Gå til innhold

Positive historier om steforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte det kunne vært hyggelig om Vi, som har gode erfaringer med steforeldre, å dele de for å veie opp litt for negativiteten rundt dette.

Selv hadde jeg (desverre altfor tidlig død) en varm og inkluderende stemor. Som knyttet familien sammen, var raus og som nevnt var alle alltid velkommen. Hun hadde både hjerterom og husrom. Altså veldig god erfaring med stemor. Min mor var også venninner med hennes mor igjen, og min mor og stemor kom helt fint overrens. Kan nok takke stemor for å holde skikk på min far og ikke minst huset.

Anonymkode: 7c5c8...810

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min stemor er et fantastisk menneske. Hun tok meg og broren min til seg som sine egne, og har aldri forskjellsbehandlet meg og stesøstra vår (vi har vokst opp sammen, så jeg ser på henne som min ekte søster). Hun har stilt opp for meg i hele oppveksten min, hjulpet meg med all verdens ting og vært en god samtalepartner. 
Jeg er veldig takknemlig for at jeg har henne i livet mitt, og ville aldri vært foruten. 

Anonymkode: e0d48...a15

• Liker 4
Skrevet

Datteren min har en fantastisk stemor. Hun stiller alltid opp selv om det er "min" uke og inkluderer datteren min på alt. Hun behandler henne som hennes egen. Var litt bekymret da bf og stemor skulle få barn, men hun tok seg bare enda mer av datteren min. 

En helt fantastisk dame som både datteren min og jeg er veldig glad i. 

Anonymkode: 6c888...ea2

• Liker 9
Skrevet

Mine foreldre ble skilt når jeg var 7-8 år, hvorpå de gjorde det de kunne for at det skulle bli så minst smertefullt for meg som mulig. De samarbeidet godt etterpå :)

Stefaren min kom inn i livet mitt når jeg var 9 år gammel, og ja, det var vel ikke helt gledelig fra pappas side helt i starten, men det gikk seg til. Mamma og stefaren min var også fra hverandre i en periode, men ble sammen igjen, og giftet seg for to år siden :) Mamma, Pappa og Bonuspappa kommer alle tre godt overens, og har vært sammen ved flere anledninger (bursdager, konfirmasjonen min, Mormors 80 årsdag, etc). Familiene har beholdt vennskapet, aldri vært noe uvennskap på noen måte. Jeg føler meg priviligert over at det ble som det ble, og er glad vi alle har det forholdet vi har :hjerte: 

Med tanke på alt jeg har lest her inne om steforeldre som misliker stebarna sine, stebarn som misliker sine steforeldre, bitre foreldre som lager et helvete uten like, barn som må gjennom to konfirmasjoner fordi foreldre ikke klarer å se lenger enn nesa rekker, voksne barn som bekymrer seg over bryllup og barnedåp p.g.a. ene foreldren eller begge som skaper seg, and "the list goes on".. Jeg blir så lei meg på dem sine vegne! At det går an! :angry:

• Liker 1
Skrevet

Min sønn har også en fantastisk stemor. Skikkelig bra dame som er raus, omsorgsfull og ikke minst grensesettende. Hennes familie likedan, har tatt i mot gutten som deres egen og gjør ingen forskjell på barna. 

Anonymkode: 04394...2f7

• Liker 4
Skrevet

Jeg har verdens beste stefar, og han har med årene blitt den i familien jeg går best sammen med. Og han er den som har stilt opp som far for meg, etter at min biologiske far ikke ville ha noe kontakt mer etter at han fikk seg ny dame. Jeg har vært utrolig heldig med å få en så fantastisk stefar. 

Anonymkode: 10227...39d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt mange stefedre, den ene fælere enn den andre, foruten om den aller første. Han hadde sine feil og mangler som person, men han var den absolutt eneste voksne i min barndom som tilbragte tid med meg. Alle andre voksne i livet mitt tilbragte ikke tid med meg med mindre det var absolutt nødvendig, og knapt nok det. Utover dette skulle jeg holde kjeft og være usynlig.

Stefaren min derimot tok seg tid til å gjøre alt mulig i lag med meg; fra brikke- og TV spill, til dukker og hårfletting. Han lot meg tilogmed sminke ham med sånn barnesminke-palett man får på lekebutikken :fnise: (Dette har jeg bilde av og kommer til å ta det med meg i graven!) Han var også den eneste voksne som noen gang ba meg om unnskyldning(han ble sint for noe som var et uhell). Min mor var rasende for at vi holdte kontakten etter at det ble slutt mellom dem. Han er dessverre død nå, skulle ønske jeg hadde ham en stund til  :( 

Anonymkode: 80b54...716

• Liker 3
Skrevet

Begge mine steforeldre var veldig flotte mennesker og jeg var veldig glad i dem og savner dem nå som de er borte. 

På hver sin side tok både steforeldrene og deres familier i mot meg og inkluderte meg med største selvfølge. 

Jeg har etterhvert begynt å snakke om mine mødre og fedre, for jeg var så heldig å ha to sett med foreldre. De var ganske forskjellige og valgte ganske ulike liv. Men det var jo en veldig berikelse for meg å oppleve at det er ulike veier til et godt liv. 

Dessverre gikk de begge bort altfor tidlig. 

• Liker 1
Skrevet

Stefaren min kom inn i livet mitt da jeg var 9, og er her fortsatt. Han har behandlet meg som sitt eget barn, og heller ikke vært redd for å si ifra når jeg gjorde ting jeg ikke fikk lov til. Han har lært meg så utrolig mye, og er alltid engasjert i alt jeg har trengt hjelp til :) Familien hans tok godt imot oss, og de kan godt finne på å besøke meg. Jeg setter så utrolig stor pris på å fått en så stor familie, og helt siden han flyttet inn har jeg fortalt mamma at jeg faktisk er veldig glad for at hun og pappa flyttet fra hverandre. Stefar har også god kontakt med pappa, og det har aldri vært noe drama mellom noen av dem (hvertfall ikke så vi barna har opplevd)

Pappa er også gift på nytt, men det ble han da jeg var voksen og utflyttet. Har derfor ikke noe særlig ''bånd'' til stemor sånn sett, men så lenge hun gjør faren min lykkelig, er hun velkommen inn i vår familie :)

Gjest førstedamen
Skrevet

Min stemor har gitt meg så mye, hun er et fantastisk menneske. Jeg ville vært enebarn uten henne. Men jeg er så heldig å ha 3 søsken og nå i voksen alder har min får og stemor desverre gått fra hverandre, men familiesamholdet er enda sterkt. Det er takket være henne! 

Skrevet

Min stemor er en flott og inkluderende dame med bein i nesa. Hun og faren min ble sammen og etter hvert gift etter at jeg ble voksen, så jeg har jo ikke vokst opp med henne. Men jeg er sikker på at hun hadde vært super som ekstramor hvis hun hadde kommet inn i livene våre som barn. 

Jeg hadde noen år i tenårene en annen stemor før hun jeg har nå, og det var helt forferdelig. Jeg tok i mot henne med åpne armer og var glad for at faren min hadde funnet noen han umiddelbart så ut til å passe bedre med en moren min. Men det viste seg at hun var psykisk ustabil og fort ble sjalu på mitt nære forhold til faren min. Litt på siden av trådens tema, men man kan godt si at jeg setter ekstra pris på at faren min nå er sammen med en snill, oppegående og sindig dame etter den forrige.

• Liker 2
Skrevet

Den ene niesen min har en fantastisk bonusmamma. Hun var 5-6 år da faren gikk inn i et nytt forhold, men de har hatt god kontakt hele veien. Stemoren inkluderer henne på en god måte, og gjør ikke forskjell på egne barn og bonusbarn. Biologisk mor er syk, så det har falt mye ansvar på stemor (far jobber lange skift). Jeg er rett og slett imponert over hvordan hun har taklet rollen som bonusmamma, hvordan hun og biomor har klart å få så godt kontakt, og hvordan hun inkluderer oss (eks-svigerfamilien til mannen sin). Om jeg får bonusbarn en dag, skal jeg bruke henne som rollemodell. :jepp: 

Anonymkode: 8b01f...5a2

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte det kunne vært hyggelig om Vi, som har gode erfaringer med steforeldre, å dele de for å veie opp litt for negativiteten rundt dette.

Selv hadde jeg (desverre altfor tidlig død) en varm og inkluderende stemor. Som knyttet familien sammen, var raus og som nevnt var alle alltid velkommen. Hun hadde både hjerterom og husrom. Altså veldig god erfaring med stemor. Min mor var også venninner med hennes mor igjen, og min mor og stemor kom helt fint overrens. Kan nok takke stemor for å holde skikk på min far og ikke minst huset.

Er det slik i mange tilfeller at mannen - "far" - er udugelig og tiltaksløs? 

Anonymkode: 733dd...823

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det slik i mange tilfeller at mannen - "far" - er udugelig og tiltaksløs? 

Anonymkode: 733dd...823

Aner ikke. Men han var og er tiltaksløs i dette tilfellet, men mange sterke og gode kvaliteter utenom. Så ikke udugelig, Men tiltaksløs vil jeg heller si. 

Skrevet

Jeg har ei fantastisk stemor til mine barn. Hun tar ser på dem som sine egne. Var litt bekymret da hun og eksen ventet barn, men hun skjøv dem ikke unna og tok enda bedre vare på dem. Håper det aldri blir slutt mellom henne og min eks. 

Anonymkode: 155b2...4d3

Skrevet

Koselig og motiverende historier å lese ! :) 

Skrevet

Jeg har verdens beste stefar. Han og mamma fikk ett barn sammen og vi blir behandlet helt likt.

For noen år siden skrev de testamente hvor pappa (stefar) bestemte at mitt søsken og jeg stiller helt likt ved arv. Jeg håper de lever i veldig mange år til, de er verdens beste begge to 😊

Anonymkode: b5294...5c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...