Gå til innhold

Leseopplæring før og nå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd om leselekser og observasjoner fra bl.a. KG:

En kan få inntrykk av at det går nedover med ferdigheter i grammatikk og rettskriving. Dere som har og har hatt barn i småskolen og er godt voksne selv, er det store endringer i undervisningen som kan forklare dette? Lurer på om vi skal satse på leseopplæring hjemme før skolestart. Vi lærte selv å lese hjemme, men begynte på skole ved 7 års alder, ikke 6. 

Anonymkode: dc560...e65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå kommer vel dette an på lærer og skolens opplegg. Men slik jeg oppfatter det, etter å ha hatt to barn i småskolen de siste årene, er at de som kan lese når de begynner, sliter med at det blir for lett og kjedelig i starten, da de bruker hele det første året på å lære bokstavene.

Når det kommer til lesing og språk, så er det jo uansett mengdetrening som er greia. Les for barna, snakk med barna, finn bøker de kan lese selv, og jo mer de leser, jo bedre ordforråd får de. I tillegg til at grammatikk og rettskriving blir lettere, fordi de har møtt mange flere ord i mange grammatiske former.

Lek med rim og regler er også bra for de små, allerede før de lærer å lese.

Anonymkode: 0c866...9e7

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå kommer vel dette an på lærer og skolens opplegg. Men slik jeg oppfatter det, etter å ha hatt to barn i småskolen de siste årene, er at de som kan lese når de begynner, sliter med at det blir for lett og kjedelig i starten, da de bruker hele det første året på å lære bokstavene.

Når det kommer til lesing og språk, så er det jo uansett mengdetrening som er greia. Les for barna, snakk med barna, finn bøker de kan lese selv, og jo mer de leser, jo bedre ordforråd får de. I tillegg til at grammatikk og rettskriving blir lettere, fordi de har møtt mange flere ord i mange grammatiske former.

Lek med rim og regler er også bra for de små, allerede før de lærer å lese.

Anonymkode: 0c866...9e7

Jeg har også to barn i småskolen, hvor det ene brukte hele førsteklasse på å lære seg å lese/knekke koden, og den andre leste godt og flytende da han begynte. Mitt inntrykk er at begge fikk grundig og "tilrettelagt" undervisning og lekser, på sitt nivå. Han som leste fikk leselekser i bok med en gang, og de begynner fort med tekstforståelse og annet, han kjedet seg ikke. Hun andre satt med bokstavark og enkle "strek under første lyd/siste bokstav/finn alle S-ene". Begge deler fungerte greit. Rettskriving og grammatikk kommer etter hvert, det er ikke mitt inntrykk av at det er dårligere stilt enn før, snarere tvert i mot, jeg syns læringstrykket og vektleggingen av det rent faglige (særlig norsk og matte) er veldig mye større enn da jeg selv gikk på skolen. Det er Oslo-skolen, da, så kanskje derfor, det er kartleggingsprøver og testing fra første klasse.

Anonymkode: fd1ea...f1e

Skrevet

Jeg har barn på barneskolen og synes skolen er veldig flinke til å tilrettelegge leseopplæringen for alle nivåer. De har stor fokus på lesing og har også en leseveileder som hjelper til der det trengs. De som ligger langt foran får oppgaver og lekser tilrettelagt for det og de som ligger bak for et opplegg for det. 

Når jeg begynte i 1 klasse som 7 åring kunne jeg lese godt. Jeg fikk ingen tilrettelegging og kjedet vettet av meg i norsken i hele førsteklasse. 

Anonymkode: b1d62...6d4

Skrevet

Har barn i barneskolen og de lærer på samme måte som jeg lærte da jeg gikk i skolen. "Ola spiser is - Se grisen - Lise ler - Ola ser sol" osv. De er nok mer kreativ og spenstig enn det jeg opplevde på skolen (født på slutten av 70-tallet), men mye er det samme. Det er rim, regler, øveord, løkkeskrift osv.

Anonymkode: 20a18...fe6

Skrevet (endret)

Jeg synes skolen vår er flink til å legge til rette for alle nivåer av leseferdighet. Eldste kunne lese da han var 4 og lå dermed langt foran de andre da han begynte, det gjør han fremdeles nå i fjerde klasse. Han har alltid fått egne lesebøker og det er jo en veldig enkel måte å gi alle lekser på sitt nivå.  Lillebror går nå i første klasse og er mer på normalt nivå hva gjelder lesing. Han kunne ikke lese da han begynte, men allerede nå en måned etter skolestart kan han lese en del. På vår skole bruker de noe som heter oppdagende skriving. Framfor å terpe på bokstaver og korte ord og setninger så begynner barna å skrive allerede fra første dag. Alle skriver på sitt nivå, det vil si at det er alt fra fantasiskrift til vanlig tekst. Dette har altså studier vist at lærer dem å lese mye raskere.

Jeg har ikke inntrykk av at det går nedover med leseferdigheter og grammatikk og lurer litt på hvorfor du mener det. Jeg tror du glemmer at språk er levende og dermed i stadig utvikling. At språket forandrer seg er ikke det samme som at det blir dårligere, tvert i mot. I tillegg må du huske på at barn i dag er eksponert for fremmedspråk i mye større grad enn vi var på samme alder. De ser på programmer og filmer med engelsk tale fra de er ganske små, de har flere venner som snakker andre språk enn norsk og de lærer engelsk allerede i første klasse (vi begynte ikke før i fjerde). Og når ulike språk har ulik grammatikk, setningsoppbygning osv er det ikke rart at dette også påvirker hvordan de skriver og snakker norsk og at det kanskje kan ta litt lenger tid før alt er på plass.

Endret av Arkana
  • Liker 2
Skrevet

Ja! Jeg jobber på en ungdomskole og her er det elever som kommer fra barneskolen som ikke kan lese og skrive. :( Jeg er helt seriøst. Mange av våre elever sliter veldig fordi de ikke kan lese skikkelig, og vi har faktisk måtte kontakte barneskolen og gi beskjed om dette. Jeg syntes at foreldre bør passe på at barna kan lese, ikke gi skolen alt ansvaret fordi det hjelper tydeligvis ikke. 
Da jeg gikk på barneskolen leste jeg bøker hele tiden, og jeg fikk inntrykk av at mange av mine klassekamerater gjorde det samme.

Anonymkode: c29ff...58a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...