AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #1 Skrevet 29. september 2017 Jeg har begynt på AAP og venter på arbeidsevnevurderingen for min sykdom. For å få AAP så må jeg minst ha mistet 50% av min inntektsevne. Arbeidsevnevurderingen skal (slik jeg forstår) finne ut hvor mye restarbeidsevne jeg har igjen. Uføregraden er bestemt av hvor stort inntekts tap jeg har hatt etter jeg ble syk. Da tar man ((Inntekt Før Sykdom - Inntekt Etter Sykdom) / Inntekt Før Sykdom )) x 100 = Uføregrad i prosent. Om jeg bare går ut ifra at jeg nå vil ha en inntektsevne på 50% (for å få AAP, jeg tror jeg har mer), så vil jeg ta min gamle lønn - ny lønn i en ny jobb jeg klarer, men hos en annen arbeidsgiver og bruker Tariff. Gjør jeg det for mine tall, så får jeg en uføregrad på 78-80%. Jeg hadde opparbeidet meg en god lønn, i et stort selskap med mye tillegg og regelmessig overtid. Dette er ikke normalt i min sektor. Hva betyr dette? Jeg har nå: En (ukjent men minst) inntektsevne på 50%, men uføregrad på 80%. Og om NAV mener jeg har en lavere inntektsevne, så vil jo uføregraden min bare bli høyere. Hva betyr dette? Om jeg blir rådet til å søke Uføretrygd etter flere år på AAP, vil jeg da fått innvilget 50% uføretrygd eller 80% uføretrygd. Anonymkode: 62023...2e0
QueenOfTheSidewalk Skrevet 29. september 2017 #2 Skrevet 29. september 2017 Du vet at AAP og Uføre er to forskjellige støtter?
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #3 Skrevet 29. september 2017 Jeg kan ikke hjelpe deg konkret, men med de kryptiske brevene til NAV har jeg bare klaget og klaget til en saksbehandler har forklart det. Ellers får man skriv med automatiske tekstblokker som om hverandre gir ingen mening, dessverre. Når det gjelder gradene og beløpene; jeg ble pushet over fra AAP til uføretrygd og siden -pensjon, og utbetalingen falt med 50%. Jeg vil derfor i det lengste unngå alle ordninger som begynner på "uføre-", da de er svært ugunstige, med vanvittig innfløkte beregningsregler. @Evilposelos, det er jo det hun snakker om. Anonymkode: db8bf...515
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #4 Skrevet 29. september 2017 Du skal være minst 7 år på AAPfør du blir vurdert for ufør, og de vil gjøre alt for at du skal gå i helsefremmende behandlinger og rehabiliteringer først. De forlenger eller årene på AAP , enn å gi deg uføretrygd om det faktisk er sånn at du kan jobbe litt eller jobbe med riktig behandling eller har potensial for bedring med tiden uansett hvor lang tid det skulle ta. Det er legen som da setter restarbeidsevneprosent på deg. Nav vil ha deg på arbeidskurs og se hva du klarer, men legen har det siste ordet. Om legen mener du er 50% arbeidsfør vil du ikke få mer enn 50% uføretrygd, selvom det medfører at du mister 80% av original inntekt som frisk. Som syk så tjener man ikke på langt nær det samme som frisk naturligvis. Anonymkode: dd4f0...8ea
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #5 Skrevet 29. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du skal være minst 7 år på AAPfør du blir vurdert for ufør, og de vil gjøre alt for at du skal gå i helsefremmende behandlinger og rehabiliteringer først. De forlenger eller årene på AAP , enn å gi deg uføretrygd om det faktisk er sånn at du kan jobbe litt eller jobbe med riktig behandling eller har potensial for bedring med tiden uansett hvor lang tid det skulle ta. Det er legen som da setter restarbeidsevneprosent på deg. Nav vil ha deg på arbeidskurs og se hva du klarer, men legen har det siste ordet. Om legen mener du er 50% arbeidsfør vil du ikke få mer enn 50% uføretrygd, selvom det medfører at du mister 80% av original inntekt som frisk. Som syk så tjener man ikke på langt nær det samme som frisk naturligvis. Anonymkode: dd4f0...8ea 7 år nei, etter nye rgler er det maks 3 år på AAP Anonymkode: 2f26c...f24 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #6 Skrevet 29. september 2017 30 minutter siden, Evilposelos skrev: Du vet at AAP og Uføre er to forskjellige støtter? Ja? Saken er at jeg vet hva jeg får på AAP.. jeg er mer bekymret hva jeg får etter AAP om jeg ikke blir bedre. 3år AAP med 1+1 forlengelse.. maks 5 år. Tror dette er de nye reglene som kom i år. Anonymkode: 62023...2e0
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #7 Skrevet 29. september 2017 Jeg ble kastet av etter fem år. På NAV kontoret sa de at de ikke kunne beregne hvilke konsekvenser det ville ha rent økonomisk, men jeg tapte altså stort på det. Har jobbet 30% i årevis. Anonymkode: db8bf...515
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #8 Skrevet 29. september 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: 7 år nei, etter nye rgler er det maks 3 år på AAP Anonymkode: 2f26c...f24 Skriftlig så, men det blir nok ikke sånn teoretisk. Den forrige regelen var 4 år. Jeg var 8 år på AAP og kjenner til folk som går enda lenger. Anonymkode: dd4f0...8ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå