Gå til innhold

Jobber jeg for mye (student)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på et studie med mye obligatorisk undervisning, så det er vanlig med 2-5 obligatoriske skoledager. Jeg mottar ikke lån eller stipend, har samboer og jobber deltid. Pleier å jobbe mellom 2-3 dager per uke. 

Alle jeg forteller på studiet mitt blir så sjokkerte og syntes det er for mye jobbing og at jeg må få slappet av noen dager. De jobber 1 dag, noen jobber ikke, mens andre jobber sånn hver annen helg. Men jeg må jo jobbe for å kunne betale regninger osv.

Bare jeg som syntes de er litt late/kunne ha utnyttet tiden deres mer? Syntes det er positivt med arbeidserfaring og hvis ikke blir det veldig lett å sløse bort tiden sin og bli litt ineffektiv (av erfaring) om jeg vet at jeg ikke har noen andre forpliktelser enn skole....

Anonymkode: 2a284...0d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt individuelt og kommer an på hva man studerer sett i lys av hvor enkelt man tar stoffet, hvor forpliktende jobben er, kanskje særlig om det forventes noe etterarbeid utenfor regulære arbeidstider osv. Det er også forskjellig kapasitet blant forskjellige mennesker, der noen trives med et hektisk liv, så vil andre ha det mer roligere osv. Det er med andre ord ingen andre som kan vurdere dette enn deg selv :) Dersom du ikke føler at det går utover studiene og ikke tømmer deg helt for energi, og du generelt føler du har et godt liv, så er det nok ikke noe i veien for å jobbe som du gjør. 

Anonymkode: 520c5...087

Skrevet

Syntes det holder med 2-3 ganger i uken...om det er for mye er avhengig av omfanget av studiet ditt.

Skrevet

De fleste studenter føler vel ikke at de trenger å jobbe mer enn annenhver helg o.l., når de sannsynligvis mottar full støtte fra lånekassen (det er vel rundt 9000/mnd i gjennomsnitt). Jeg jobbet også 2-3 dager i uka siste semesteret, men da hadde vi lite lesing i fagene jeg hadde. Hadde ikke orket det tidligere i studiet, da vi hadde undervisning 4 dager i uka og 1000 sider pensum bare i det ene 7.5 stp-faget. Ellers er vel også grunnen at folk selvsagt er forskjellige :) 

Skrevet
1 time siden, Aviale skrev:

De fleste studenter føler vel ikke at de trenger å jobbe mer enn annenhver helg o.l., når de sannsynligvis mottar full støtte fra lånekassen (det er vel rundt 9000/mnd i gjennomsnitt). Jeg jobbet også 2-3 dager i uka siste semesteret, men da hadde vi lite lesing i fagene jeg hadde. Hadde ikke orket det tidligere i studiet, da vi hadde undervisning 4 dager i uka og 1000 sider pensum bare i det ene 7.5 stp-faget. Ellers er vel også grunnen at folk selvsagt er forskjellige :) 

ja, nå merker jeg at jeg jobber altfor mye dette semesteret. Har eksamen snart og etter den er ferdig skal jeg begynne å jobbe mindre...da har jeg mer tid til meg selv :)

Anonymkode: 2a284...0d0

Skrevet

Det der er helt individuelt. 

I år jobber jeg 100 % og studerer 80 %. Det går helt fint, men jeg er mye sliten. Det er uansett bedre for meg å skulle slite meg litt ut, enn å sitte på ræva og se på Netflix hver kveld etter jobb liksom. Det er jo mitt valg. Har ingen barn som trenger meg, så hvorfor ikke? Samboeren min er støttende og hjelper til når det er litt hektisk.

Det er kun du som vet om du jobber for mye eller ikke. Hvis du føler at det går fint er det bra nok. Å være sliten er helt normalt, enten man jobber eller ei. Men jeg tror det viktigste er at man ikke ser på studiet som et forferdelig grusom greie som opptar all fritid - men heller som en slags hobby. Hvis man gjør det til kos å lese og studere er det mye bedre. F.eks. ved at man leser litt på kveldstid, tar i bruk litt kreative måter å studere på, etc. 

Anonymkode: 7bbb4...8ee

Skrevet

Hvorfor får du ikke studielån og stipend? Vis du er litt eldre kan du jo ha flere forpliktelser enn de på 19 og dermed trenge flere penger.. og værre blir det med alderen! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...