Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regnes en som "naver" hvis en er ufør?

Anonymkode: 8808c...b92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange bruker ordet slik ja, men mange mener også at det er feil bruk av ordet

Personlig kan jeg lett bruke ordet naver om ufør, ikke fordi jeg tror de er snyltere, men fordi oi der ringte det på døren må gå

Anonymkode: ef528...efe

Skrevet

Hvis du har klart å bli ufør selv om du eeegentlig ikke hadde trengt det så ja. Men hvis du er ufør rett og slett fordi du ikke fungerer i noen jobb så nei. En naver er en person som bevist utnytter systemet med vilje fordi han eller hun ikke gidder å gjøre en innsats for å komme i jobb men syns det er chill å sitte hjemme å glo på en TV. 

Anonymkode: cdefc...bb9

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange bruker ordet slik ja, men mange mener også at det er feil bruk av ordet

Personlig kan jeg lett bruke ordet naver om ufør, ikke fordi jeg tror de er snyltere, men fordi oi der ringte det på døren må gå

Hæ? Oi der ringte det på?

Hva menes med det? Har de uføre for mye besøk? Er det noen som ringer på og løper?

Anonymkode: a14cf...83a

Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Hæ? Oi der ringte det på?

Hva menes med det? Har de uføre for mye besøk? 

lol :~( 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

lol :~( 

Tusen takk for oppklarende svar du!

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regnes en som "naver" hvis en er ufør?

Anonymkode: 8808c...b92

NEI

Anonymkode: cdc9c...bd8

Skrevet
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for oppklarende svar du!

Den følelsen når du må forklare spøken din

latter + sadface

Jeg er ufør og at du spøker (regner jeg med) med at de uføre må ha for mye besøk siden noen ringte på døren min, så er det lol

Men samtidig så er det slik at mange nesten synes at uføre burde være 100% sengeliggende, aldri gjøre noe og nesten ikke ha venner, for de skal jo være SYKE. 

Et tredje lag er jo at jeg faktisk er snart ufør og venneløs, så ingen ringer på døren min lol :~(

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

syns det er chill å sitte hjemme å glo på en TV. 

Er det virkelig folk som synes det er chill å stirre på tv skjermen resten av livet? Kan skjønne det noen uker som ferie men et helt liv sånn høres trist ut og ikke noe noen "vil" tror jeg, men hva vet jeg

Anonymkode: 22e74...fcb

Skrevet

Får man penger av staten for å ikke jobbe er man naver.

Anonymkode: 7492e...add

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig folk som synes det er chill å stirre på tv skjermen resten av livet? Kan skjønne det noen uker som ferie men et helt liv sånn høres trist ut og ikke noe noen "vil" tror jeg, men hva vet jeg

Anonymkode: 22e74...fcb

Yap. De som ikke har noen form for behov for å gjøre noe med livet. 

Skrevet

Rent språklig er det ekstremt upresist å betegne en person som med rette har fått uføretrygd, som en naver. Men som vi alle vet, så utvannes språket vårt raskt i disse tider. Mange bruker ord og uttrykk uten å vite hva ordet faktisk betyr, og gjennom feilbruk får ordet en utbredt betydning som blir allment akseptert selv om den er språklig upresis. Mange har derfor den oppfatning at "naver" er ensbetydende med å være ufør.

En naver i ordets opprinnelige forstand er en som bevisst velger å leve på økonomisk støtte fra NAV fordi det er "enklere" enn å ta utdannelse og finne seg en jobb. En naver er på ingen måte sammenlignbar med en person som grunnet veldokumentert sykdom ikke kan jobbe og derfor er avhengig av økonomisk hjelp til å leve. Å nave er et bevisst valg. Å bli ufør er uforskyldt, og aldeles ikke noe man selv kan bestemme seg for å bli.

Anonymkode: 5f533...75a

Skrevet
10 minutes ago, AnonymBruker said:

Yap. De som ikke har noen form for behov for å gjøre noe med livet. 

Mentalt og fysiske sunne mennesker har som regel behov for å gjøre noe. Vet ikke om du så det, men det var en avisartikkel fra en millionærarving for noen dager siden, hun og kjæresten drev på med egne prosjekt der de kunne tjene penger, men mest fordi de hadde behov for å gjøre noe. Dette er mennesker som kunne overlevd på arv. 

Mennesker trenger å bruke dagene sine på noe. Om du synes et liv foran Tv 10 timer om dagen er topp, så er du enten mentalt eller fysisk syk, evt begge deler

Menneske er et aktivt vesen, det føler seg ikke bra om det må tilbringe resten av sine dager stillesittende der det ikke gjør noe meningsfult

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...