Gå til innhold

Vanlig studentbevis er ikke gyldig nok ved kontroll?

Anbefalte innlegg

Er på toget. Konduktøren kom for å se på billetten min. Etter å ha sjekka dagens bilde spør han om studentbevis. Så tar jeg opp studentbeviset jeg har fått på skolen, altså det kortet. Men så sier han at det er ikke gyldig nok bevis, for jeg må vise at jeg har betalt semesteravgifta??

Så forklarte jeg at jeg hadde ikke engang fått det beviset dersom jeg ikke hadde lagt fram bevis på at avgifta var betalt først. Kortet burde derfor vært bevis nok. Men han sa jeg måtte vise studentbevisappen? Og heldigvis har jeg den fra før, og den godtok han! Men studentkortet skal da være nok bevis?? 

Nå kan det sies at konduktøren var svensk, kanskje har de et annet system i Sverige? Ihvertfall så lurer jeg på om andre har opplevd at studentkortet ikke har vært bevis nok i kollektiv trafikken? Og skal det ikke egentlig være det? 

Anonymkode: 6469f...e44

Fortsetter under...

Hva om du dropper av neste år og ikke betaler semesteravgift, skal du da fortsatt kunne bruke studentbeviset ditt? Og når man har endt studier og starter i full jobb? Man er vel ikke pålagt å levere tilbake studentbeviset når man slutter? Men man har jo ikke lengre krav på studentpris! 

Anonymkode: 4c894...791

• Liker 10

Du må ha med bevis på betalt avgift fir inneværende semester. Bare kortet kunne du brukt beste år uten å ha betalt. 

Dette står klart og tydelig i reglene fir studentrabatt, så her hadde kontrolløren retten på sin side.

Anonymkode: 05ec3...60c

• Liker 10

Du må bestille på Studentweb et klistremerke som du har på studentkoret for å vise at du har betalt avgift, dersom du vil bruke kortet som bevis :) på appen blir dette registrert automatisk og det står "betalt høst 2017" f.eks

Anonymkode: ad2e1...abb

• Liker 3

Vi fikk med ett ekstra kort som var bevis på betalt studieavgift på kvitteringen når vi hadde betalt. 
Og det er helt riktig at du må kunne bevise at du har betalt. 

Jeg har fortsatt to studiebevis liggende, det ene er fra ett studie jeg avsluttet i 2011 det andre avsluttet jeg i 2014, det at jeg har disse kortene gir meg ingen rett til studentrabatt... 

Anonymkode: 5f82d...b37

• Liker 1

Annonse

Alle studentbesvis må ha et eller annet bevis på at de er gyldige for det gjeldende semesteret. Noen steder fornyes de hvert år, noen steder får du klistremerke, på UiO får man i hvert fall en papirlapp hvor det står at semesteravgift er betalt. Ellers kunne du jo bare registrert deg som student én gang og hatt mye billigere tog i flere år. 

Du kan laste ned studentbevis-app, der står det om semesteravgift er betalt. Mener det står på det kortet at det ikke er gydlig uten bevis på betalt semesteravgift, så burde ikke være en overraskelse

• Liker 3

Åja, oki, da var det jeg som tok feil 🙂 Bra man har kvinneguiden til oppklaring! Jeg hadde jo appen, men trodde at det var meningen kortet skulle være nok 🤔 Appen var noe jeg lasta ned tilfelle jeg skulle glemme kortet hjemme en dag. 

29 minutter siden, Linaria skrev:

Alle studentbesvis må ha et eller annet bevis på at de er gyldige for det gjeldende semesteret. Noen steder fornyes de hvert år, noen steder får du klistremerke, på UiO får man i hvert fall en papirlapp hvor det står at semesteravgift er betalt. Ellers kunne du jo bare registrert deg som student én gang og hatt mye billigere tog i flere år. 

Det klistremerket fikk ikke jeg.. fikk bare kortet. Begynte der nå i høst. Men får bare finne fram appen fra nå av da isåfall. Men har også opplevd at noen ikke tar appen som gyldig bevis.. da må man ha kortet. Så det er litt forvirrende. Får bare passe på å ha med seg begge deler🤷🏼‍♀️

1 hour ago, AnonymBruker said:

Åja, oki, da var det jeg som tok feil 🙂 Bra man har kvinneguiden til oppklaring! Jeg hadde jo appen, men trodde at det var meningen kortet skulle være nok 🤔 Appen var noe jeg lasta ned tilfelle jeg skulle glemme kortet hjemme en dag. 

Det klistremerket fikk ikke jeg.. fikk bare kortet. Begynte der nå i høst. Men får bare finne fram appen fra nå av da isåfall. Men har også opplevd at noen ikke tar appen som gyldig bevis.. da må man ha kortet. Så det er litt forvirrende. Får bare passe på å ha med seg begge deler🤷🏼‍♀️

Ja, de har vel begynt med app på UiO nå! Jeg ble ferdig der i våres, så er usikker på de helt nyeste endringene, men et eller annet er det i hvert fall. Rart at ikke appen funka da... Er ganske sikker på at den burde det. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanlig å sende ut klistremerker lenger med mindre man spesifikt ber om det. Dette på grunn av at appen i hovedsak har erstattet den. 

Anonymkode: 52d72...925

• Liker 1

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du må vise begge deler, fordi appen har ikke bilde (ihvertfall ikke på min eller noen andre jeg kjenner sin) og kortet har ikke klistremerke. Litt tungvindt. Men jeg bestilte klistremerket så jeg slipper å være avhengig av appen :)

Anonymkode: 5c093...d0b

• Liker 1
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du må vise begge deler, fordi appen har ikke bilde (ihvertfall ikke på min eller noen andre jeg kjenner sin) og kortet har ikke klistremerke. Litt tungvindt. Men jeg bestilte klistremerket så jeg slipper å være avhengig av appen :)

Appen har da bilde på mange studieinstitusjoner. 

Anonymkode: 52d72...925

• Liker 1
Annonse

Første gang du får kortet så står det vel høst 2017 på kortet? På mitt står det inngravert høst 2016 også har jeg klistremerke for vår 2017 og høst 2017. Det er bevis på betalt semesteravgift :) 

Anonymkode: fc436...162

Dette er helt vanlig. På min skole har vi samme studentbevis hele tiden - men må få nytt klistremerke hvert semester. Gå i resepsjonen på skolen din og spør. Bare kortet er ikke godt nok, det beviser ingenting. Det kan du jo ha i årevis etter du var ferdig! :) Det er litt ulik praksis med klistremerkene - noen må bestille i studentweb og noen må fåes i resepsjonen. Spør på din skole! Eller spør en fadder eller noe. 

På 30.9.2017 den 1.27, AnonymBruker skrev:

De fleste studenter har bilde i appen, samme bilde som ble tatt til studentkortet/adgangskortet.

Anonymkode: 48d9b...d42

Gjest Solsmil

På min skole (Ntnu) er ikke kortet gyldig som studentbevis, det brukes kun som inngangskort på skolen, og vi må ha appen hvis vi skal ha gyldig studentbevis. Tror fortsatt de deler ut klistremerker hvis noen ikke skulle ha smarttelefon da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...