Gå til innhold

Tips til aktivisering av syk hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har en flott rottweiler tispe som dessverre har fått leddgikt og artrose i begge knær. Hun har opperert det ene allerede og skal operere det andre når hun er leget nok, noe som betyr at de neste 3 mnd kan hun ikke går tur og ha minimalt med aktivitet/bevegelse. Hun er en høyenergisk hund og jeg ser hun mistrives nå som hun ikke får ut energien sin. 

Men jeg synes det er vanskelig å finne metoder får å tømme henne for energien uten noe som helst bevegelse.. og setter jeg i gang med noe rolig mental stimuli, blir hun så glad og giret at hun hopper rundt, som ikke heller er bra for knærna og klarer ikke fokusere. Forståelig nok etter 1 mnd uten aktivitet! 

Noen som har noen tips til meg? Evt vert i lignende situasjon? Hva gjorde dere? :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nesearbeid er ypperlig og kan gjøres med minimalt med bevegelse. Lære hunden å kjenne igjen èn bestemt lukt og ignorere andre lukter, f.eks. Eller finne en konkret gjenstand. Litt vanskelig å forklare fremgangsmåten, men her er noen videoer som kan hjelpe:

Finne konkret gjenstand:

Finne konkret lukt:

https://www.youtube.com/watch?v=Z988vRxsj6Q&t=2s

(Må sette video nr. to bare som link, fordi ellers så ville den bare sette inn videoen ovenfor to ganger, aner ikke hvorfor).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...