Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg lurer på om noen har hatt slankeoprasjo og vært gravid i ettertid? Jeg tenker på i forhold til kvalme og det å ikke kunne spy. Hvordan gikk det for deg? 

Vi snakker om å kutte p-pillene og prøve å bli gravide så har denne tanken slått meg litt. 

Lurer også på om babyen din var normal vektig? De sier vi kan få små babyer. Jeg ble operert i 2013 om det har noe å si. 

Takk for svar på forhånd

Skrevet

Min venninne har fått to barn etter operasjon. Den ene ble hun gravid med omlag ett år etter operasjon. Man blir fulgt nøye, begge hennes barn var helt normalvektige. 

Man kan jo kaste opp om det kommer til så sterk kvalme. 

Anonymkode: 16f75...c53

Skrevet

jeg fikk mitt første barn i 2015, operert i 2008. Fikk litt ekstra oppfølging, grunnet operasjon, men også fordi jeg har høyt blodtrykk genetisk. De fulgte godt med på vekstkurven og næringen gjennom navelstreng. Jeg fantes ikke kvalm, så det kan jeg ikke si noe om. Men jeg la på meg lite, kun 7-8 kg, og fødte en frisk og fin datter på 2860, 2,5 uke før termin.

Finnes FB grupper for GBP opererte og gravide. Eneste som er viktig å huske på er at en fremdeles er BMI messig overvektig, vil noen leger/jordmødre prøve tvinge på deg glukosetest. Det er IKKE særlig bra om en har dumping f eks, kan faktisk være direkte farlig- men dette har ofte jordmødre og fastleger ikke nok kunnskap om. Snakk med sted du er operert om dette dukker opp som tema. Det var ikke noe tema i mitt første svangerskap uansett. Jeg er gravid igjen nå, ikke kvalm foreløpig, men jeg veier mer ( trent på meg sykt mye muskler siste årene), og er per definisjon overvektig om vi ser på BMI. Gav beskjed til min nye fastlege at glukosebelastningstest kommer ikke på tale.

Angående oppkast, så skal det jo ikke være mulig å kaste opp etter GBP. Min erfaring er at det stemmer ikke helt... Hatt et par episoder med alkohol må jeg innrømme :P Men som sagt, det er sikkert individuelt. kommer jo mye an på hvor lenge post-op du er også.. Anebfaler virkelig ikke svangerskap kort tid etter operasjon. jeg ville venta minst fire år... Jeg har også tatt bukplastikk i 2011, så jeg var spent på resultatet på det etterpå og underveis, men det gikk fint. Var paddeflat i magen et par timer etter fødsel.. Skal sies jeg var ikke sælig stor i utgangspunktet da.

Skrevet

Takk for gode svar! 

Jeg ble operert i 2013. Har også kastet opp noen ganger men det har vært i forbindelse med alkohol eller inntak av mat. 

Sliter med dumping ja, så skal sjekke ut det der om glukosetest. Jeg er nok litt overvektig på bmi med tanke på at jeg også har trent en del + lagt på meg litt. 

Skrevet (endret)

Hei :) 

jeg ble sleeve operert for litt over et år siden og er 8 uker på vei nå :) blir godt oppfulgt av fastlege og jordmor og var på første ultralyd på fredagen , og alt var i skjønneste orden :) jeg har ingen som helst plager «enda» men det kan jo komme , men  i disse 8 ukene så har alt bare hvert topp :) 

Endret av oneD89
Skrevet

To fødsler. Uberkvalm med begge og kastet opp tross gb. Samme under selve fødselen kastet opp av smerte. Vi kan kaste opp men det kommer mye mindre opp da maten forsvinner fortere ned i tarmen. Så blir mere type vann/slim oppkast.

fått to fine gutter på rundt 3500 gr, begge kom omtrent på termin. 

Operert i 2010

Anonymkode: c42fd...2cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...