Gå til innhold

Halloween

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens! Jeg sitter og ser på kalenderen og ser at selve Halloween, 31 oktober, faller på en tirsdag. Så ble jeg plutselig i tvil - vi har en 4åring i hus og hadde tenkt å gjøre litt ut av det i år. Invitere en gjeng med sin gjeng med unger, pynte skrekkelig mye i huset osv 😅 

Men, hva er det vanligste å gjøre ift det greiene der, noen som vet? Kjøre fest og skrekk på tirsdagen, - etter bhg + at det er bhg-dag etter - eller lørdagen før eller lørdagen etter?? Jeg kjente meg plutselig blank 🙄 

Hva ville dere gjort? Setter pris på innspill👹👺👹👿👺👹

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Halloweenfest, sånn privat, hadde jeg plassert på lørdagen før. Vet ikke om det finnes noen regler på det, men det føles mest naturlig. Å gå knask eller knep må jo skje på selve Halloweenkvelden, men en fest er vel ikke "bundet" til datoen på samme måte?

Anonymkode: bf792...0e1

• Liker 3
Skrevet

Hvis mange av barna bor i nærheten ville jeg lagt det på lørdagen. Da kan dere gå knask eller knep der ;) . Evt avtal med naboer osv at dere kommer innom på lørdagen. Barna trenger ærlig talt ikke å banke 50 dører på halloween.. Personlig er jeg såppas skeptisk at jeg kun sender de til de jeg kjenner :P 

Skrevet

Akkurat det å ringe på dørene til folk å "kreve inn" godteri hadde jeg personlig kanskje spart til selve halloween, men når det gjelder halloweenfest gjør man jo som man vil i forhold til dato. Vi har vært invitert bort mange ganger helgen før eller helgen etter og hatt det hyggelig hjemme med pynt og godteri. Det går jo an å gjøre litt ut av maten også, grønn konditorfarge i spaggettien blir ormer feks. Man kan også lage heksefinger-kjeks, da former man kjeksdeigen som en finger og bruker en halv mandel som negl. Gele er jo også alltid en slager, det finnes sikkert masse oppskrifter på nett til "skummel" mat :) Masse lykke til med feiringen!

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Halloween er den 31 oktober, og det syns jeg skal du skal respektere , Selv om en lørdag i teorien passer bedre. Det blir det samme som å flytte for eksempel 17 mai og julaften til en dag som hadde passet deg bedre. Hadde det kommet unger hit en annen dato enn 31.10 hadde de blitt veldig skuffet.

Skrevet
4 minutter siden, Blair Waldorf skrev:

Halloween er den 31 oktober, og det syns jeg skal du skal respektere , Selv om en lørdag i teorien passer bedre. Det blir det samme som å flytte for eksempel 17 mai og julaften til en dag som hadde passet deg bedre. Hadde det kommet unger hit en annen dato enn 31.10 hadde de blitt veldig skuffet.

Hvis det er snakk om en privatfest spiller det ingenrolle. De er snakk om barn på rundt 4, de vet ikke hvilken dato som er riktig. 

Anonymkode: b09dd...d05

• Liker 3
Gjest Catalina Culès
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis det er snakk om en privatfest spiller det ingenrolle. De er snakk om barn på rundt 4, de vet ikke hvilken dato som er riktig. 

Det har ingen betydning halloween er og blir 31.10. Det at barna ikke vet hvilken dato det er, så er det foreldrene sin jobb å forklare det.

Skrevet
10 minutter siden, Blair Waldorf skrev:

Det har ingen betydning halloween er og blir 31.10. Det at barna ikke vet hvilken dato det er, så er det foreldrene sin jobb å forklare det.

Skal man ha en privat samling for barna passer det som regel best i helgen og ikke en tirsdag etter jobb og barnehage. Sier seg vel selv? Skal barna ut og ringe på dører er jeg enig i at man bør gjøre det den 31, hvis ikke man har en annen avtale der man skal ringe på. 

Anonymkode: c4f1c...9e8

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Blair Waldorf skrev:

Tror du foreldrene vet hva Halloween egentlig er? Folk vet ikke noe om det annet enn at man kler seg i skumle kostymer, går trick n' treat, og har fester og sånn. Det er bare en dag for de fleste uten at de vet hva betydning det har. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror du foreldrene vet hva Halloween egentlig er? Folk vet ikke noe om det annet enn at man kler seg i skumle kostymer, går trick n' treat, og har fester og sånn. Det er bare en dag for de fleste uten at de vet hva betydning det har. 

Om de ikke vet det, burde de lære det, før de "feirer" halloween.

Skrevet

Halloween er 31.10.

Festen kan du jo ha nårdu vil,men ikke ring på dører andre datoer enn31.10. 

Anonymkode: 4bb0a...263

• Liker 3
Skrevet

TS her,

takk for mange fine innspill😊 

Jeg er helt enig med alle de som ikke synes vi skal la ungene gå og ringe på til folk og spørre om godteri på noe som helst dag utenom selve 31 faktisk. Det er liksom å pushe det hele litt- mange gruer seg kanskje til da tirsdagen- om ikke vi skulle sendt en bøling rundt i helgen før i tillegg. 

Så, kommer liksom dilemmaet - det er jo en "festdag til øre for de døde" og med det hører det jo til å pynte med skrekk og gru..

Blir det helt idiotisk og bare merkelig om vi gjør det lørdagen før? "Pynter" rundt huset og særlig trappen inn til huset  med skjelett og blod og gørr og annet skumle saker? Så er det egentlig bare vi i nabolaget som har det rundt huset? Eller skal vi bare gjøre det- uten å overtenke?

Inne omformes huset med mye stæsj - men det plager jo såklart ingen☺️ Kan prøve å legge ved noen bilder fra sist vi hadde en sånn samling, og tipset ovenfor med å lage skummel mat er jo kjempebra 👹😊 Et av bildene er  hvor vi hadde "brent et lik" i peisen.  - les et skjelett som lå trøkt u peisen med noen stearinlys rundt.. Et av matbordet - pølser som tarmer, spareribs som brystkassa .. Ja- vi syns det er litt gøy og gå all in dersom vi først skal ha markering sv Halloween 🙊🙊 

Så dere syns lørdagen før er innafor? 

p.s legger ikke ved bildene for å skryte eller noe sånn teit - bare tenkte det kunne være moro for noen å se 🤗

IMG_0445.JPG

IMG_0446.JPG

IMG_0452.JPG

IMG_0453.JPG

IMG_0450.JPG

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi tenkte å invitere voksne, foreldre og barn i alle aldre - fra 3-15 år. Så det er litt all or nothing. Alle kan komme i kostyme hvis de vil. Eller ikke, så klart

Skrevet
2 timer siden, Blair Waldorf skrev:

Hmm.. godt poeng.. Vi lar ikke noen gå ut og ringe på til noen dersom vi tar det lørdagen før. Det er jo ikke før den 31 de kan gå rundt ev, tenker jeg om den saken

Skrevet

Man går kun knask og knep på selve dagen - men om dere er et lite nabolag - så kan dere avtale med naboene at dere går enten lørdagen før eller etter...

Vi har hatt halloweenfest på selve dagen,

men om det er hverdag - litt tidligere, f.eks. at de møtes hos oss i femtiden, så går vi rundt i sekstiden og samler knask og knep, så hjem til oss en liten tur til de blir hentet. Har funka greit det.
Mine unger har aldri hatt problemer med å bli hyper av godteri - men noen kan kanskje slite litt... 

Anonymkode: cead5...d83

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man går kun knask og knep på selve dagen - men om dere er et lite nabolag - så kan dere avtale med naboene at dere går enten lørdagen før eller etter...

Vi har hatt halloweenfest på selve dagen,

men om det er hverdag - litt tidligere, f.eks. at de møtes hos oss i femtiden, så går vi rundt i sekstiden og samler knask og knep, så hjem til oss en liten tur til de blir hentet. Har funka greit det.
Mine unger har aldri hatt problemer med å bli hyper av godteri - men noen kan kanskje slite litt... 

Anonymkode: cead5...d83

Ts her,

Hmm.. Blir sånn i tvil, kjenner jeg- for i prinsippet er jeg enig med deg. Å holde Halloween til Halloween ...  What to do? .... Kan jo såklart pynte fra søndag til type tirsdag😊 Og så invitere til middag for alle her. Så slipper alle de vi inviterer å lage mat selv den dagen😊 

Jepp !! Tror det ble den løsningen jeg👍 Så slipper vi å blande dager, og fornærme noen.. 

Takk for innspill👹 👿 👺

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, Blair Waldorf skrev:

Jeg inviterer venner på julefest uka før og etter jul, og vet du.. I hjembygda mi har de ofte juletrefest i starten av januar. Og jeg spurte mamma hvorfor og hun sa at det var da det passet best for folk. 

Altså, man åpner gavene julaften, skyter raketter nyttårsaften... Men man kan da invitere en vennegjeng på nyttårsmiddag den 3/1. 

Og man kan ha halloweenfest den nærmeste lørdagen til halloween. Jeg skal love deg at de voksne som jobber mandag til fredag fester i kostymer i helgen og drikker og skråler. 

Så hvorfor ikke fireåringene? Fordi mor har en viktig lekse å lære ungene? At alt skal tas bokstavelig? 

Anonymkode: 654d4...880

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring og avsporing, samt svar til dette 

sofie777, mod 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg inviterer venner på julefest uka før og etter jul, og vet du.. I hjembygda mi har de ofte juletrefest i starten av januar. Og jeg spurte mamma hvorfor og hun sa at det var da det passet best for folk. 

Altså, man åpner gavene julaften, skyter raketter nyttårsaften... Men man kan da invitere en vennegjeng på nyttårsmiddag den 3/1. 

Og man kan ha halloweenfest den nærmeste lørdagen til halloween. Jeg skal love deg at de voksne som jobber mandag til fredag fester i kostymer i helgen og drikker og skråler. 

Så hvorfor ikke fireåringene? Fordi mor har en viktig lekse å lære ungene? At alt skal tas bokstavelig? 

Anonymkode: 654d4...880

Nå er det faktisk vanlig å ha juletrefest i januar over alt, ikke bare i hjemmbygda di. Det er ikke fordi det "passer best for folk", men fordi det tradisjonelt var en fest der man skulle spise opp julekakene før man kastet ut treet.

Anonymkode: 5eb26...b27

• Liker 2
Skrevet
På 29.9.2017 den 23.54, MammaMums skrev:

Vi tenkte å invitere voksne, foreldre og barn i alle aldre - fra 3-15 år. Så det er litt all or nothing. Alle kan komme i kostyme hvis de vil. Eller ikke, så klart

Hva mente du med dette? Alt eller ingenting - gir ikke mening....??

Anonymkode: f97d5...acc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...