Gå til innhold

Ut og spise OG kjøpe gave?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg og familien min er bedt i bursdag til en i familien. Vi skal ut og spise, siden det er det bursdagsbarnet ønsker. Har i tillegg fått ønske om penger i bursdagsgave. Jeg spurte pent da invitasjonen kom om bursdagsbarnet kunne ha bursdagen hjemme. Det er snakk om en familiemiddag (søsken med familier, foreldre, besteforeldre), og for vår familie sin del betyr det godt over tusen kroner på restaurant i tillegg til gaven. Jeg sa til bursdagsbarnet at vi ha det litt trangt nå, og tilbøy meg til og med å ha det hjemme hos oss (de har ingen barn og bor i en toroms). Niks, vi skal ut og spise. I tillegg er det rund dag, så det er forventninger om litt størrelse på gaven, som har pleid å ligge mellom 1000 og 2000 ved sånne anledninger tidligere. Vi har rett og slett ikke så mange tusenlapper til overs nå, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg hadde satt av 1500 til bursdagsgave, visste jo at bursdagen kom, men hadde altså ikke regnet med denne middagen. Er jeg kjip hvis jeg bare gir 1000 kroner?

Endret av Apple-
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke si det som det er? Jeg hadde aldri tatt i mot penger og levd godt med at en familie får det trangt økonomisk pga meg. Virkelig! 

Anonymkode: 43846...15d

• Liker 11
Skrevet

Herregud, nei? Gi 500 om du "må", eller 200. Eller bare kjøp et kort med en hyggelig "gest" :)

Skrevet

Gi gaven og si at dere ikke kan komme.

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke et alternativ å ikke komme :) Hele familien kommer, jo, og det er ikke så ofte vi ser alle. Bursdagsbarnet har ikke barn selv, og klarer nok ikke helt å se hvordan dette er et problem ("dere mååå jo ikke spise det dyreste på menyen!"). 

TS

Anonymkode: 71bba...ff2

• Liker 2
Skrevet

Da ville jeg gått i middagen, og gitt en liten gave til et par hundre kroner. Om jubilanten blir skuffet over liten gave, så får det være denne sitt problem. Man gir etter evne.

Anonymkode: c8b38...1e5

• Liker 20
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg gått i middagen, og gitt en liten gave til et par hundre kroner. Om jubilanten blir skuffet over liten gave, så får det være denne sitt problem. Man gir etter evne.

Enig. Du har informert bursdagsbarnet om tingenes tilstand.

Ts sier hun har satt av 1500 kr, da kan  du ta f.eks 1000 til mat og 500 i gave. Evt annet beløp dersom middag koster noe annet.

Anonymkode: 5b924...4ed

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Man gir etter evne og jeg synes virkelig ikke man kan forvente et større pengebeløp når man pålegger gjestene utgifter til feiringen.

Hadde jeg vært bursdagsbarnet hadde jeg, avhengig av nærhet til deg (jeg legger mer til rette for nær familie enn perifer familie), valgt en annen type feiring eller som et minimum gjort det helt klart at det at dere deltar er gave mer enn nok.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Arkana skrev:

Enig. Man gir etter evne og jeg synes virkelig ikke man kan forvente et større pengebeløp når man pålegger gjestene utgifter til feiringen.

Hadde jeg vært bursdagsbarnet hadde jeg, avhengig av nærhet til deg (jeg legger mer til rette for nær familie enn perifer familie), valgt en annen type feiring eller som et minimum gjort det helt klart at det at dere deltar er gave mer enn nok.

Sånn tenker jo jeg, også! Jeg hadde aldri forventet gave hvis jeg ba til bursdag på restaurant. Men folk er forskjellige... Tror jeg går i bursdag og spiser noe lite selv for å holde regningen nede, så får jeg prøve å skrape sammen nok til å gi bort en tusenlapp.

Skrevet (endret)
53 minutter siden, Apple- skrev:

Jeg og familien min er bedt i bursdag til en i familien. Vi skal ut og spise, siden det er det bursdagsbarnet ønsker. Har i tillegg fått ønske om penger i bursdagsgave. Jeg spurte pent da invitasjonen kom om bursdagsbarnet kunne ha bursdagen hjemme. Det er snakk om en familiemiddag (søsken med familier, foreldre, besteforeldre), og for vår familie sin del betyr det godt over tusen kroner på restaurant i tillegg til gaven. Jeg sa til bursdagsbarnet at vi ha det litt trangt nå, og tilbøy meg til og med å ha det hjemme hos oss (de har ingen barn og bor i en toroms). Niks, vi skal ut og spise. I tillegg er det rund dag, så det er forventninger om litt størrelse på gaven, som har pleid å ligge mellom 1000 og 2000 ved sånne anledninger tidligere. Vi har rett og slett ikke så mange tusenlapper til overs nå, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg hadde satt av 1500 til bursdagsgave, visste jo at bursdagen kom, men hadde altså ikke regnet med denne middagen. Er jeg kjip hvis jeg bare gir 1000 kroner?

Så raus du er som ga anledning til å feire hos dere, det syns jeg var svært fint tilbud!:klem::hjerte:Jubilanten ønsker å feire ute. Forstår det slik at vedkommende bor for seg selv, og er samboer, ergo gammel nok til å stå på egne ben, noe også vedkommende tilsynelatende gjør. Om jeg  personlig inviterer til stor feiring av meg selv ute, betaler jeg for gjestene mine, dvs alt av mat samt drikke for maten. Tenker at dersom jeg av en eller annen grunn ikke hadde betalt for de, så hadde jeg presisert at jeg ønsket alle kom, at oppmøte er selve gaven!:)Nå er man så ulike der, og det er avhengig av så mange ting. Nå har du gitt et flott tilbud om å ha feiring hos deg, som ble avslått, med tilsynelatende liten eller ingen forståelse for at du har det litt trangt økonomisk nå. Du sier i tråden at å la være å komme, ikke er et alternativ. Forslaget du kommer med, å gi 500kr mindre, syns jeg er flott! Da får du deltatt, hygget seg med familien som samles, og samtidig gitt en svært flott gave!:)For jeg mener at 1000kr er en svært flott gave, (slett ikke en kjip gave overhode under noen omstendigheter!) samt jubilanten vet om din situasjon, og bør derfor være svært takknemligfor at du både kommer, og har med en så flott gave!:)Du har et godt hjerte!:klem::hjerte: Føyer til at dersom du gir mindre enn 1000kr, også godt under, så tenker jeg det også er helt fint! Du har en familie du skal betale for ute, og selv om jubilant ønsker kr, behøver ikke alle gi det for det. Du kan finne en svært flott og hyggelig ting til en mye rimeligere penge! Noe for eks med symbolikk i, et smykke, en ting. Eller hva som helst! Glassmagasinet ol butikker har ofte tilbud på flotte kvalitetsting! Ofte kundeklubb innmeldingstilbud også, om det er en butikk du ikke er medlem i. (Er jo slike medlemsfordeler i de fleste butikker nå). Så husk at en kjøpt (eller hjemmelaget  for den saks skyld) gave er like flott! Tror jeg ville gått for en ting eller smykke, i din situasjon, siden forslaget ditt ble avvist, uten at vedkommende tilbøy seg å betale deres middag! Eks et flott ullskjerf er en ting som varer, og kjøper du et i et kjent merke, kan du likevel komme under tusenlappen! Var nettopp i bursdag til et tvillingpar, de fikk et gant ull skjerf hver, kostet 700kr pr stk. Midt i blinken for de, men det kommer selvsagt an på hva man liker. (Noen liker ikke merkeklær osv) Ts, blir flott uansett hva du velger å gi, du og din familie møter opp, og bør være det viktigste! Du er på ingen måte kjip, uansett hvordan du gjør dette!:klem::hjerte:

Endret av Lykkehjerte
  • Liker 1
Skrevet

Hvis man inviterer til bursdagsfeiring på restaurant, så er det den som inviterer som betaler regningen.

• Liker 18
Skrevet

Kan dere ikke gå sammen med de andre gjestene om å kjøpe gave? 

Anonymkode: dd28d...934

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts sier hun har satt av 1500 kr, da kan  du ta f.eks 1000 til mat og 500 i gave. Evt annet beløp dersom middag koster noe annet.

Anonymkode: 5b924...4ed

Hadde gjort dette! 500kr er en bra sum det. Man skal ikke blakke seg for en bursdag.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ikke et alternativ å ikke komme :) Hele familien kommer, jo, og det er ikke så ofte vi ser alle. Bursdagsbarnet har ikke barn selv, og klarer nok ikke helt å se hvordan dette er et problem ("dere mååå jo ikke spise det dyreste på menyen!"). 

TS

Neimenn SELVFØLGELIG går det ann å IKKE KOMME!  Folk kan ikke forventer at alle kan gå ut å spise middag her i Norge- det er dyrt!  Bursdagsbarnet virker spesielt bortskjemt og jeg ville ikke hatt en eneste problem å si at beklager, vi har ikke økonomi å gå ut å spise, men vi stikker innom i morgen med en liten gave til deg.  Seriøs. 

• Liker 4
Skrevet

Dette må jeg si er en ting jeg ikke forstår her i Norge.  Be folk i bursdag eller til middag eller fest, og folk må ha med seg enten mat eller egen drikke.   Inviterer du til en bursdagsfeiring på en restaurant...men alle skal betale for seg selv. Merkelig. 

• Liker 7
Skrevet

Invitere til fest som gjestene skal betale for? Aldri hørt på maken! Si nei takk - har ikke råd, men gi ei lita gave likevel.  Naturligvis ikke så stor som om du hadde vært der og blitt påspandert middag.

Anonymkode: 3d08d...1d2

• Liker 3
Skrevet

Jeg har kun opplevd at den som inviterer til bursdagsfeiringer på restaurant også betaler for mat og drikke. Har man ikke råd til det så feirer man bursdagen hjemme, eller hos andre. 

Eventuelt går det an å si at gjestene må betale maten selv, men at da er det sosiale samværet gaven. Jeg hadde i alle fall ikke forventet noe annen gave enn at vi alle møtes til en fin kveld på restaurant om gjestene måtte betale maten selv. Å forvente at gjestene betaler maten selv i tillegg til gave syns jeg faktisk er litt frekt. 

Eventuelt ville jeg gitt 400-500 kr i gave (eller kjøpt en gave for den summen) og brukt resten på mat (siden du hadde satt av 1500 kr til bursdagen). 

• Liker 3
Skrevet

Du må rett og slett bare bli tøffere og tørre å stå opp for deg selv. Ingen kan kreve at andre skal betale for restaurantmiddager de ikke har råd til, eller legge press på andre om gavebeløp. Selv hadde jeg reagert sterkt ved å få et "ønske om penger" fra et voksent bursdagsbarn, og hadde sannsynligvis kjøpt en liten gjenstand bare på trass, en duk eller vase eller noe sånt. Og føler dere ikke at det er økonomisk forsvarlig å spise på restaurant nå, så melder dere høflig avbud til feiringen og leverer en liten gave på døra. Kanskje bursdagsbarnet blir muggen, men én gang må h*n lære at om man ikke tar hensyn til gjestenes økonomiske situasjon når man steller istand feiring, så risikerer man at folk dropper hele greia. En familie kan ikke risikere å sitte igjen blakke når regningene kommer, fordi et voksent bursdagsbarn insisterer på å feire på restaurant og forventer gave i tusenkronersklassen. 

Anonymkode: 05311...222

• Liker 6
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Aldri opplevd å bli invitert på resturant og måttet betale selv. Når man inviterer noen, er det den som inviterer som betaler.

Skrevet

Rart å invitere til bursdagsmiddag og forvente at gjestene skal betale!

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...