Gå til innhold

Hvordan fordele overskudd etter ferie nå vi begge hadde ulike forutsetninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg dro med en veninne på ferie. I utgangspunktet hadde jeg bare mulighet til å betale for en uke. Fikk da tilbudet om at det resterende beløp for en ekstra uke skulle hun betale samt utgifter som mat for den ekstra uka.

Selve betalingen for reisa er relativt grei. Jeg har betalt ca 400 kr ekstra på hennes vegne. Det kunne jeg la gå pga en ukes ekstra ferie.

Så var det lommepenger for selve ferien. La oss si at hun stilte med 20 000 og jeg med 10 000. Mitt bidrag var for en uke. Hennes for seg en uke og for oss begge en uke.

Vi fant ut at vi kan ikke regne på kvitteringer vedr. mat og drikke så dette ble 50/50. Ingen handlet mye mer enn den andre. En utflukt ble valgt etter hennes ønske. Denne kostet 1000 for oss begge to. 

Nå viser seg at den potten vi hadde totalt viser et overskudd. Vi har ikke brukt 30 000, men mindre. Hvordan bør det overskuddet fordeles?

Alt til henne fordi hun betalte et par tusen ekstra for selve reisen for meg samt sponset uke nr. 2. Eller skal det fordeles etter hva man spyttet inn som lommepenger? Det betyr 2/3 på henne og 1/3 på meg. 

Må legge til at vi begge har knapt om penger så ekstra raushet utover avtalt er ikke mulig.

Anonymkode: e565e...102

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal fordeles slik at dere har betalt like mye. Og med tanke på at hun har lagt ut for deg, skal hun ha igjen for det hun har betalt. Noe annet er jo bare urimelig. Hun sponset deg en uke nr. 2! Det er åpenbart.

• Liker 3
Skrevet

Det er klart dette skal til din venninne.

Anonymkode: a219b...507

• Liker 4
Skrevet

Alt overskuddet skal naturligvis gå til henne. Hun betalte mer enn deg fordi du ikke hadde råd til mer enn det du "la i potten". Når dere nå har brukt mindre enn det dere trodde, har du uansett fått masse gratis, og hun har fortsatt betalt mer enn deg, så da skal hun ha igjen det som er til overs. 

Må ærlig talt si at hadde det vært meg som hadde vært i din situasjon hadde jeg følt meg ganske kjip om jeg hadde krevd en krone av overskuddet.

Anonymkode: 3245a...4f8

• Liker 4
Skrevet

Dette skal selvfølgelig venninnen din ha. Er du helt uten antenner? 

Anonymkode: 85897...657

• Liker 3
Skrevet

Venninnen din skal ha alt overskuddet så klart. Uten tvil.

• Liker 3
Skrevet

Ok. Jeg ser hva dere skriver. 

Da må det være greit at jeg trekker i fra ekstra betalinger som gjelder henne i forbindelse med selve reisen og oppholde som jeg personlig har betalt samt reisefølge på en utflukt hun ønsket. Ingen av mine  ønsker om utflukter ble noe av/ikke prioritert. 

Jeg får personlig et utgift fordi jeg ikke har opparbeidet meg feriepenger for uke nr. 2 og derfor betyr det trekk i lønn for meg. Jeg tok dette mot at hun betale dt lille ekstra for opphold samt mat for en uke.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg ser hva dere skriver. 

Da må det være greit at jeg trekker i fra ekstra betalinger som gjelder henne i forbindelse med selve reisen og oppholde som jeg personlig har betalt samt reisefølge på en utflukt hun ønsket. Ingen av mine  ønsker om utflukter ble noe av/ikke prioritert. 

Jeg får personlig et utgift fordi jeg ikke har opparbeidet meg feriepenger for uke nr. 2 og derfor betyr det trekk i lønn for meg. Jeg tok dette mot at hun betale dt lille ekstra for opphold samt mat for en uke.

Dersom hun fremdeles har betalt mer enn deg dersom hun får hele overskuddet, så bør hun få alt. Og nei, jeg ville ikke trukket fra noe, dersom hun fremdeles har betalt mest. Synes hun var gavmild her, og da bør ikke du være smålig. Jeg regner med at hun ikke dro deg med makt med på utflukt, og at du kunne sagt nei, så synes ikke at hun skal betale deg for reisefølge nei. 

Skrevet
48 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg dro med en veninne på ferie. I utgangspunktet hadde jeg bare mulighet til å betale for en uke. Fikk da tilbudet om at det resterende beløp for en ekstra uke skulle hun betale samt utgifter som mat for den ekstra uka.

Selve betalingen for reisa er relativt grei. Jeg har betalt ca 400 kr ekstra på hennes vegne. Det kunne jeg la gå pga en ukes ekstra ferie.

Så var det lommepenger for selve ferien. La oss si at hun stilte med 20 000 og jeg med 10 000. Mitt bidrag var for en uke. Hennes for seg en uke og for oss begge en uke.

Vi fant ut at vi kan ikke regne på kvitteringer vedr. mat og drikke så dette ble 50/50. Ingen handlet mye mer enn den andre. En utflukt ble valgt etter hennes ønske. Denne kostet 1000 for oss begge to. 

Nå viser seg at den potten vi hadde totalt viser et overskudd. Vi har ikke brukt 30 000, men mindre. Hvordan bør det overskuddet fordeles?

Alt til henne fordi hun betalte et par tusen ekstra for selve reisen for meg samt sponset uke nr. 2. Eller skal det fordeles etter hva man spyttet inn som lommepenger? Det betyr 2/3 på henne og 1/3 på meg. 

Må legge til at vi begge har knapt om penger så ekstra raushet utover avtalt er ikke mulig.

Ekstra raushet er ikke mulig sier du, men hun er villig til å spandere en hel uke ferie for deg? 
Det er jo helt tydelig at den ekstra rausheten som ikke er mulig gjelder kun for deg. 
Du har budsjettert med 10 000, og får en hel uke ekstra gratis, hun budsjetterte med det dobbelt for å kunne invitere deg med. 

Anonymkode: e9045...70d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...