Drakan Skrevet 1. oktober 2017 #61 Del Skrevet 1. oktober 2017 (endret) 13 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Unnskyld !....Men kan du vera så snill å forklare hva du mener med ordet "Introverte" ?.....Kanskje eit ord som er ukjent for de fleste Extrovert Introvert Sosial og liker å Triver i eget selskap. prate med folk. Samler energi Får energi av folk av stillhet og alene tid. Hva som skjer med en extroverter og introverter på fest Endret 1. oktober 2017 av Drakan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 1. oktober 2017 #62 Del Skrevet 1. oktober 2017 (endret) 22 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Unnskyld !....Men kan du vera så snill å forklare hva du mener med ordet "Introverte" ?.....Kanskje eit ord som er ukjent for de fleste Jeg vil vel si at det handler mye om hvor man får energi fra. Altså: en som er introvert blir gjerne sliten av sosiale settinger, mens en som er det motsatte, en ekstrovert, får energi. Dette igjen gjør at mange introverte trenger alenetid i større grad enn det kanskje ekstroverte trenger det. Det betyr med andre ord at en introvert kan godt like å være sosial, men blir etter en viss tid sliten av den sosiale interaksjonen der ekstroverte i stor grad føler energi og glede. Selv blir jeg f.eks utslitt etter å tilbringe en hel dag med mennesker, selv samboer eller bestevenninne. Jeg trenger tid til å trekke meg bort og "lade batteriene". Mange som er introverte, beskrives gjerne som stille, sjenerte, og ikke de som snakker mest, det betyr dog ikke at de ikke liker å snakke i det hele tatt eller aldri snakker. Det kommer veldig an på settingen. Selv har jeg ingen problemer med å lære bort og holde kurs, men til gjengjeld blir jeg helt utladet etterpå fordi det krever mye av meg, det tapper meg for energi. Jeg trenger ofte å bli "varm i trøya" før jeg klarer å ytre noe særlig i sosiale settinger som ikke handler om jobb, derfor jeg f.eks lite glad i fester med fremmede mennesker. Her er noen artikler som kanskje beskriver det bedre enn jeg kan: https://www.psychologytoday.com/blog/fulfillment-any-age/201403/nine-signs-you-re-really-introvert http://www.huffingtonpost.com/2013/08/20/introverts-signs-am-i-introverted_n_3721431.html Også en fin side som handler om "Quiet Revolution", som fokuserer på introverte i positivt fortegn: https://www.quietrev.com/ Illustrasjoner som viser introverte på en ganske presis måte (for min del ihvertfall): https://www.quietrev.com/6-illustrations-that-show-what-its-like-in-an-introverts-head/ Mvh Yvonne Endret 1. oktober 2017 av Yvonne 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #63 Del Skrevet 1. oktober 2017 På 29.9.2017 den 7.59, AnonymBruker skrev: Må få ut litt frustrasjon og håper andre som har opplevd lignende kommenterer. Det er så slitsomt med folk som må kommentere eller har meninger om personligheten min. Jeg er en stille og rolig person. Kan av og til være sjenert, men har vokst fra meg det meste av sjenansen. Kan fint snakke med andre folk, men det går en viss grense når kjeven begynner å bli øm etter all snakkinga. Opplever stadig folk kommenterer at "du er så stille, snakk" eller "er du sjenert" eller "du må smile mer". Hva er det med folk som sier dette? Går det ikke an å bare tenke selv eller respektere at noen personer ikke orker å skravle non stop i 9 timer.. -Ja, har fått en jobb og jeg er med en kollega hele dagen i 9 timer på opplæring. Bare oss to. Om det er et minutt stillhet kommer disse kommentarene. Kjenner jeg blir helt sliten. For all del, kollegaen er kjempehyggelig, men virker nesten som de får vondt i sjela av litt stillhet. Og hva er greia med de som liksom skal bli dr psykolog og "fikse" personligheten din? Det er både frekt og upassende synes jeg. Er det ikke akseptert å være stille og rolig? Må alle være utadvendte og hyperaktive hele tiden? Anonymkode: 932ea...8e3 Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Det verste er når andre begynner å kommentere det jeg er fullt klar over selv. Man prøver jo alltid å være den beste utgaven av seg selv, men ikke alltid at man er like flink til å uttrykke det i sosiale settinger muligens... Jeg er i hvert fall sånn at når jeg blir litt "varm i trøya" eller har personen på tomannshånd så kan jeg bli mye mer aktiv og åpen for da klarer jeg å slappe mer av. Noen sånne mennesker( som i utgangspunktet reagerte på at man var "sky", "streng", "forsiktig", "sjenert", "stille" osv) blir da veldig overrasket over at også jeg er "menneskelig" og kan prate i ett sett/trenge en klem/spøke og tulle/få latterkrampe osv.... Akkurat som om de ikke takler at det bilde de skaper av meg som en isdronning ikke stemmer med virkeligheten. Og hvis man prøver å være hyggelig mot personen i etterkant så blir den personen bare falsk og sur, akkurat som om jeg gjør noe galt ved å Faktisk være "meg selv" med de. For jeg er en mye varmere og snillere person enn jeg kan virke som i første omgang...😞 Blir bare nervøs med mange mennesker tilstede noen ganger og føler at jeg må holde en "maske" for å ikke dumme meg ut.... Anonymkode: 9c164...f01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest justcurious Skrevet 7. oktober 2017 #64 Del Skrevet 7. oktober 2017 (endret) Enig! Heldigvis er det ingen som kommenterer det lenger nå (prater vel litt mer nå, men kan fortsatt bli ganske innadvendt og stille når jeg ikke er trygg på folk) men har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått høre «hvorfor ser du så trist ut? Smil litt da!» eller «er du alltid så stille?» til og med på ferie i syden var det noen som kommenterte det. Jeg skjønner ikke hva de forventer. Skal jeg sitte der og glise som ei sol? Jeg får fnatt. Endret 7. oktober 2017 av justcurious Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #65 Del Skrevet 7. oktober 2017 On 1.10.2017 at 10:11 PM, Yvonne said: Jeg vil vel si at det handler mye om hvor man får energi fra. All energi får dyr og mennesker fra maten, og å hevde noe annet er i strid med vitenskapen. Menes det noe annet enn det normale med ordet energi, får man finne på et annet ord for anvendelse innen sin kryptovitenskap og ikke ødelegge et velkjent begrep. Anonymkode: e9243...fcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #66 Del Skrevet 7. oktober 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: All energi får dyr og mennesker fra maten, og å hevde noe annet er i strid med vitenskapen. Menes det noe annet enn det normale med ordet energi, får man finne på et annet ord for anvendelse innen sin kryptovitenskap og ikke ødelegge et velkjent begrep. Anonymkode: e9243...fcf Menneskekroppen er ingen bil, og det er ikke slik at man bare kan spise litt om man er sliten. Anonymkode: 20e68...950 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 7. oktober 2017 #67 Del Skrevet 7. oktober 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: All energi får dyr og mennesker fra maten, og å hevde noe annet er i strid med vitenskapen. Menes det noe annet enn det normale med ordet energi, får man finne på et annet ord for anvendelse innen sin kryptovitenskap og ikke ødelegge et velkjent begrep. Anonymkode: e9243...fcf Så man får ikke energi fra å trene eller noen kan føle seg mer energiske av å være med folk, mens andre blir tappet for energi? Kan man ikke si at søvn og avslapning gir mer energi? Lurer litt på hvilket uttrykk du mener er rett? Går "alle" rundt og sier feil da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyttig Skrevet 7. oktober 2017 #68 Del Skrevet 7. oktober 2017 På 1.10.2017 den 21.54, Drakan skrev: Extrovert Introvert Sosial og liker å Triver i eget selskap. prate med folk. Samler energi Får energi av folk av stillhet og alene tid. Hva som skjer med en extroverter og introverter på fest Litt artig at extrovert viser at sosialt er bundet med alkohol. Fortsatt henger dette mye igjen, at folk tror de er sosiale pga de møtes for å drikke alkohol. Eller at det er eneste måten å stemples som sosial på; å drikke alkohol, punktum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyttig Skrevet 7. oktober 2017 #69 Del Skrevet 7. oktober 2017 Generelt vil jeg si at mennesker som må fylle HVERT SEKUND med tomprat ofte er veldig usikkre på seg selv, gjerne i situasjonen de er i sammen med et annet menneske. Så kommer det som er veldig vanlig....man kan IKKE forstå at noen gjør ting annerledes enn seg selv. Hvordan kan noe slappe av helt stille med en bok å lese i for eks? Nei, det går jo ikke...fordi jeg ikke liker det. Det viktigste i livet er å bli kjent med seg selv, prøve seg frem i livet hva som fungerer for deg. Så må du rett og slett drite i hva andre synes om hvordan du lever. Du vil alltid møte noen som ikke liker det du gjør, slik er livet, ikke bli en kopi av alle andre. Kjør ditt løp. Stillhet er jo litt luksus! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drakan Skrevet 7. oktober 2017 #70 Del Skrevet 7. oktober 2017 (endret) 4 timer siden, Nyttig skrev: Litt artig at extrovert viser at sosialt er bundet med alkohol. Fortsatt henger dette mye igjen, at folk tror de er sosiale pga de møtes for å drikke alkohol. Eller at det er eneste måten å stemples som sosial på; å drikke alkohol, punktum. Er du sikker det er alkohol? Er mulig det er brus eller juice. Uansett er det ikke jeg som har laget illustrasjonene, derimot alle skjønner illustrasjonene. Endret 7. oktober 2017 av Drakan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Froning Skrevet 7. oktober 2017 #71 Del Skrevet 7. oktober 2017 6 minutter siden, Drakan skrev: Er du sikker det er alkohol? Er mulig det er brus eller juice. Uansett er det ikke jeg som har laget illustrasjonene, derimot alle skjønner illustrasjonene. Tror du ikke skjønner illistrasjonene fordi de er ekstrem forenklede og tar for seg kun at man kan plassere mennesker inn i to kategorier i noe som omhandler et spekter. Måten mennesker samler energi på er også mer komplekst enn at noen liker det sosiale mens andre trives i sitt eget selvskap. Jeg sier ikke at introvert og ekstrovert ikke eksisterer, men at vitenskapen rundt dette er ekstremt uektsakt og at folk må tørre å ta generaliseringene med en klype salg og ikke kjøpe alt de kommer over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HalldirV2 Skrevet 7. oktober 2017 #72 Del Skrevet 7. oktober 2017 (endret) På 29.9.2017 den 9.19, AnonymBruker skrev: Jeg jobber med ei som er stille og introvert (sjenert?). En tingerat hun er det med oss kollegaer, men hun er det også med brukerne. I møter sier hun ingenting, hun bidrar ikke med noe i plenum, hun bidrar lite sosialt og faglig. Hun sier nesten ikke noe. Da må vi andre dra lasset, styre inn i det som egentlig er hennes møter, ta over og ordne. Det er en irritasjon og det er merarbeid. Alle må gjøre sitt på en arbeidsplass. Både faglig og sosialt. Anonymkode: 0296b...c10 Forskjellen er vel at når introverte først sier noe så sier de noe vettugt, mens andre prater bare for å prate...en masse ord uten innhold. Min erfaring er den stikk motsatte av din, de som hele tiden skulle ha interaksjon med brukerne ble oppfattet som slitsome av brukerne, og til dels også krenkende overfor brukernes privatliv. Endret 7. oktober 2017 av HalldirV2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå