Gå til innhold

Sliten etter man får barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har et barn på 3 år. Etter jeg begynte å jobbe etter mammapermisjonen for 1,5 år siden har jeg vært så sliten.. jeg er omtrent i svime på kveldene, og må bare legge meg ned på sofaen fordi jeg føler øynene er så slitne at jeg ikke klarer fokusere ordentlig. Jenta mi sover som regel til 6.30, og jeg legger meg rundt midnatt så jeg får ca 6 timer søvn, hver natt, også i helgene. Kan ikke huske at jeg var så sliten før hun ble født, men da kunne jeg jo sove til klokka 10 i helgene, og jeg kunne sove på sofaen på ettermiddagene osv. Samtidig føler jeg at barnet ikke er spesielt krevende, hun er blid og fornøyd og stort sett lett å ha med å gjøre.. så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg er så sliten, om det rett og slett bare er fordi vi er tidlig oppe hver dag, og at jeg har en ekstra person å tenke på? Jeg føler feks ikke at det er så slitsomt å levere og hente i barnehagen, men samtidig så er jo den tiden det tar, tid jeg brukte på å sove lengre, og komme meg fortere hjem før. Jeg klager ikke, men bare lurer på om det er flere som er betydelig mye mer sliten etter de fikk barn, selv om de synes den nye hverdagen ikke virker spesiell stressende? 

Anonymkode: 5cfab...a26

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg deg litt tidligere? Jeg legger meg rundt 22, senest 23, og får nok søvn hver natt. Ungene kan i verste fall våkne 6, men som regel sover de til 6.30-7. I spedbarnstida var jeg mye sliten, men det har heldigvis gått over etter at døgnrytmen kom på stell.

Anbefaler også å trene litt på kveldene, og selvsagt spise nok skikkelig mat.

Anonymkode: 56184...ed7

• Liker 10
Skrevet

Hvis du er sliten er det kanskje en ide å legge seg litt tidligere? Jeg er også mer sliten etter jeg fikk barn, men etter jeg tilpasset min egen leggetid vle det mye bedre. Legger meg mellom 21:30-22:00. Vår står opp i 7 tiden

• Liker 3
Skrevet

6 timer søvn er ikke nok. Det er svært få personer som blir uthvilt av det. 7-9 timer er vanlig, og varierer fra person til person. Prøv deg frem.

Jeg også opplevde å bli veldig sliten etter jeg fikk barn, selv om jeg også sov bare 6 timer før. Men som du sier, man får sove lenger i helgene, og kan hvile seg på ettermiddagen. Så for meg hjalp det å legge seg tidligere, og noen ganger når jeg er ekstra sliten, legge meg enda tidligere en dag i uken! Funker bra så lenge man greier å gjennomføre det.

En annen lur ting er å begynne å trene. Det har gitt mer mer energi, men tar en stund. I begynnelsen gir det ikke mer energi, men etter noen måneder gjør det. Men med bare 6 timer søvn hjelper det ikke å trene for å få energi, først å fremst må du sove :D 

Anonymkode: 230af...b31

Skrevet

Det er ikke rart at man blir mer sliten etter å ha fått barn. Men hvorfor legger du deg så sent? Kom deg i seng seneste to timer tidligere og se at det gjør underverker for alt! 

Anonymkode: f4950...11a

• Liker 2
Skrevet

Samme som de andre svarene. Opprinnelig er jeg b-menneske, men nå orker jeg sjelden være oppe lenger enn 22:30 på hverdager, ofte også i helgen. Noen ganger når jeg er ekstra trøtt, sovner jeg sammen med minsten...

Anonymkode: 3cd1f...dc0

• Liker 1
Skrevet

Samme her. Mye mer sliten. Henger ikke bare sammen med søvn tror jeg, også nesten tilnærmet fullstendig fravær av alenetid... Jeg er skikkelig B -menneske. Nå legger jeg meg nesten alltid ti. Grunnen til at jeg fortsatt er oppe nå, er at det er mannens tur til å stå opp i morgen. Du salige. Jeg får sove til ni😀😀😀😀. Om har partner, anbefaler jeg å prøve annenhver helgedag er sovedag ordningen. Gjør underverker det også👍

Anonymkode: f0810...473

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har et barn på 3 år. Etter jeg begynte å jobbe etter mammapermisjonen for 1,5 år siden har jeg vært så sliten.. jeg er omtrent i svime på kveldene, og må bare legge meg ned på sofaen fordi jeg føler øynene er så slitne at jeg ikke klarer fokusere ordentlig. Jenta mi sover som regel til 6.30, og jeg legger meg rundt midnatt så jeg får ca 6 timer søvn, hver natt, også i helgene. Kan ikke huske at jeg var så sliten før hun ble født, men da kunne jeg jo sove til klokka 10 i helgene, og jeg kunne sove på sofaen på ettermiddagene osv. Samtidig føler jeg at barnet ikke er spesielt krevende, hun er blid og fornøyd og stort sett lett å ha med å gjøre.. så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg er så sliten, om det rett og slett bare er fordi vi er tidlig oppe hver dag, og at jeg har en ekstra person å tenke på? Jeg føler feks ikke at det er så slitsomt å levere og hente i barnehagen, men samtidig så er jo den tiden det tar, tid jeg brukte på å sove lengre, og komme meg fortere hjem før. Jeg klager ikke, men bare lurer på om det er flere som er betydelig mye mer sliten etter de fikk barn, selv om de synes den nye hverdagen ikke virker spesiell stressende? 

Anonymkode: 5cfab...a26

Absolutt. En venn som er lege fortalte at de kvinner som har fått barn ofte får diagnoser 1-4 år etterpå: ME, MS, kreft, Fatigue, uføre osv.

Anonymkode: 01b05...115

Skrevet

Her spiller kanskje alder inn? 

Anonymkode: cb8d7...256

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt. En venn som er lege fortalte at de kvinner som har fått barn ofte får diagnoser 1-4 år etterpå: ME, MS, kreft, Fatigue, uføre osv.

Anonymkode: 01b05...115

Er "uføre" en diagnose?

Anonymkode: 209f9...a95

• Liker 4
Skrevet

Du legger deg veldig sent. Jeg legger meg 22

Anonymkode: c0cf5...5d3

Skrevet

Jeg legger meg også ca 22 med mindre jeg soser det til og blir sittende oppe. Tåler 1-2 netter med lite søvn, så blir jeg helt rar. 

Anonymkode: ce494...63b

Skrevet

Du legger deg for sent. Forsøk å legge deg kl. 22 så blir det nok bedre. Du kan også ta en tur til legen og sjekke jernnivåer osv. 

Anonymkode: cbd68...4ad

Skrevet

Jeg er typen som ikke sovner kl 22, men legger meg likevel ca 22.30 med en soveapp/meditasjonsapp- og våkner (ufrivillig) i 05tiden/05.30tiden. Er jo trøtt hver dag selvsagt( og helt utslitt når barnet våknet hele tiden kveld og natt).

Om du legger deg frivillig ved midnatt sier det seg selv at du er sliten.

Anonymkode: 3f010...73a

Skrevet

I seng med deg, mor! Så kan du rangle til midnatt i helgene;-)

Skrevet (endret)

Mer søvn, godt kosthold og litt trening så føler du deg nok mer opplagt. Det er jo helt naturlig å føle seg mer sliten etter man har fått barn. Og da må man gjerne justere litt på ting og ikke minst; ta vare på seg selv. Som å komme seg i seng lenge før midnatt. Prøve en periode med 8 timer søvn og se om ikke det utgjør en stor forskjell?

Endret av Tash
Skrevet

Det åpenbare svaret er legg deg tidligere. Jeg må ha minst 7 timer søvn. Jeg står opp 05:30, og må legge meg senest 22.

Anonymkode: a92c7...3c0

• Liker 1
Skrevet

Jeg legger meg kl 21. Da har jeg fremdeles hatt et noen timer alene med div og TV før leggetid. Så er jeg mer uthvilt for neste dag.

Anonymkode: e59d7...df4

Skrevet

Hvis ungen sover uavbrutt til 6.30, har du jo gode muligehter for en ordentlig god natts søvn hver natt. At du velger å kun sove seks timer, er nok forklaringen på slitenheten din.

• Liker 1
Skrevet

Oj, du legger deg jo alt for sent. Kom deg i seng før! Så lite søvn går jo ikke over tid. Legger meg senest 22.30

Anonymkode: 7c30b...7bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...