AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #1 Skrevet 29. september 2017 vi skal selge leilighet nå som ligger i et trehus fra 60-tallet som ikke er lydisolert mellom etasjene. Trinnlyden er derfor temmelig plagsom, da tregulvet ligger rett på bjelkelaget og det ikke er lydbøyler el.l i taket vårt. I etasjen over bor en barnefamilie og det er hopping, tramping og dundring osv temmelig ofte. Det har irritert oss ganske mye, da vi ønsker mye ro og er litt lydsensitive. Nå skal vi endelig flytte derfra etter årevis med dunking over hodet vårt. Jeg ønsker ikke å lure noen, og lurer påhva vi har PLIKT til å opplyse om til en kjøper? Jeg kommer til å informere megler om at det er et typisk lydt, gammelt trehus og at man kan vurdere lydisolering ved innflytning. Men skal vi si mer, at det er en barnefamilie som lager mye ståk? Eller bør kjøpere tenke seg dette selv, når de vet det er en barnefam over? Da vi kjøpte bodde annen barnefamilie over, og vi syntes da selger ga oss tynt med info om lydnivået, som ble plagsomt (vi mistenker at det var derfor de flyttet)... Hva MÅ man si? Man selger jo ikke naboen, tross alt? Har bodd i blokkleilighet før, der enkelte naboer festet- ingen informerte jo om det, f.eks? Anonymkode: e84bd...af3 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #2 Skrevet 29. september 2017 Det kommer sikkert frem under visning(ene) Anonymkode: 868d0...4bd 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #3 Skrevet 29. september 2017 7 minutes ago, AnonymBruker said: Det kommer sikkert frem under visning(ene) Anonymkode: 868d0...4bd nja...de kan jo være bortreist da. Er en del borte i helgene, f.eks. og hvis visning i 19-tiden er nok ungene på tur i seng. Anonymkode: e84bd...af3
_popcorn_ Skrevet 29. september 2017 #4 Skrevet 29. september 2017 Hva med å snakke med megler, og høre hvor mye dere skal opplyse av støy fra nabo? Når man kjøper i gamle hus må man påberegne noe mer støy enn i nyere bygg. Du sier selv dere er lydsensitive, dermed kan det hende dere oppfatter dette som ett større problem enn hva andre vil gjøre. Og generelt, dersom det kommer fram i takstpapirer/prospekt at dette er ett eldre bygg med noe mangelfull lydisolering, så har man jo varslet. 4
Chizue Skrevet 29. september 2017 #5 Skrevet 29. september 2017 Og husk; Ikke all lyd irriterer alle heller Jeg kan fint leve med en småbarnsfamilie over meg, gåing, ja til og med tramping, hopping og en høy bass.. Men en hund som bjeffer non-stop..; Det irriterer vettet av meg Litt mer kleint er det jo om du hører paret ha sex til alle døgnets tider x) 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #6 Skrevet 29. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: vi skal selge leilighet nå som ligger i et trehus fra 60-tallet som ikke er lydisolert mellom etasjene. Trinnlyden er derfor temmelig plagsom, da tregulvet ligger rett på bjelkelaget og det ikke er lydbøyler el.l i taket vårt. I etasjen over bor en barnefamilie og det er hopping, tramping og dundring osv temmelig ofte. Det har irritert oss ganske mye, da vi ønsker mye ro og er litt lydsensitive. Nå skal vi endelig flytte derfra etter årevis med dunking over hodet vårt. Jeg ønsker ikke å lure noen, og lurer påhva vi har PLIKT til å opplyse om til en kjøper? Jeg kommer til å informere megler om at det er et typisk lydt, gammelt trehus og at man kan vurdere lydisolering ved innflytning. Men skal vi si mer, at det er en barnefamilie som lager mye ståk? Eller bør kjøpere tenke seg dette selv, når de vet det er en barnefam over? Da vi kjøpte bodde annen barnefamilie over, og vi syntes da selger ga oss tynt med info om lydnivået, som ble plagsomt (vi mistenker at det var derfor de flyttet)... Hva MÅ man si? Man selger jo ikke naboen, tross alt? Har bodd i blokkleilighet før, der enkelte naboer festet- ingen informerte jo om det, f.eks? Anonymkode: e84bd...af3 Dette er en type sak megleren må vurdere. Gi megleren relevant info og overlat til han å gjøre jobben. Anonymkode: 316b5...ff1 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #7 Skrevet 6. januar 2018 Sier det seg ikke litt selv også: gammelt trehus? Folk kan vel ikke forvente dagens standard når det er et gammelt bygg? Anonymkode: 2aeb6...ef1
Gjest Cartman Skrevet 6. januar 2018 #8 Skrevet 6. januar 2018 Tror ikke du har det. Hvis kjøper klager på dette, så kan du hevde at dette må være et nytt fenomen. Hvem kan bevise det?
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #9 Skrevet 6. januar 2018 Aldri hørt om noen som bor i horisontaldelt bolig som ikke hører en lyd fra naboen sin. Da må du heller bo i enebolig og langt fra folk. Anonymkode: 2aeb6...ef1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #10 Skrevet 6. januar 2018 På 29.9.2017 den 10.26, AnonymBruker skrev: vi skal selge leilighet nå som ligger i et trehus fra 60-tallet som ikke er lydisolert mellom etasjene. Trinnlyden er derfor temmelig plagsom, da tregulvet ligger rett på bjelkelaget og det ikke er lydbøyler el.l i taket vårt. I etasjen over bor en barnefamilie og det er hopping, tramping og dundring osv temmelig ofte. Det har irritert oss ganske mye, da vi ønsker mye ro og er litt lydsensitive. Nå skal vi endelig flytte derfra etter årevis med dunking over hodet vårt. Jeg ønsker ikke å lure noen, og lurer påhva vi har PLIKT til å opplyse om til en kjøper? Jeg kommer til å informere megler om at det er et typisk lydt, gammelt trehus og at man kan vurdere lydisolering ved innflytning. Men skal vi si mer, at det er en barnefamilie som lager mye ståk? Eller bør kjøpere tenke seg dette selv, når de vet det er en barnefam over? Da vi kjøpte bodde annen barnefamilie over, og vi syntes da selger ga oss tynt med info om lydnivået, som ble plagsomt (vi mistenker at det var derfor de flyttet)... Hva MÅ man si? Man selger jo ikke naboen, tross alt? Har bodd i blokkleilighet før, der enkelte naboer festet- ingen informerte jo om det, f.eks? Anonymkode: e84bd...af3 Hvor lenge har dere bodd der- og hvor lenge bodde de som solgte til dere der? Anonymkode: 2aeb6...ef1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #11 Skrevet 6. januar 2018 3 hours ago, Cartman said: Tror ikke du har det. Hvis kjøper klager på dette, så kan du hevde at dette må være et nytt fenomen. Hvem kan bevise det? Det er jo langt mer sannsynlig at fenomenet ikke er nytt når det er samme familie som bor over fortsatt. Lite sannsynlig at de plutselig endrer atferd. Anonymkode: c0a5e...b10
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #13 Skrevet 6. januar 2018 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo langt mer sannsynlig at fenomenet ikke er nytt når det er samme familie som bor over fortsatt. Lite sannsynlig at de plutselig endrer atferd. Anonymkode: c0a5e...b10 Men hvor sensitiv man er for bråk er jo subjektivt? Dersom man ikke tåler å høre nabo blir det slitsommere enn om man er mer tolerant? Anonymkode: 2aeb6...ef1
Gjest Cartman Skrevet 6. januar 2018 #14 Skrevet 6. januar 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo langt mer sannsynlig at fenomenet ikke er nytt når det er samme familie som bor over fortsatt. Lite sannsynlig at de plutselig endrer atferd. Anonymkode: c0a5e...b10 Det spiller ingen rolle. Hvis selger hevder at leiligheten er godt lydisolert og at den befinner seg i et rolig nabolag, så hadde jeg forstått bekymringen. Litt uro fra naboene er ingen bekymring i forhold til salg. Det blir i så fall kjøpers ansvar å ringe politiet pga ordensforstyrrelse, hvis det virkelig er så ille.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #15 Skrevet 7. januar 2018 13 hours ago, Cartman said: Det spiller ingen rolle. Hvis selger hevder at leiligheten er godt lydisolert og at den befinner seg i et rolig nabolag, så hadde jeg forstått bekymringen. Litt uro fra naboene er ingen bekymring i forhold til salg. Det blir i så fall kjøpers ansvar å ringe politiet pga ordensforstyrrelse, hvis det virkelig er så ille. Nå var det jo ikke det jeg kommenterte på. Jeg svarte på din kommentar om at "Tror ikke du har det. Hvis kjøper klager på dette, så kan du hevde at dette må være et nytt fenomen. Hvem kan bevise det?". Løsningen dersom kjøperen ender opp med å klage p det er jo ikke å hevde at det er et nytt fenomen (noe som uansett er svært lite sannsynlig at det er) - løsningen er å si at en tross alt har opplyst om at lydisolering anbefales. Ut fra hovedinnlegget høres det uansett ut som om naboens bråk kun er alminnelig lyder; at unger hopper rundt inne er helt vanlig - og noe en må forvente - så for en kjøper kan neppe ringe politiet pga. naboens lyder. "I forhold til" betyr forresten "sammenlignet med", så det er ikke riktig av deg å bruke det her. Anonymkode: c0a5e...b10 1
Gjest Cartman Skrevet 7. januar 2018 #16 Skrevet 7. januar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå var det jo ikke det jeg kommenterte på. Jeg svarte på din kommentar om at "Tror ikke du har det. Hvis kjøper klager på dette, så kan du hevde at dette må være et nytt fenomen. Hvem kan bevise det?". Løsningen dersom kjøperen ender opp med å klage p det er jo ikke å hevde at det er et nytt fenomen (noe som uansett er svært lite sannsynlig at det er) - løsningen er å si at en tross alt har opplyst om at lydisolering anbefales. Ut fra hovedinnlegget høres det uansett ut som om naboens bråk kun er alminnelig lyder; at unger hopper rundt inne er helt vanlig - og noe en må forvente - så for en kjøper kan neppe ringe politiet pga. naboens lyder. "I forhold til" betyr forresten "sammenlignet med", så det er ikke riktig av deg å bruke det her. Anonymkode: c0a5e...b10 Hvorfor nevne lydisoleringen med et eneste ord? Det er sikkert mye som kan forbedres i et hus fra 60-tallet. Det bør kjøper forstå. Selger skal få mest mulig for boligen. Spar meg for hersketeknikkene.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #17 Skrevet 7. januar 2018 2 hours ago, Cartman said: Hvorfor nevne lydisoleringen med et eneste ord? Det er sikkert mye som kan forbedres i et hus fra 60-tallet. Det bør kjøper forstå. Selger skal få mest mulig for boligen. Spar meg for hersketeknikkene. Nja, nevner man det kort i prospektet så har man jo sikret seg. Uansett så er det jo en viss sannsynlighet for at de som kommer på visning selv vil høre hvor lytt det er, men det greieste er å bare få med en setning om det. At jeg nevnte feilbruken din var ikke ment som en hersketeknikk, men som et godt tips. Anonymkode: c0a5e...b10 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #18 Skrevet 8. januar 2018 På 29.9.2017 den 10.26, AnonymBruker skrev: vi skal selge leilighet nå som ligger i et trehus fra 60-tallet som ikke er lydisolert mellom etasjene. Trinnlyden er derfor temmelig plagsom, da tregulvet ligger rett på bjelkelaget og det ikke er lydbøyler el.l i taket vårt. I etasjen over bor en barnefamilie og det er hopping, tramping og dundring osv temmelig ofte. Det har irritert oss ganske mye, da vi ønsker mye ro og er litt lydsensitive. Nå skal vi endelig flytte derfra etter årevis med dunking over hodet vårt. Jeg ønsker ikke å lure noen, og lurer påhva vi har PLIKT til å opplyse om til en kjøper? Jeg kommer til å informere megler om at det er et typisk lydt, gammelt trehus og at man kan vurdere lydisolering ved innflytning. Men skal vi si mer, at det er en barnefamilie som lager mye ståk? Eller bør kjøpere tenke seg dette selv, når de vet det er en barnefam over? Da vi kjøpte bodde annen barnefamilie over, og vi syntes da selger ga oss tynt med info om lydnivået, som ble plagsomt (vi mistenker at det var derfor de flyttet)... Hva MÅ man si? Man selger jo ikke naboen, tross alt? Har bodd i blokkleilighet før, der enkelte naboer festet- ingen informerte jo om det, f.eks? Anonymkode: e84bd...af3 Dette diskuterer du med megler. Anonymkode: abfdb...73e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå