Gå til innhold

Du som aldri gjorde husarbeid hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du som aldri gjorde husarbeid hjemme, hvordan går det i ditt eget hus/leilighet? Jeg sliter, her flyter alt og jeg hadde ikke noen vane med å gjøre noe som helst hjemme. Vasket aldri et golv, ryddet ikke engang rommet mitt. På et tidspunkt fant jeg ut at jeg faktisk ikke kunne rydde, jeg hadde ingen anelse om at når man ryddet la man tingene på plass der de hører hjemme, man ryddet dem ikke bare "bort".

For en bjørnetjeneste min mor har gjort meg...

Anonymkode: 71d20...b00

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjorde ikke så mye som barn men så fort jeg ble 13 og klar for ungdomsskole forandret ting seg veldig. Vasket begge badene hjemme og støvsugde den ene etasjen hver uke samt gikk ut med søppel og hentet post. I tillegg jobbet jeg litt noen helger hele året, i de fleste ferier og hele sommerferien i mange år. Betalte mobil og det meste av klærne mine selv fra 13 år. Moped, billappen og alle biler eid har jeg betalt og ordnet med selv.

Anonymkode: 012b8...264

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde aldri kjempemye husarbeid hjemme, annet enn å støvsuge og rydde mitt eget rom, støvsuge i gangen, og vaske over vask og speil på badet. 

Det var likevel null problem da jeg flyttet for meg selv. Det er jo ikke vanskelig?

Anonymkode: 88b06...2f1

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du som aldri gjorde husarbeid hjemme, hvordan går det i ditt eget hus/leilighet? Jeg sliter, her flyter alt og jeg hadde ikke noen vane med å gjøre noe som helst hjemme. Vasket aldri et golv, ryddet ikke engang rommet mitt. På et tidspunkt fant jeg ut at jeg faktisk ikke kunne rydde, jeg hadde ingen anelse om at når man ryddet la man tingene på plass der de hører hjemme, man ryddet dem ikke bare "bort".

Eller likså mye din far! Men nå er du voksen, det er bare å begynne, ikke er det så vanskelig heller. Vær nå takknemlig for at du slapp, og ikke skyld på din mor for at hun har gjort for mye for deg, og samtidig ikke nok. Det får være grenser for en mors ansvar for andres liv. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Mannen min gjorde ingenting hjemme. Han kan være en stor utfordring å leve med. 

Nå skal snart hans lillesøster på 20 flytte ut med typen sin som har lært å gjøre husearbeide, jobbe hardt osv, jeg er litt redd for at forholdet vil ryke raskt da hun heller ikke har lært noe hjemme, hverken renhold eller matlaging. 

Anonymkode: 7c5b0...08a

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar da ansvar for mitt eget hjem ja.  Kan ikke skylde på moren din for at du ikke gidder å rydde og vaske. Du er voksen og forstår viktigheten av det, og klarer det jo fysisk så det er bare å stramme seg opp mentalt. 

Anonymkode: aa470...613

• Liker 3
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Som et mor av late gutter kan jeg bare si SKJERP DEG.  Jeg er så lei av å mase mase mase hele tiden.  Hvis du hadde kommet opp av din lat ræva når du var yngre og hjulpet i huset, kanskje du kunne bruke en liten smule av intuisjonen og viste at ting måte vaskes.  Hvor vanskelig kan det være?  Rydd etter deg selv, tørke av støv og skitt, vaske regelmessig på baderom/do.  Bruk hjernen!  Eller google - som dere techno-unge er så flink på nå.  Snowflake generasjonen gitt.  

Anonymkode: 15793...4e3

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Google er din venn! Der kan du finne rengjøringsplaner som forteller deg hvor ofte du må vaske hva, og du kan finne ut hvordan du vasker.

Jeg kan godt forstå at du ikke har peiling når du ikke fikk slippe til hjemme. Det er faktisk egentlig meningen at barn skal lære slikt av foreldrene.

Anonymkode: 156d5...c70

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg gjorde aldri husarbeid som barn og ungdom. Ble igrunn aldri bedt om det heller. Var vel en bortskjemt drittunge :fnise: Men å flytte for seg selv gikk veldig fint likevel. Jeg har nok litt støv på hjernen og må ha det litt ordentlig rundt meg. De fleste ting er jo lett å lære seg! 

Om noe, skulle jeg ønske jeg hadde hjulpet til mer med matlagingen, for der kunne jeg lært mye av min mor. 

Anonymkode: 47197...0ff

Skrevet

Jeg kjenner noen som ble "bortskjemt" som barn, dvs at de hadde god, gammeldags hushjelp hjemme, som kom hver dag og ryddet og vasket både barnerom og resten, til de flyttet ut som 20-åringer. De søsknene har det plettfritt hjemme som voksne (uten hushjelp), og sier det er fordi de er vant til å ha det pent og ryddig rundt seg til enhver tid, at ting blir tatt hver dag og noe annet er utenkelig. Så kjenner jeg folk som ble "tvunget" til å ikke bare delta, men stå for den ukentlige husvasken, vaske klær og lage mat fra ung alder. De har det rotete, og var lei hele ryddinga fra tiårsalder, det var noe som foreldrene påla dem og ikke noe de gjorde for egen skyld, og derfor glatt prioriterer bort nå som de kan velge selv. I bunn og grunn tror jeg det handler om personlighet og preferanser, noen er ryddige av seg, noen er rotete, noen foretrekker å ha det plettfritt og bruker den tiden det tar for at det skal være slik, andre bryr seg ikke. Det er ikke alltid foreldrenes skyld,. Selv har jeg brukt mange år på å finne min middelvei, med rutiner som gjøre at det er levelig for oss hjemme. Det er ingen ting ved ryddig som tilsier at man må ha lært det før fylte 18, ellers blir det mye tyngre å lære det senere! Og det er bedre å rydde og vaske sitt eget rot og egen skitt, enn andres.

• Liker 10
Skrevet

Min mamma er vokst opp med at hennes mor gjorde alt, og hun lærte ikke husarbeid hjemme. Jeg vokste derfor opp i en svinesti. Lærte meg selv å gjøre ting. Bor i et prikkfritt hus nå, og mine barn må hjelpe til. 

Det beste er å ha rutiner, rutiner, rutiner. Ha faste plasser til alt, og legg alt på plass. Ha faste "rydderunder" hver dag, gå aldri tomhendt inn på kjøkken for eksempel. 

Her forslag til vask: 

Kjøkkenbenk, bord vaskes hver dag og ved behov (for eksempel rett etter matlaging). 

Do og servant vaskes kjapt hver dag, eller annen hver dag om du ikek har små barn. 

Ellers så støvsuger du ved behov. Gulv vaskes 1-2 ganger i uka, alt ettersom. Overflater vaskes en gang i uka. Vinduer vaskes ved behov, her vaskes de 2-3 ganger i året.. :s men der er jeg litt lat da. Er så tiltak. :P Seng skiftes på hver 14 dag. Klesvask taes når du har nok til en vask. 

Anonymkode: f12d1...f04

• Liker 2
Skrevet

Jeg måtte aldri gjøre noe husarbeid heller. Noen ganger spurte mamma meg pent om jeg ville vaske badet for en 50 lapp osv.. Ellers lite. Har ikke noe problem med å holde orden hjemme, vasker ca hver uke (reiser en del så ikke alltid jeg rekker) og skifter sengetøy 2 ganger i mnd. 

Skrevet

Jeg gjorde veldig lite husarbeid da jeg var yngre, men nå som jeg bor for meg selv er det null problem. Jeg vil ikke bo i masse rot og gris, så da rydder jeg etter meg. Er ikke verre enn det. Og jeg kunne aldri beskyldt min snille mamma for å "ødelegge" for meg bare fordi hun ikke har lært meg å rydde. Er såpass oppegående at jeg klarer det helt fint selv 

Anonymkode: ca7fc...6ad

• Liker 3
Skrevet
4 hours ago, Lou Salome said:

Eller likså mye din far! Men nå er du voksen, det er bare å begynne, ikke er det så vanskelig heller. Vær nå takknemlig for at du slapp, og ikke skyld på din mor for at hun har gjort for mye for deg, og samtidig ikke nok. Det får være grenser for en mors ansvar for andres liv. 

Min far fikk heller ikke gjøre noe hjemme....

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ingen fasit. Jeg gjorde masse hjemme fra tidlig alder. Vasket egne klær fra 9, skiftet da også på senger. Fra jeg var 12 vasket jeg hele huset en gang i uken i tillegg. Jeg var alltid den som gikk ut med søpla uansett. 

Nå i voksen alder syns jeg det er greit å ikke ha det perfekt hele tiden og er en skikkelig rotekopp 😅

Anonymkode: 4192c...06e

• Liker 1
Skrevet

Jeg klarer meg bra og har alt strøkent. Eksen som gjorde mye i barndomshjemmet lot alt flyte og stinke.

Anonymkode: d6475...22a

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Som et mor av late gutter kan jeg bare si SKJERP DEG.  Jeg er så lei av å mase mase mase hele tiden.  Hvis du hadde kommet opp av din lat ræva når du var yngre og hjulpet i huset, kanskje du kunne bruke en liten smule av intuisjonen og viste at ting måte vaskes.  Hvor vanskelig kan det være?  Rydd etter deg selv, tørke av støv og skitt, vaske regelmessig på baderom/do.  Bruk hjernen!  Eller google - som dere techno-unge er så flink på nå.  Snowflake generasjonen gitt.  

Anonymkode: 15793...4e3

Ingen andre enn min mor fikk lov til å gjøre noe hjemme.

Og hvor gammel tror du jeg er? Har vel aldri sagt at jeg er ung...

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen andre enn min mor fikk lov til å gjøre noe hjemme.

Og hvor gammel tror du jeg er? Har vel aldri sagt at jeg er ung...

Noen har bare ikke øyne for dette med rydding har jeg lært. 

Anonymkode: 4192c...06e

Skrevet

Gjorde det meste av husarbeidet hjemme som tenåring, ellers ble det kjeft.

Nå som voksen er jeg er rotekopp av dimensjoner. 

Anonymkode: 490c3...4b5

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg slapp å bidra særlig hjemme, og jeg sliter veldig med å holde egen leilighet ryddig. Får liksom ingen rytme på det, det hoper seg opp også må jeg ta skippertak for vaskehjelpen kommer. 

Hadde det ikke vært for vaskehjelpen hadde hjemmet mitt vært en svinesti. Jeg er godt voksen, og har barn. Aner ikke hvordan jeg skal gi barnet gode vaner. 

Anonymkode: d9c7c...76e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...