Gå til innhold

God artikkel om integrering i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fin artikkel, og den påpeker en viktig ting: det handler om å vise hverandre gjensidig respekt. Innvandrere må respektere norske regler og normer, men vi som nasjon, kan også vise respekt for innvandreres skikker og tradisjoner. Kunskap og forståelse er viktig for å få til en vellykket integrasjon, og det går begge veier.

Gjest Valhalla
Skrevet

Ja den var meget god, likte spesielt et par avsnitt.

"Vi er ikke oppdratt til å takle slike kollisjoner. Vi tror at kulturforskjeller bare dreier seg om lett synlige ulikheter - religion, språk, matretter. De innebygde forventninger i hverdagen, som ikke synes, og som uttrykker seg i form av kroppsspråk, bordskikker, betydningen av et ord i en setning, tar vi for gitt. Vi tror de er ens for alle. Men disse nærmest umerkelige uttrykkene inngår i vår måte å være på, og forteller noe om hvem vi er."

" Derfor trenger nordmannen også å forstå at et overbærende "du kan ikke noe for det, du som har en annen kultur" er å behandle en voksen person som et barn.

Etter min personlige erfaring er det dette innvandreren ønsker å høre: Jeg respekterer deg, og derfor kan jeg være meg selv i møtet med deg. Jeg respekterer deg, og derfor kan jeg være uenig med deg. Jeg respekterer deg, og derfor kan jeg utfordre deg. Og kanskje en dag: Jeg respekterer deg, og derfor kan jeg fleipe med deg."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...