AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #1 Skrevet 29. september 2017 Jeg er inne på finnannonsene som er lagt ut nå, og synes at noen er ganske så hårreisene i forhold til pris som er satt. Skal ikke legge ut noen link for vil ikke henge ut noen, men hva synes dere om blandingshunder som koster mer enn 10000 kr? Anonymkode: 77112...da7
Timsy Skrevet 29. september 2017 #2 Skrevet 29. september 2017 Jeg tenker at høy pris utelukker mange useriøse kjøpere. Du kjøper ikke en hund på impuls om den koster penger. Samtidig foregår det mye useriøst avl rundtomkring, der profitt er eneste årsak til avl. Som f.eks å krysse raser kun fordi de er søte. 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #3 Skrevet 29. september 2017 En annen ting jeg lurer på; ser at svært unge valper (noen mnd gamle) blir solgt til fullpris. Gjerne med begrunnelse om allergi, tid, endrede boforhold osv. Er det ok? Anonymkode: 77112...da7
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #4 Skrevet 29. september 2017 3 minutter siden, Timsy skrev: Jeg tenker at høy pris utelukker mange useriøse kjøpere. Du kjøper ikke en hund på impuls om den koster penger. Samtidig foregår det mye useriøst avl rundtomkring, der profitt er eneste årsak til avl. Som f.eks å krysse raser kun fordi de er søte. Det som er uthevet støtter jeg 100%. Men til en viss grad må dette lovreguleres på et vis. Burde man ikke ha sertifikat om man kan drive avl? Anonymkode: 77112...da7
Sirah Skrevet 29. september 2017 #5 Skrevet 29. september 2017 5 minutter siden, Timsy skrev: Jeg tenker at høy pris utelukker mange useriøse kjøpere. Du kjøper ikke en hund på impuls om den koster penger. Samtidig foregår det mye useriøst avl rundtomkring, der profitt er eneste årsak til avl. Som f.eks å krysse raser kun fordi de er søte. Dette. Jeg er fullstendig for at dyr skal koste en god slump med penger for å luke ut impulskjøperne, men samtidig så ødelegger disse prisene for de som driver seriøst. Men som med alt annet så er det markedet som bestemmer prisen. "Varen" er verdt akkurat det kjøpere er villig til å betale for det. 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #6 Skrevet 29. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En annen ting jeg lurer på; ser at svært unge valper (noen mnd gamle) blir solgt til fullpris. Gjerne med begrunnelse om allergi, tid, endrede boforhold osv. Er det ok? Anonymkode: 77112...da7 Synes det er ganske logisk i og med at man tross alt kjøper en hund. Selv om det er en valp, så er det jo ikke størrelsen på hunden som avgjør prisen Anonymkode: 93267...0f2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #7 Skrevet 29. september 2017 Det er greit å ta penger for et levende vesen. Men 10000 kroner for en blandingshund, er overhodet ikke ok. Men jeg har også sett blandingsvalper til høyere pris enn renrasede valper fra seriøs og gjennomtenkt avl. Og det er så provoserende at det finnes "oppdrettere" som gjør dette, og et marked for det. Anonymkode: 60a11...954 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #8 Skrevet 29. september 2017 Man bør aldri gi bort dyr. Det fører blant annet til at det er lav terskel for å ta til seg dyr, og lav terskel for å gi dyret videre. Anonymkode: bde0d...6b3 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #9 Skrevet 29. september 2017 ALDRI KJØP DYR PÅ FINN! ENKELT OG GREIT! Anonymkode: 8e82b...c71 2
Monky6 Skrevet 29. september 2017 #10 Skrevet 29. september 2017 En hund koster gjerne flere hundre tusen over et helt liv, i legebesøk, fór, medisiner, osv. Synes en minstepris på 10 000 er helt innafor for å luke ut impulsshoppere som litt senere legger valpen tilbake på markedet når jobben, eller kostnaden blir for stor. 1
Sirah Skrevet 29. september 2017 #11 Skrevet 29. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: ALDRI KJØP DYR PÅ FINN! ENKELT OG GREIT! Anonymkode: 8e82b...c71 Hvorfor....?
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #12 Skrevet 29. september 2017 Jeg er veldig enig i at man ikke bør kjøpe hund på Finn. Det er den siste plassen jeg hadde kjøpt hund. Gå heller til en oppdretter som du kjenner til eller vet er seriøse og har hunder med godt gemytt (gemyttet kan selvsagt variere fra hund til hund, og hvordan hunden har blitt behandlet tidligere. Men det går veldig ofte i arv også. Har hunden foreldre med dårlig gemytt, så er sjansen veldig stor for at avkommet også har det). Enkelte driver med oppdrett av hunder som business, og parrer det som parres kan, noe som overhode ikke er bra. De driver da oppdrett bare for pengene sin del og ikke med tanke på hundene og det beste for dem. Så vær sikker på at du kjøper fra seriøse oppdrettere som faktisk har peiling på det de holder på med. Du kan evt ta kontakt med forskjellige kennel klubber for å få informasjon om seriøse oppdrettere, og informasjon om de forskjellige rasene Anonymkode: 93267...0f2 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #13 Skrevet 29. september 2017 Enkelte såkalte oppdrettere virker heller tvilsomme. Jeg tenker på disse gjengangerne som tydeligvis hele tiden avler fram blandingskull på de samme tispene. Men de må jo ha kjøpere i og med at de kan holde på i lengre tid... Anonymkode: 3664d...f3e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #14 Skrevet 29. september 2017 56 minutter siden, Timsy skrev: Jeg tenker at høy pris utelukker mange useriøse kjøpere. Du kjøper ikke en hund på impuls om den koster penger. En høy pris utelukker også mange seriøse kjøpere. Jeg ønsker ikke å betale overpris for blandingshunder, både fordi jeg ikke støtter slik bevisst avl, og fordi de ikke har halvparten av de utgiftene vanlige oppdrettere har. Man tar også større risiko ved et slikt kjøp, man vet mindre om hvordan gemyttet vil bli, størrelse, pelskvalitet osv. Er det veldig ulike raser kan også resultatet bli verre enn hos de opprinnelige rasene, pelskvalitet blir veldig krevende når man blander røyteraser med nappe/klipperaser, gemyttet kan bli ei skikkelig suppe dersom grunninstinktene i rasene drar i ulike retninger, fysikken kan bli svak dersom man blander kortbeinte og langryggede raser osv. Man har heller ikke oversikt over linjene bakover, så hvis man fortsetter å avle på blandinger kan man krysse linjer med samme sykdom uten å være klar over det. Anonymkode: 0c5dc...d71
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #15 Skrevet 29. september 2017 Synes ikke det er noe galt i å ta fullpris for en ung hund nei, om hunden er voksen (men fortsatt ikke forbi sin beste alder) synes jeg også man ofte får "mer for pengene" med en eldre hund som kan hverdagslydighet og er husren. Blandinger ville jeg ikke betalt mer enn 1500-2000 for om de var vaksinerte, støtter ikke useriøs avl. Anonymkode: d2d46...6ad
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #16 Skrevet 29. september 2017 Synes det er mer hårreisende å ta 20-30 000 kr for en hund som kommer til å dø tidlig. Blandingshunder er friskere. Det er et faktum og ikke en personlig mening. Betalte 8000 kr for begge mine. Blandingshunder fra en seriøs oppdretter. Helseattest, vaksinert, chippet og hele pakken inkludert. Anonymkode: b1cd0...270 1
Timsy Skrevet 29. september 2017 #17 Skrevet 29. september 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes det er mer hårreisende å ta 20-30 000 kr for en hund som kommer til å dø tidlig. Blandingshunder er friskere. Det er et faktum og ikke en personlig mening. Betalte 8000 kr for begge mine. Blandingshunder fra en seriøs oppdretter. Helseattest, vaksinert, chippet og hele pakken inkludert. Anonymkode: b1cd0...270 Ingen "seriøse" oppdrettere avler frem blandingshunder. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå