseier. Det er store kvalitetsforskjeller også på parkett. Ja, jeg undrer meg veldig om det er sånt jeg må betale for når jeg flytter. Har heldigvis god kommunikasjon med huseier, men selv om jeg er klumsete av meg så opplever jeg at et gulv må tåle mer enn som så. Alle kan jo miste en mobiltelefon eller lignende i gulvet, og at dette skal lage så stygge hakk er bare drøyt. Hvem skal kunne leie her da? Prinsessen på erten? Anonymkode: f33a8...c85
dillyduzit Skrevet 2. oktober 2017 #38 Skrevet 2. oktober 2017 (endret) Parkett, helt klart. Det kan bli kaldt å gå på, men med litt fyring i peis eller med en varmeovn på om vinteren vil det bli varmere og lunere. Mamma og pappa pusset nettopp ned deres parkett nå, både kjøkken og stue og det hele ble gjort på et par dager (pluss litt ekstra fordi hunden bestemte seg for å gå i ferdig lagt - utørket hvitbeis) Jeg driver å ser på laminat, men skal jeg være 100% ærlig med meg selv ville jeg også ha valgt parkett. Huset vi eier har i dag heltre. Laminaten når vi bodde i Oslo og leiet var noe skvip rett og slett. Kaldt å gå på, du hørte alt fra naboer (betongskille, bodde i øverste etg). Ville lett ha betalt 10, 25 - 50k mer for ordentlig parkett enn laminat. Edit; Laminat, det er jo alltid en fare for at det blir kaldt som nevnt av mange her, men husk at det går an å legge et "ullteppe" under gulvet som gjør at det holder litt på varmen og ikke føles så kaldt. Endret 5. oktober 2017 av dillyduzit 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #39 Skrevet 4. oktober 2017 Har funnet en fin 1 stavs eikeparkett som er satt ned fra ca 600 kr til 400 kr. Tror jeg går for det. Hatt med flere prøver hjem, både parkett og laminat. Uansett hvordan jeg vender og vrir på det, så er parkett veldig mye finere. Anonymkode: f1c0a...3ac 2
Piis Skrevet 4. oktober 2017 #40 Skrevet 4. oktober 2017 Laminat er bare så kjipt. Det drar ned verdien på boligen din og det er kaldt, hardt og harry. Null problem med parkett på kjøkken selv med både unger å katt. Gå for ekte gulv, du blir garantert mest fornøyd med det. Og velg er klassik parkett, ikke følg trender når det kommer til noe som du skal ha forever. Ja, miljøperspektivet er også en grunn til å velge tregulv. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå