Arabella Skrevet 29. september 2017 #1 Skrevet 29. september 2017 Hva menes med lun i forbindelse med mat? Jeg sitter med et kryssord nå hvor en "gate" blir "lun torsk med rødbeter". Det kan vel ikke bety lunken? Lunken mat er ikke noe særlig.
Nuttery Skrevet 29. september 2017 #2 Skrevet 29. september 2017 En gate (som i gate med hus?) blir "lun torsk med rødbeter"? Har hørt lun i forbindelse med mat mange ganger. I mitt hode er det kosemat uten skarpe smaker. Gjerne viltgryte, skinkestek, suppe på en høstdag osv. kan hende jeg er helt på jordet. 1
Arabella Skrevet 29. september 2017 Forfatter #3 Skrevet 29. september 2017 Akkurat nå, Nuttery skrev: En gate (som i gate med hus?) blir "lun torsk med rødbeter"? Har hørt lun i forbindelse med mat mange ganger. I mitt hode er det kosemat uten skarpe smaker. Gjerne viltgryte, skinkestek, suppe på en høstdag osv. kan hende jeg er helt på jordet. Takk for svar! Med "gate" mener jeg "kryssordgate", altså en setning. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #4 Skrevet 29. september 2017 6 minutter siden, Arabella skrev: Hva menes med lun i forbindelse med mat? Jeg sitter med et kryssord nå hvor en "gate" blir "lun torsk med rødbeter". Det kan vel ikke bety lunken? Lunken mat er ikke noe særlig. Danskene har en rett som kales Lun leverpostei (denne serveres varm) sammen med tilbehør. Jeg tenker at det menes varm mat som serveres (evt sammen med brød) til frokost/ lunsj o.l. Her er noe annet om lun mat: "Kold eller lun, salat eller rugbrød med pålæg. De fleste har en holdning til, hvordan de foretrækker deres frokost. Hvad end du skal sammensætte en lækker frokostmenu til dine gæster eller du bare mangler inspiration til en simpel frokost en helt almindelig hverdag, så er du landet det rette sted. Vi har nemlig samlet en række opskrifter på retter, der alle egner sig godt til frokost. Så skal du bare vælge det, du har mest lyst til at smage!" https://opskrifter.coop.dk/temaer/frokost/ Anonymkode: 9914e...467
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #5 Skrevet 29. september 2017 3 minutter siden, Nuttery skrev: En gate (som i gate med hus?) blir "lun torsk med rødbeter"? Har hørt lun i forbindelse med mat mange ganger. I mitt hode er det kosemat uten skarpe smaker. Gjerne viltgryte, skinkestek, suppe på en høstdag osv. kan hende jeg er helt på jordet. Nei, det betyr varm. Anonymkode: 2ff8e...2de
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #6 Skrevet 29. september 2017 Kanskje det menes at noe i retten er varmt, og resten av retten er kald? Anonymkode: 9914e...467
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #7 Skrevet 29. september 2017 Lun betyr varmt, men ikke glovarmt. Lun eplekake, lun chevre, lun potetsalat. Anonymkode: 2ff8e...2de 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #9 Skrevet 29. september 2017 12 minutter siden, Arabella skrev: Hva menes med lun i forbindelse med mat? Jeg sitter med et kryssord nå hvor en "gate" blir "lun torsk med rødbeter". Det kan vel ikke bety lunken? Lunken mat er ikke noe særlig. Man tilfører noe kaldt på den varme retten før servering:"Lun torsk med rødbeter. Fremgangsmåte Gni torskestykket inn med salt og la det ligge på benken i minst 15 minutter. Bak den deretter ved 100 grader i ca 20 minutter til en kjernetemperatur på 50 grader. La den avkjøle litt mens du gjør resten. Del rødbeter i båter. Varm opp honning i en kjele og bland inn saften av en halv sitron. Bland inn rødbetene og la dem glasere i et par minutter. Smak til med salt. Stek baconet sprøtt og legg det på kjøkkenpapir for å tørke. Del torskestykket opp ved trykke lett på det slik at det skiver seg. Fordel torskeskiver, rødbeter og bacon på en tallerken. Smuldre over chevre eller feta og dryss over bønneskuddene. Avslutt med å dryppe over olivenolje- og sitronblandingen. Salt og pepper på toppen."https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/lun-torsk-med-rodbeter/2029579 Anonymkode: 9914e...467
Arabella Skrevet 29. september 2017 Forfatter #10 Skrevet 29. september 2017 (endret) Takk! Nå forstod jeg mer. Det er jo egentlig ikke noe nytt. ☺"Lun" kommer fra dansk. Endret 29. september 2017 av Arabella 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #11 Skrevet 29. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man tilfører noe kaldt på den varme retten før servering:"Lun torsk med rødbeter. Fremgangsmåte Gni torskestykket inn med salt og la det ligge på benken i minst 15 minutter. Bak den deretter ved 100 grader i ca 20 minutter til en kjernetemperatur på 50 grader. La den avkjøle litt mens du gjør resten. Del rødbeter i båter. Varm opp honning i en kjele og bland inn saften av en halv sitron. Bland inn rødbetene og la dem glasere i et par minutter. Smak til med salt. Stek baconet sprøtt og legg det på kjøkkenpapir for å tørke. Del torskestykket opp ved trykke lett på det slik at det skiver seg. Fordel torskeskiver, rødbeter og bacon på en tallerken. Smuldre over chevre eller feta og dryss over bønneskuddene. Avslutt med å dryppe over olivenolje- og sitronblandingen. Salt og pepper på toppen."https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/lun-torsk-med-rodbeter/2029579 Anonymkode: 9914e...467 Og faktisk avkjøles fiskestykkene @Arabella Anonymkode: 9914e...467
Arabella Skrevet 29. september 2017 Forfatter #12 Skrevet 29. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man tilfører noe kaldt på den varme retten før servering:"Lun torsk med rødbeter. Fremgangsmåte Gni torskestykket inn med salt og la det ligge på benken i minst 15 minutter. Bak den deretter ved 100 grader i ca 20 minutter til en kjernetemperatur på 50 grader. La den avkjøle litt mens du gjør resten. Del rødbeter i båter. Varm opp honning i en kjele og bland inn saften av en halv sitron. Bland inn rødbetene og la dem glasere i et par minutter. Smak til med salt. Stek baconet sprøtt og legg det på kjøkkenpapir for å tørke. Del torskestykket opp ved trykke lett på det slik at det skiver seg. Fordel torskeskiver, rødbeter og bacon på en tallerken. Smuldre over chevre eller feta og dryss over bønneskuddene. Avslutt med å dryppe over olivenolje- og sitronblandingen. Salt og pepper på toppen."https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/lun-torsk-med-rodbeter/2029579 Anonymkode: 9914e...467 Jeg får vann i munnen, får lyst til å lage det. Sjelden jeg lager "ordentlig" mat til meg alene. Tusen takk til alle! 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #13 Skrevet 29. september 2017 Akkurat nå, Arabella skrev: Jeg får vann i munnen, får lyst til å lage det. Sjelden jeg lager "ordentlig" mat til meg alene. Tusen takk til alle! Jeg håper at du velger å lage deg deilig ordentlig kosemat hver dag Anonymkode: 9914e...467
Arabella Skrevet 29. september 2017 Forfatter #14 Skrevet 29. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper at du velger å lage deg deilig ordentlig kosemat hver dag Anonymkode: 9914e...467 Skam å si blir det dårlig med det. Men det er mye godt i frysedisken. 😊
Lill3My Skrevet 3. oktober 2017 #15 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg ble nysgjerrig da jeg leste denne tråden ...og lurer enda: hva var svaret??? :-p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå