Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan hadde du taklet å måtte være alene på julaften?

Sitter alene årets 364 andre dager, så jeg tror det skulle gå greit for min del.

Anonymkode: 0fb89...01b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er alltid alene på julaften. Det går greit så lenge man ikke tenker at man ikke bør være alene på julaften.

Anonymkode: 57224...e05

• Liker 2
Skrevet

Går helt fint det. Har ikke familie hvor jeg bor og var hjemme alene forrige julen. Jobbet i romjulen men julaften var jeg hjemme og så på netflix. Er ikke religiøs og ikke opptatt av tradisjoner. En annen jul feiret jeg med en venninne. Ikke noen grunn til å stresse med det. Det er en dag som alle andre og er nok mer vanlig en man tror å være hjemme alene på julaften. 

Anonymkode: 564b4...6e7

• Liker 1
Skrevet

Det har jeg vært mange ganger da jeg bodde langt fra familien min. Dyrt og litt vanskelig å reise på den tiden av året, og jeg har katt som da måtte vært i jule- og nyttårsåpent pensjonat (dem var det ikke mange av der jeg bodde).

Julaften med katten var alltid hyggelig. Lagde julemat, pyntet, snakket med familien og åpnet julegaver :)

Det gikk hel fint :)

Anonymkode: d9a92...4b0

Skrevet

Hadde nok ikke taklet det så godt for å være helt ærlig. Julaften og den påfølgende juledagen er de ultimate helligdagene for meg der familie står helt sentralt. Alle andre dager skulle gått fint, men en julaften alene hadde føltes sårt for meg, det er jeg temmelig overbevist om.

Anonymkode: d9771...d0d

Skrevet

Jeg er en selvstendig person som stortrives i mitt eget selskap. Er heller ikke spesielt glad i jul, gleder meg aldri til den. Allikevel tror jeg at det hadde vært ufattelig trist for meg å sitte alene på julaften, rett og slett på grunn av alle forventningene om at dette er en høytid som skal brukes med familie og nære. Derimot kunne jeg nok gjort hva som helst på julaften uten problem, så lenge jeg var sammen med folk, familie eller fremmede for den del. 

Anonymkode: a99f8...927

Skrevet

Jeg har aldri vært alene på julaften, men det hadde gått helt fint. 

Anonymkode: a67d9...c11

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri vært alene på julaften, men det hadde gått helt fint. 

Meg over.

Jeg er egentlig veldig glad i julen, men synes det fort blir alt for mye styr og forventninger fra alt og alle. Jeg hadde nok taklet den dagen fint alene. Hadde laget meg god mat og sett en film eller to. 

Skrevet

Jeg har hvert alene på julaften de siste tre årene og blir nok det i år å. Etter at jeg mistet barnet mitt og han ble plassert i fosterhjem i nær familie så har jeg ingen å feire jul med. 

Anonymkode: eb711...407

Skrevet

Elsker julen, og kunne godt vært alene på julaften. Da hadde jeg fått gjort alt slik som jeg vil ha det, uten å måtte ta hensyn til alle andres ønsker. Det kunne blitt magisk! :)

Anonymkode: 7e064...dda

Skrevet

Har lyst til å være alene på jula fordi jeg ser på det som en helt vanlig dag, men det blir aldri sånn.

Hvorfor er du så mye alene?  Kanskje ikke et spm du vil ha

Skrevet

Jeg er vant til å feire med familien, så å feire alene hadde nok blitt veldig tungt.

Skrevet

Jeg kan være alene ganske ofte uten noe problem, men jeg er lidenskapelig opptatt av jul, så den dagen? Da hadde jeg nok hatt det sinnsykt kjipt. 

Skrevet
Akkurat nå, estrella skrev:

Jeg kan være alene ganske ofte uten noe problem, men jeg er lidenskapelig opptatt av jul, så den dagen? Da hadde jeg nok hatt det sinnsykt kjipt. 

Hadde vært digg å være alene spør du meg. Har som regel alltid vært med familien, men hadde vært digg å gjøre en egen greie som å reise bort eller noe sånt. I år vurderer jeg faktisk å jobbe som f. eks. frivillig på julaften, påmelding på det jeg har sjekket ut er midten av oktober, så jeg vurderer det sterkt :)

Anonymkode: f33b5...f83

Skrevet
1 time siden, Tungsinn skrev:

Har lyst til å være alene på jula fordi jeg ser på det som en helt vanlig dag, men det blir aldri sånn.

Hvorfor er du så mye alene?  

Fordi jeg ikke fungerer sammen med andre.

Skrevet

Jul er en oppskrytt frotseferie så å tilbringe jul i eget selskap er bare fint.

Anonymkode: cc708...c9b

Skrevet

Det kommer helt an på om det er et valg eller ikke.

Å være ufrivillig alene på julaften tror jeg kan være veldig vondt. Ikke fordi man ikke trives i sitt eget selskap eller fordi én dag i året betyr så mye sånn isolert sett, men fordi ensomhet på sånne høytidsdager symboliserer noe større. Man blir veldig konfrontert med det faktum at man ikke har noen man står virkelig nær i livet. Ingen som synes du er så nær og kjær at de vil invitere deg på julaften. Man konfronteres med en mangel og et savn som man bærer på hele året, men vanligvis klarer å døyve med hverdagens oppgaver og hendelser. Når høytidsdagen og ettertanken kommer, og man ikke får ta del i de felles kulturelle ritualene, så kommer ensomheten og følelsene veldig sterkt til overflaten. Man blir mer 'hudløs' på julaften.

Anonymkode: ad406...469

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg ikke fungerer sammen med andre.

Men ønsker du å være med andre?

Skrevet

I år skal barnet mitt være hos faren sin, så jeg skipper hele feiringen og skal sitte alene. Gleder meg faktisk, slippe alt styret. Er ikke helt jul for meg uten barnet, så jeg skal kjøpe meg en haug junkfood og bingewatche en eller annen serie :) 

Anonymkode: 24f27...7a5

Skrevet
3 timer siden, Tungsinn skrev:

Men ønsker du å være med andre?

Aner ikke. Har alltid vært alene, vet ikke om noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...