Gå til innhold

Inneklemt soverom ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med å dele den lille gangen diagonalt? Da får du et større bad selv om fasongen blir litt rar og beholder døra til soverommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her er en mer detaljert tegning 

IMG_20171001_223053.jpg

Anonymkode: 8312d...75d

Ok. Da tegner du en rund linje fra venstre dørkarm i døråpning gang, og til innerste dørkarm i det bakerste soverommet. Kan du tegne opp dette, og poste hvordan det blir? Blir det nok plass til passaske til og fra soverommet? Linjen blir seende ut ca som kanten rundt 1/4 av flateinnholdet i en sirkel. (Klokken 9-12)

Anonymkode: d6ec1...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, onyx skrev:

Hva med å dele den lille gangen diagonalt? Da får du et større bad selv om fasongen blir litt rar og beholder døra til soverommet. 

Diagonalt, altså skrått ? Det vil jo ikke bli noe plass inni den skrå delen, blir jo bare waist.. hmm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok. Da tegner du en rund linje fra venstre dørkarm i døråpning gang, og til innerste dørkarm i det bakerste soverommet. Kan du tegne opp dette, og poste hvordan det blir? Blir det nok plass til passaske passasje til og fra soverommet? Linjen blir seende ut ca som kanten rundt 1/4 av flateinnholdet i en sirkel. (Klokken 9-12)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, om du lager nytt bad av bad + gang så bør du også ha dør mellom soverom 1 og soverom 2, ikke bare fra badet.

Men det går også an å lage hull i muren til dør, det ville jeg gjort om jeg likevel skulle bruke masse penger på nytt bad, da får du en løsning som fungerer for både voksne og barn uten omveier på lang sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Diagonalt, altså skrått ? Det vil jo ikke bli noe plass inni den skrå delen, blir jo bare waist.. hmm 

Hva mener du? Det finnes mange løsninger selv om man altså må tenke utenfor boksen. Hyller til oppbevaring, dusjhjørner, etc. 

Jeg vet ikke hva du mener at badet må inneholde, men rare hjørner er ikke alltid waste of space...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Macaroni skrev:

Ok, om du lager nytt bad av bad + gang så bør du også ha dør mellom soverom 1 og soverom 2, ikke bare fra badet.

Men det går også an å lage hull i muren til dør, det ville jeg gjort om jeg likevel skulle bruke masse penger på nytt bad, da får du en løsning som fungerer for både voksne og barn uten omveier på lang sikt.

Er det lov altså? Å lage dør i muren? Den er jo der pga brannsikkerhet pga pipa? Hvis det er lov så blir jo saken enkel, trodde ikke det ble godkjent 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, onyx skrev:

Hva mener du? Det finnes mange løsninger selv om man altså må tenke utenfor boksen. Hyller til oppbevaring, dusjhjørner, etc. 

Jeg vet ikke hva du mener at badet må inneholde, men rare hjørner er ikke alltid waste of space...

Fordi der det må gå skrått, der et det skråtak i tilleg, som begynner ganskr langt ned på veggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Da tegner du en rund linje fra venstre dørkarm i døråpning gang, og til innerste dørkarm i det bakerste soverommet. Kan du tegne opp dette, og poste hvordan det blir? Blir det nok plass til passasje til og fra soverommet? Linjen blir seende ut ca som kanten rundt 1/4 av flateinnholdet i en sirkel. (Klokken 9-12)

Kan noen tegne inn mitt forslag til løsning (over), på trådstarters tegning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Macaroni skrev:

Det huset ditt, er det fra 50-tallet? Minner mistenkelig om mitt eget. 

Det ble bygget i 1924 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi der det må gå skrått, der et det skråtak i tilleg, som begynner ganskr langt ned på veggen. 

Da er alternativet ditt å vurdere å bygge ut alkove i taket for mer takhøyde eller aksptere at skråtak bare vil gi mer oppbevaringsplass på badet. Du må uansett huske at du likevel frigjør gulvplass selv med en slik liten flytting av veggen. Jeg ville nok definitivt vurdert hvordan det kan løses slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, onyx skrev:

Da er alternativet ditt å vurdere å bygge ut alkove i taket for mer takhøyde eller aksptere at skråtak bare vil gi mer oppbevaringsplass på badet. Du må uansett huske at du likevel frigjør gulvplass selv med en slik liten flytting av veggen. Jeg ville nok definitivt vurdert hvordan det kan løses slik. 

Det vil vel bli veldig dyrt ? Er alene og ikke mulighet til å ta såveldig mye lån, max 500.000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil vel bli veldig dyrt ? Er alene og ikke mulighet til å ta såveldig mye lån, max 500.000

Du må jo hente inn anbud, da kan du be om å få med og uten heving av taket. Jeg vil uansett tro at det er en bedre løsning enn inneklemt soverom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Da tegner du en rund linje fra venstre dørkarm i døråpning gang, og til innerste dørkarm i det bakerste soverommet. Kan du tegne opp dette, og poste hvordan det blir? Blir det nok plass til passaske til og fra soverommet? Linjen blir seende ut ca som kanten rundt 1/4 av flateinnholdet i en sirkel. (Klokken 9-12)

Evt kan man tegne en rett linje fra venstre dørkarm i døråpning gang, og til innerste dørkarm i det bakerste soverommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, AnonymBruker said:

Er det lov altså? Å lage dør i muren? Den er jo der pga brannsikkerhet pga pipa? Hvis det er lov så blir jo saken enkel, trodde ikke det ble godkjent 

Pipa er jo på andre siden av veggen. Er du sikker på at det er murvegg på den siden av veggen som er i gangen, eller er det bare smurt mørtel otover veggen der og så er det trevegg inni kanskje? 

Uansett kan du sette dør 30 centimeter fra pipa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men trenger du jo ikke dør en gang, bare åpning i veggen, om du ser på det jeg har tegnet så ville jeg ikke satt inn dør der det er mur i dag, bare åpnet opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Macaroni skrev:

Pipa er jo på andre siden av veggen. Er du sikker på at det er murvegg på den siden av veggen som er i gangen, eller er det bare smurt mørtel otover veggen der og så er det trevegg inni kanskje? 

Uansett kan du sette dør 30 centimeter fra pipa. 

Det er murvegg, for i gamledager var det peis/ovner i allefire rommene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å ta åpning i muren, men det er jo et kostnadsspørsmål. Og badet vil likevel få mye skråvegg.

Jeg skjønner ønsket om å ta hele greia og ha soverommet innafor, men jeg ville ikke gjort det.

Untitledd.png

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Macaroni skrev:

Det går an å ta åpning i muren, men det er jo et kostnadsspørsmål. Og badet vil likevel få mye skråvegg.

Jeg skjønner ønsket om å ta hele greia og ha soverommet innafor, men jeg ville ikke gjort det.

Untitledd.png

Dette er vel den beste løsningen, trodde bare ikke det var lovlig å legge inn dør i den muren. Jeg har jo dette store soverommet nede også som det kanskje hadde vært aller best å lage bad på, men siden gulvet er så sviktet så er det ikke mulig å legge betong der, og da må jeg ha laminat fliser eller hva det nå enn heter.. hvis jeg skaø støtte opp gulvet og lage bad der så vil det hele til sammen koste 900.000 og det gidder jeg ikke, vanskelig med gamle hus som egentlig ikke er beregnet for bad. Det soverommet nede er et dårlig påbygg... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...