AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #1 Skrevet 29. september 2017 Jeg har jobbet med en kollega noen år nå, som jeg bare ikke kan fordra. Hun er spydig, frekk og klager konstant på andres måte å jobbe på, at hun har vondt et sted, eller så sitter hun og slenger dritt om brukerne vi jobber opp mot. Ved et par anledninger har vi vært på grensen til å krangle fordi jeg har fått nok av oppførselen hennes. Jeg opplever rett og slett at hun mobber meg, men det verste er at hun er stygg mot brukerne vi skal hjelpe. Hun går inn for å provosere, snakker nedlatende til dem og burde virkelig ikke jobbe rundt mennesker. Jeg merker de blir sint og usikker rundt henne, og det ødelegger for jobben vi andre gjør. Vi må "rydde opp" etter oppførselen hennes. Det er kjent på den arbeidsplassen at hun er blitt klaget på før, flere ganger, men da ble hun bare flyttet til andre avdelinger. Nå har jeg fått så nok. Det nytter ikke å si noe direkte til henne, det har jeg gjort før. Ikke hjelper det å si fra til sjefen heller, for hun er jo der enda og styrer slik hun selv vil. Så hva gjør jeg? Hvem snakker jeg med? Jeg skulle sendt inn klage for lenge siden, men trodde faktisk hun kom til å være pensjonist til nå.. Jeg kan ikke bare sitte å godta det hun driver med lenger. Anonymkode: 44680...f42 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #2 Skrevet 29. september 2017 Har ingen gode råd, vil bare si at jeg føler med deg. Vi har en sånn på jobben også, som et konstant negativt kraftfelt, og det er så slitsomt! Det er synd å si det, men kjenner godt igjen følelsen av å bare vente på pensjonsalder. Og det har vi gjort i flere år. Anonymkode: ed821...811 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #3 Skrevet 29. september 2017 Hva du gjør? Jo, du passer dine egne saker. Du er nemlig ikke stort bedre selv som legger ut på nettet og rakker kraftig ned på kollegaen din. Hva tror du skjer om du går til ledelsen og "sladrer"? Jo, du blir uglesett, og ansett som den vanskelige og lite tolerante. Anonymkode: c5314...35b 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #4 Skrevet 29. september 2017 Vi hadde samme situasjon der jeg jobbet.ikke så lenge siden, kanskje vi snakker om samme damen 😅 her hadde nesten 10 stk sendt mail til sjefen om henne. Noen flere ganger. I mailen ble det beskrevet fysisk hva hun hadde gjort, sitater og reaksjoner fra brukere. Hun ble også rapportert for unødig bruk av tvang som førte til utagering. Dette kom jo opp i systemet, kontoret til fylkesmannen leser enkeltvedtak på tvang Det gjelder å være spesifikk, melde alt skriftlig. Da har ikke sjefen noe annet valg enn å ta det videre i samtale med henne. Anonymkode: 752d8...d8d 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #5 Skrevet 29. september 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva du gjør? Jo, du passer dine egne saker. Du er nemlig ikke stort bedre selv som legger ut på nettet og rakker kraftig ned på kollegaen din. Hva tror du skjer om du går til ledelsen og "sladrer"? Jo, du blir uglesett, og ansett som den vanskelige og lite tolerante. Anonymkode: c5314...35b Passe mine egne saker og bare la henne mobbe og provosere tjenestemottakerne, altså? Det hørtes jo veldig riktig ut. At jeg skriver anonymt her, går ikke utover henne på noen måte. Jeg skriver bare hvordan det er. Hvor mange like situasjoner finnes det ikke på alle typer arbeidsplasser? Jeg kommer til å si i fra til noen, fordi det er det rette å gjøre for at arbeidsmiljøet skal bli bedre og for at brukere skal få det bedre. Om det kommer ut at jeg "sladret", så får jeg stå i det. Anonymkode: 44680...f42 11
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #6 Skrevet 29. september 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde samme situasjon der jeg jobbet.ikke så lenge siden, kanskje vi snakker om samme damen 😅 her hadde nesten 10 stk sendt mail til sjefen om henne. Noen flere ganger. I mailen ble det beskrevet fysisk hva hun hadde gjort, sitater og reaksjoner fra brukere. Hun ble også rapportert for unødig bruk av tvang som førte til utagering. Dette kom jo opp i systemet, kontoret til fylkesmannen leser enkeltvedtak på tvang Det gjelder å være spesifikk, melde alt skriftlig. Da har ikke sjefen noe annet valg enn å ta det videre i samtale med henne. Anonymkode: 752d8...d8d Hvordan formulerer man seg i en slik mail da egentlig? Jeg har aldri vært i lignende situasjoner. Anonymkode: 44680...f42
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #7 Skrevet 29. september 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan formulerer man seg i en slik mail da egentlig? Jeg har aldri vært i lignende situasjoner. Anonymkode: 44680...f42 Første bud er å ta dette i samråd med verneombud og/eller tillitsvalgt, slik at det går rette tjenestevei. Om det er noe som angår pasientsikkerhet siden vedkommende også mobbere brukere/pasienter, så antar jeg at det også er noen som har ansvaret for det på din arbeidsplass? Da er jo rette vedkommende også relevant for et møte. Anonymkode: 91376...daf 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #8 Skrevet 29. september 2017 TS, har du ett eksempel på denne "mobbingen av brukere"? Anonymkode: e95a3...84f
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #9 Skrevet 29. september 2017 Har du ingen fagforening du er medlem av? De kunne forsåvidt hjulpet deg. Som de andre sa, få alt skriftlig for da kan ikke sjefen benekte for at det har blitt tatt opp. Hvis ikke din sjef ikke vil høre, så går du til sjefens sjef osv. Anonymkode: d68f6...6d9
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #10 Skrevet 29. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet med en kollega noen år nå, som jeg bare ikke kan fordra. Hun er spydig, frekk og klager konstant på andres måte å jobbe på, at hun har vondt et sted, eller så sitter hun og slenger dritt om brukerne vi jobber opp mot. Ved et par anledninger har vi vært på grensen til å krangle fordi jeg har fått nok av oppførselen hennes. Jeg opplever rett og slett at hun mobber meg, men det verste er at hun er stygg mot brukerne vi skal hjelpe. Hun går inn for å provosere, snakker nedlatende til dem og burde virkelig ikke jobbe rundt mennesker. Jeg merker de blir sint og usikker rundt henne, og det ødelegger for jobben vi andre gjør. Vi må "rydde opp" etter oppførselen hennes. Det er kjent på den arbeidsplassen at hun er blitt klaget på før, flere ganger, men da ble hun bare flyttet til andre avdelinger. Nå har jeg fått så nok. Det nytter ikke å si noe direkte til henne, det har jeg gjort før. Ikke hjelper det å si fra til sjefen heller, for hun er jo der enda og styrer slik hun selv vil. Så hva gjør jeg? Hvem snakker jeg med? Jeg skulle sendt inn klage for lenge siden, men trodde faktisk hun kom til å være pensjonist til nå.. Jeg kan ikke bare sitte å godta det hun driver med lenger. Anonymkode: 44680...f42 På hvilken måte opplever du mobbing? Har din eksempler? Har du tenkt over egen atferd? Anonymkode: e95a3...84f
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #11 Skrevet 29. september 2017 TS..? Kanskje dun kollega synes du er ufordragelig? Anonymkode: e95a3...84f
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #12 Skrevet 29. september 2017 I et yrke hvor det er brukere som mottar tjenesten, så er dette helt uakseptabelt. Har selv jobbet i hjemmetjeneste, og bare tanken på at en kollega hadde aktivt gått inn for å mobbe og trigge brukerne hadde jeg aldri godtatt! Hadde det vært min bestemor eller far hadde jeg som pårørende også eksplodert. Så dette må du ta opp i systemet, noen skal ikke jobbe med andre mennesker som er avhengig av hjelp (i en eller annen form, antar det er helsesektoren du er i)!! Anonymkode: 291b3...2d0 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #13 Skrevet 29. september 2017 8 hours ago, AnonymBruker said: Hva du gjør? Jo, du passer dine egne saker. Du er nemlig ikke stort bedre selv som legger ut på nettet og rakker kraftig ned på kollegaen din. Hva tror du skjer om du går til ledelsen og "sladrer"? Jo, du blir uglesett, og ansett som den vanskelige og lite tolerante. Anonymkode: c5314...35b Jeg vil nå si det er verre å rakke ned på brukere i sårbare situasjoner mens de ser og hører på, og baksnakke en kollega anonymisert på nett Anonymkode: dcaa1...981 4
Gjest Blondie65 Skrevet 29. september 2017 #14 Skrevet 29. september 2017 Har dere skriftlige rutiner for hvordan dere skal jobbe? Er du kjent med HMS-regelverk og personalhåndbok i bedriften du jobber? Har dere arbeidsmiljøutvalg og/eller bedriftshelsetjeneste? Har dere et rapporteringssystem for uønskede hendelser / forbedringsmuligheter? Hva med å fokusere på hvordan jobben blir gjort / adferd mot bruker fremfor mobbing av deg? Det er mye lettere å vinne frem med en saklig klage til de rette instanser gjennom de rette kanaler hvis du kan vise til brudd på skriftlig rutine/arbeidsinstruks. Jeg håper inderlig at en bedrift eller institusjon som tar seg av brukere følger arbeidsmiljøloven på dette punktet og faktisk har skriftlig personalreglement og skriftlige rutiner.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #15 Skrevet 29. september 2017 TS, du svarer ikke...? Anonymkode: e95a3...84f
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #16 Skrevet 29. september 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Passe mine egne saker og bare la henne mobbe og provosere tjenestemottakerne, altså? Det hørtes jo veldig riktig ut. At jeg skriver anonymt her, går ikke utover henne på noen måte. Jeg skriver bare hvordan det er. Hvor mange like situasjoner finnes det ikke på alle typer arbeidsplasser? Jeg kommer til å si i fra til noen, fordi det er det rette å gjøre for at arbeidsmiljøet skal bli bedre og for at brukere skal få det bedre. Om det kommer ut at jeg "sladret", så får jeg stå i det. Anonymkode: 44680...f42 Skal du ta noenting videre og være varsler så bør du gå via tillitsvalgt og hms ansvarlig. Det er normal fremgangsmåte i varslersaker. Les personalpermen. Anonymkode: c5314...35b 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #17 Skrevet 29. september 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS, du svarer ikke...? Anonymkode: e95a3...84f Har ikke hatt tid til å svare, men har lest alt. Synes ikke jeg skal utdype noe mer her om akkurat hvordan hun er mot brukere, som jeg ser på som mobbing, i tilfelle noen skulle kjenne igjen noe av det. Jeg har funnet ut hvem jeg skal kontakte. Takk for hjelpen, alle sammen. Anonymkode: 44680...f42
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #18 Skrevet 29. september 2017 Brukere? Hvis dette er innenfor helsesektoren eller noe kan du vel klage henne inn til fylkeslege? Anonymkode: 77fa9...9c6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #19 Skrevet 29. september 2017 Hva definerer du dom "mobbing" da? Anonymkode: e95a3...84f
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #20 Skrevet 29. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: TS..? Kanskje dun kollega synes du er ufordragelig? Anonymkode: e95a3...84f Det kan hende, men jeg vet i det minste jeg gjør en god jobb og har aldri vært stygg mot noen. Eneste jeg har gjort mot henne, er å si fra når hun har gått for langt. Anonymkode: 44680...f42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå