Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en jungel av forskjellig info på nett, har jeg blitt veldig usikker på hva som stemmer, og kanskje det er noen som vet?

Saken er den at jeg ammer fremdeles min sønn på 1 år, relativt ofte. Jeg fikk tilbake mensen da han var 6 mnd og ønsker å bli gravid igjen.

På nett leser jeg så mye rart, så jeg er fryktelig usikker på om ammingen hemmer eggeløsning og graviditet. For det er mulig å få mensen uten eggeløsning har jeg lest. 

Noen som faktisk vet? 

Anonymkode: 80fbe...29a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har regelmessig menstruasjon, så har du nok også fått igjen eggløsningen. Ved uregelmessig menstruasjon så er det mer usikkert.

Man kan absolutt få eggløsning selv om man ammer. Er mange som har brent seg på troa på at det fungerer som prevensjon. 

Anonymkode: 3c021...c79

Skrevet

Det er fullt mulig å ha mensen uten å ha eggløsning, ja. Jeg har vært plaget med det. 

Anbefaler å bruke eggløsningstester. Da får du ihvertfall en indikasjon på at kroppen prøver på el. Det er ikke sikkert du faktisk har el selv om du får en positiv el-test, vel og merke. Testen slår bare ut på hormonene som kroppen produserer når den forbereder en el, den kan ikke vise om kroppen faktisk slipper et egg eller ikke. 

Evt kan du gå til legen og høre om hun kan hjelpe deg å sjekke. 

Anonymkode: a687f...583

Skrevet

Amming kan påvirke fruktbarheten på flere vis.
Det kan hemme eggløsning, men har du regelmessig mens har du trolig også eggløsning. Ta el-tester for å undersøke dette, evt tempe en syklus eller to. Neste utfordring er at prolaktin (hormon som sørger for at vi lager melk) er progesteronhemmende. For lite progesteron kan gi korte sykluser og/eller dårlige festeforhold i livmoren og gjøre det vanskeligere å bli gravid.

Men det betyr ikke at det er umulig å bli gravid, så kjør på :) 

Skrevet

Ble gravid på første forsøk, ammet ca 4 ganger i døgnet. Hadde regelmessig menstruasjon. Av det jeg har lest så går det fint å bli gravid, når menstruasjonen er regelmessig. 

Anonymkode: 554e1...21b

Skrevet

Takk for mange fine svar :)

Jeg gikk raskt inn i en 28-dagers syklus. Har tatt eggeløsningstester også, og de er sterkest på dag 15, men vet ikke om de er sterke nok?  

IMG_1415.PNG

Skrevet

Den er nesten positiv vil jeg si. Noen må jo teste flere ganger i døgnet fordi LH-toppen er så raskt forbigående. Hadde sagt meg fornøyd med den testen og kjørt på.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er nesten positiv vil jeg si. Noen må jo teste flere ganger i døgnet fordi LH-toppen er så raskt forbigående. Hadde sagt meg fornøyd med den testen og kjørt på.

Det var godt å høre :)

Er det best å kjøre på når testen er sterkest, eller før? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var godt å høre :)

Er det best å kjøre på når testen er sterkest, eller før? 

Annen hver dag i dagene før og rundt eggløsning er perfekt. :) Eventuelt oftere selvsagt om lysten er der. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Annen hver dag i dagene før og rundt eggløsning er perfekt. :) Eventuelt oftere selvsagt om lysten er der. 

Ok, takk for svar :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...