Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2005 #1 Skrevet 20. januar 2005 Lille jenta mi på 2 måneder har nå blitt smittet av storesøster og fått vannkopper. I morgen skal vi bort og på lørdag skal vi ha gjester. Kan jeg ta henne med meg i morgen? Det er forhåpentligvis bare jeg som skal "dulle" med henne, kan hun da smitte babyen som vi skal til? Han er 7 måneder. Det jeg mener er at kan hun smitte noen kun ved å være i samme rom. Har også et annet spørsmål; var sammen med en venninne i går som også har en liten baby på 7 måneder. Hun holdt jenta mi litt, kan hennes baby bli smittet ved at hun holdt jenta mi? Litt rotete kanskje, men håper noen forstår hva jeg mener. takknemlig for alle svar
Gjest Gjesta Skrevet 20. januar 2005 #2 Skrevet 20. januar 2005 Vannkopper smitter ved dråpe- eller kontakt smitte. Slik sett kan ikke hennes baby bli smittet av at moren holder din baby, men moren kan ha fått vannkoppesmitten på seg før hun tok i sin egen baby og slik bringe smitten videre. Vannkopper er ikke farlig dersom en tar visse forholdsregler. Vannkopper har inkubasjonstid på 14-21 dager FØR utbrudd. I tillegg er barnet smitte"farlig" så lenge h*n har kopper som ikke er tørket skikkelig inn, altså fått skorpe.
Twigi Skrevet 20. januar 2005 #3 Skrevet 20. januar 2005 ...og jo tidligere de får det, jo lettere er angrepet, som regel. Jeg har venner som nærmest har kommet med ungene for å bli smittet, slik at de kunne bli ferdig med det og ta alle ungene samtidig. Slitsom, ja, men bedre enn å ha vannkopper i huset i 2 måneder sammenhengende...... Store barn med vannkopper blir etter min erfaring "fryktelig syke", med feber, magevondt og langvarig kløe. Like greit å bli ferdig med det! Vi smittet en baby som fikk to prikker, litt feber en kveld, og det var det
Gjest Plonk ikke innlogget Skrevet 20. januar 2005 #4 Skrevet 20. januar 2005 Tror kanskje jeg ville spurt foreldrene til babyen dere skal besøke om det er greit? Det er ikke alle som vil sette pris på at man velmenende bringer smitte til gårds, i alle fall ikke uten å spørre om det passer. Har selv en baby på fire måneder og ville finne det litt frekt om noen kom uanmeldt på besøk her med et vannkoppesykt barn og sa at "dere vil vel gjerne bli ferdige med det". Kunne jo hende at vi for eksempel hadde andre planer om fjorten dager sånn at det passet særdeles dårlig.
jasså Skrevet 20. januar 2005 #5 Skrevet 20. januar 2005 min datter hadde vannkopper når hun var baby, og hun fikk de igjen senere.. Men ville faktisk ha hørt med de dere skal bort til, og lørdagbesøket kan jo utsettes ??
Gjest sorben Skrevet 20. januar 2005 #6 Skrevet 20. januar 2005 Vannkopper er veldig smittsomt er vår erfaring. Storebror på tre ble smittet av vannkopper på barnehage avslutningen rett før sommerferien. Så to uker ut i ferien fikk han utbrudd av vannkopper. Ca to uker etter det fikk lillebror, da fem måneder, det også. Da storebror hadde det, var vi ikke sammen med noen andre barn. For vi ville ikke ha skylden for at han hadde smittet noen som han hadde lekt med. Da lillebror hadde det var vi derimot ikke fullt så påpasselige. Han lekte jo ikke med noen barn enda... Men to uker etter at han hadde det, så fikk jammen en av lekekameratene til treåringen det. Og hun hadde ikke rørt babyen i det hele tatt. Bare vært i det samme rommet som babyen vår mens han var syk (smittsom)!!!
Snuppa Skrevet 21. januar 2005 #7 Skrevet 21. januar 2005 Vannkopper er ekstremt smittsomt - f.eks. får en ikke lov til å fly hvis en har vannkopper pga smittefaren. Det er visst en myte at babyer får en mildere utgave av vannkopper enn større barn, både store og små barn kan få milde utgaver - det samme gjelder for de hissige utgavene. Helt enig at du må spørre de dere skal besøke om det er ok for dem eller ikke (vanlig høflighet, spør du meg!). Uansett er det kanskje ikke noe særlig å ha med et sykt barn bort - syke barn har en tendens til å være sutrete og klengete, noe som ikke akkurat bidrar til en koselig og avslappet atmosfære...........
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #8 Skrevet 21. januar 2005 Takker for mange fine svar. Jeg har spurt, og det var greit at vi kom. Jeg hadde også slik oppfatning som alle dere har ang smittefaren, men da jeg ringte helsestasjonen i går sa de noe helt annet til meg. Hun sa at vannkopper ikke smitter som ved forkjølelse altså dråpesmitte, men ved direkte kontakt. Det var det hvite inni koppene som smittet, og så lenge man ikke tok på dette så var det ikke farlig
Brunhilde Skrevet 21. januar 2005 #9 Skrevet 21. januar 2005 Litt sen med å svare nå, kanskje, men jeg husker da det var vannkopper hos oss så sa legen at vi kunne ut og leke når h*n var feberfri, men at vi skulle sette små plasterbiter over de vannkoppene som ikke var tørket.
:-) anna Skrevet 21. januar 2005 #10 Skrevet 21. januar 2005 men jeg trodde ikke så små babyer kunne bli smittet jeg. trodde de var beskyttet så lenge man fullammet eller noe sånt.
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #11 Skrevet 21. januar 2005 Å joda, skal love deg at de kan bli det. Skal bare se hvordan hun ser ut. En venninne fortalte meg at legen hennes hadde sagt at babyer under 6 måneder blei ikke smittet. Det er veldig mange teorier om dette emnet har jeg skjønt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå