Gå til innhold

Bråkete nabo!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg flyttet inn i en leilighet i en større blokk for ca et halvt år siden. Jeg har hatt det kjemperolig (utenom normal "bybråk") til nå. De siste 4-5 ukene har det kommet veldig mye lyd fra naboen. Han er en veldig gammel mann som bor alene, og får daglig besøk av hjemmesykepleien. Jeg har aldri hørt noe særlig til han før, men så hengte han opp tvn sin på veggen inn mot soverommet mitt. Soverommet hans ligger altså inn mot mitt, og han ser på TV fra senga hver morgen fra kl 07:30-09:30 ca, og setter den på kvelden kl 22:30 og kan ha den på til kl 01.. Problemet er at jeg hører ALT. Vi har egentlig ikke så lytte vegger her i blokka, men når en TV blir hengt opp på veggen mot soverommet hører jeg den selvsagt. Jeg tror også han har på ganske høy lyd da han sikkert ikke har den beste hørselen... 

En gang kom jeg hjem fra nattevakt og skulle sove, men alt jeg hørte var tvn hans. Jeg var kjempeirritert og banket i veggen, og han svarte med å skrike. Han bare skreik kjempehøyt. Jeg banket igjen, og det samme skjedde. 

I går pusset de opp i en av leilighetene, noe jeg er vant til så jeg sov gjennom bråket. Men jeg ble vekket av at han skrek igjen. Han ba de som pusset opp (som absolutt ikke kunne høre han) om å holde k**** og dra til helv***.. Og jeg må da høre på han skrike i senga si i 5-10 min før han gir seg.. Jeg ble selvsagt så sjokket at jeg bare kunne glemme å sove mer. 

Så problemet er at jeg rett og slett får for lite søvn + at jeg våkner og legger meg frustrert. Og det går ut over forholdet mitt, da kjæresten min "ikke skjønner" hvorfor jeg ikke bare kan ignorere det, og det blir dårlig stemning. 

Det er jo ikke noen regel mot å ha en TV hengende på rommet sitt. Men jeg vet ikke åssen jeg skal gå frem, da han ikke virker som en veldig "enkel" mann med tanke på all skrikingen hans. Planen er å fortelle høflig åssen jeg opplever det, og at han gjerne må komme inn til meg å høre.. Mens en kompis av meg ber meg sette på høyttalere selv, så kanskje han tar et hint. Men dette påvirker altså hverdagen min i så stor grad at jeg faktisk må vurdere å flytte om det fortsetter sånn. 

Til mitt forsvar har jeg skrikingen hans på opptak, og man kan faktisk høre tvn hans fra oppgangen vår.

Hva skal jeg gjøre!?

Anonymkode: a40b3...82e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo funnet løsningen selv; flytte!

Anonymkode: 1e4fa...7b6

Skrevet

Kjøp ørepropper. Koster 19 kroner og løser problemet...

Skrevet
3 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Ja, det er jo kjempe behagelig å sove med...

Anonymkode: 9b04d...51b

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mer behagelig enn at en rabiat gubbe roper til deg vel?

Skrevet

Naboen min satt og bablet hele dagen og til over midnatt i mange, mange uker. En dag satte jeg på drithøy musikk kl 8 om morgenen. Siden har jeg ikke hørt han snakke. Aner ikke om det er tilfeldig, men du kan jo forsøke det samme :P

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man blir vant til det, men det kan bli ubehagelig i lengden også. 

Skrevet

Er blokken del av sameie eller borettslag? Da kan du ta det opp med styret. Det er klare husordensregler som skal følges og normalt skal det være stille mellom 2200-0700 i hverdagene.

Hvis du tør å være direkte kan du også prate med ham, på en vennlig måte, hvordan livsstilen hans forstyrrer ditt og kanskje inngå kompromiss.

Ellers er ørepropper også godt forslag, er ikke så ille. Bodde i bråkete kollektiv før og ørepropper hjalp mye. Eneste ulempen  at man muligens ikke vil høre alarmen heller og forsove seg.

Skrevet

Kjøp headsett til ham som han kan høre tv'en gjennom! 

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, Devilheart skrev:

Er blokken del av sameie eller borettslag? Da kan du ta det opp med styret. Det er klare husordensregler som skal følges og normalt skal det være stille mellom 2200-0700 i hverdagene.

Hvis du tør å være direkte kan du også prate med ham, på en vennlig måte, hvordan livsstilen hans forstyrrer ditt og kanskje inngå kompromiss.

Ellers er ørepropper også godt forslag, er ikke så ille. Bodde i bråkete kollektiv før og ørepropper hjalp mye. Eneste ulempen  at man muligens ikke vil høre alarmen heller og forsove seg.

Hva slags ørepropper er det du har? Jeg hører alarmen på laveste volum :P Men det tar litt lenger tid før jeg våkner.

Skrevet

Noe billige greier fra Clas Ohlson. Hørte alarmen jeg og etter å ha satt volumet litt høyere.

9120614481950.jpg

Skrevet
1 time siden, Devilheart skrev:

Hei og takk for svar! :-) 

Ørepropper bruker jeg allerede, men tvn høres fortsatt ganske godt.. og i lengden får jeg bare vondt i ørene, så det funker ikke så veldig bra.! 

Skrevet
1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

Hei! Det gjør ikke det for min del. Hører fortsatt tv-en godt, og over lang tid får jeg bare vondt i ørene.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei og takk for svar! :-) 

Ørepropper bruker jeg allerede, men tvn høres fortsatt ganske godt.. og i lengden får jeg bare vondt i ørene, så det funker ikke så veldig bra.! 

Ok, men hva med andre jeg skrev? Søk hjelp i blokken eller ta det opp med han selv.

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Det gjør ikke det for min del. Hører fortsatt tv-en godt, og over lang tid får jeg bare vondt i ørene.

Sett på hvit støy på høytalerne for å overdøve.

Skrevet

Snakk med hjemmesykepleieren hans

Anonymkode: a14c8...96f

Skrevet

Sikkert veldig lytt. Jeg har samme problem selv. Til irritasjon. Men naboen er nok ikke så bråkete. For det er så lytt at man hører naboen gå på do. Det er rett og slett døden å høre over til neste nabo. Og å flytte? Niks. Jeg har bodd her i mange år, flytter ikke,da jeg er ellers trives her. 

Skrevet
On 9/30/2017 at 10:08 AM, Forundret.. said:

Kjøp headsett til ham som han kan høre tv'en gjennom! 

Snakk til naboen om problemet, og tilby deg å hjelpe til med å finne trådløst headset som kan brukes med TVen. Han har kanskje rett på gratis teleslynge også; de har ganske god lyd.

Det er mulig hjemmesykepleien kan hjelpe med dette også.

Anonymkode: 4e766...d5a

• Liker 1
Skrevet

Det er generelt en dårlig idé å banke i gulv, vegger og tak for å få noen til å dempe seg. Det kan skape mer irritasjon, samt det bråker også for andre. Du bør gå i dialog med naboen din, være konstruktiv og løsningsorientert og forklar problemet. Dersom naboen din har så høyt volum på tven sin eller "stilletid", som gjerne er kl. 23:00 (sjekk husordensregler), kan du ta det opp med styret.

Anonymkode: 0340e...8e7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...