Nick Etmitt Skrevet 20. januar 2005 #1 Skrevet 20. januar 2005 Leste en artikkel som påpeker en del ting ved integrering av utlendinger som kommer til Norge. Her er det mye som vi ikke tenker på til daglig. Skrevet av en innvandrer fra Sør-Afrika.. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...ticle951107.ece
Caramba Skrevet 20. januar 2005 #2 Skrevet 20. januar 2005 Fin artikkel, og den påpeker en viktig ting: det handler om å vise hverandre gjensidig respekt. Innvandrere må respektere norske regler og normer, men vi som nasjon, kan også vise respekt for innvandreres skikker og tradisjoner. Kunskap og forståelse er viktig for å få til en vellykket integrasjon, og det går begge veier.
Gjest Valhalla Skrevet 20. januar 2005 #3 Skrevet 20. januar 2005 Ja den var meget god, likte spesielt et par avsnitt. "Vi er ikke oppdratt til å takle slike kollisjoner. Vi tror at kulturforskjeller bare dreier seg om lett synlige ulikheter - religion, språk, matretter. De innebygde forventninger i hverdagen, som ikke synes, og som uttrykker seg i form av kroppsspråk, bordskikker, betydningen av et ord i en setning, tar vi for gitt. Vi tror de er ens for alle. Men disse nærmest umerkelige uttrykkene inngår i vår måte å være på, og forteller noe om hvem vi er." " Derfor trenger nordmannen også å forstå at et overbærende "du kan ikke noe for det, du som har en annen kultur" er å behandle en voksen person som et barn. Etter min personlige erfaring er det dette innvandreren ønsker å høre: Jeg respekterer deg, og derfor kan jeg være meg selv i møtet med deg. Jeg respekterer deg, og derfor kan jeg være uenig med deg. Jeg respekterer deg, og derfor kan jeg utfordre deg. Og kanskje en dag: Jeg respekterer deg, og derfor kan jeg fleipe med deg."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå