Gjest gjest1 Skrevet 19. januar 2005 #1 Skrevet 19. januar 2005 Noen med erfaringer? Vurderer å bytte til Linux, men vil gjerne høre litt fra folk om deres meniger og erfaringer...
Dru Skrevet 19. januar 2005 #2 Skrevet 19. januar 2005 Jeg er ikke noe spesielt fan av Linux, men jeg har prøvd en del, og har til tider vært nødt til å bruke det i skolesammenheng. Det finnes mange forskjellige prosjekter, og noen er enklere å bruke enn andre. Jeg tror nybegynnere vil kunne ha mest nytte av skolelinux i første omgang, men jeg er ikke helt sikker. Iso-er til brenning finnes iallfall her: http://linuxiso.org/ Det finnes også linux man kan kjøre fra en cd, uten å installere. Det vil jo være en fin måte å teste det ut på uten å ødelegge noe Det vil isåfall være denne: http://linuxiso.org/distro.php?distro=44 Lykke til
Snuppelure Skrevet 19. januar 2005 #3 Skrevet 19. januar 2005 Jeg har masse erfaring. Spesifiser dine behov kan jeg sikkert hjelpe deg med litt flere råd. Men den nyeste distribusjonen til Suse skal være bra. Mener det er 9.2. Nyeste varianter av OpenOffice finnes nå også i norske utgaver med norsk stavekontroll. Men som sagt spesifiser behovene så skal jeg rådgi litt mer.
Gjest gjest1 Skrevet 19. januar 2005 #4 Skrevet 19. januar 2005 takk for svar, Druscilla og snuppelure. Behov; skrive program med norsk ord bok, mulighet til å redigere bilder (har fotoshop, kan det legges inn der?) også internett vil datamaskinen bli brukt til.. Er egentlig ikke så mye mer en det. Kanskje en form for frontpage vist det ikke kan brukes i linux..
Gjest Devil's Spawn Skrevet 20. januar 2005 #5 Skrevet 20. januar 2005 Fedora Core 3 har norsk ordbok i openoffice og GIMP bilderedigeringsprogram. Til internet kan du bruke det meste av nettlesere utenom exploerer (i utgangspunktet). Men velg entent Fedora eller SuSE. Ubuntu er også en ny distro jeg kan anbefale. Alle disse har enkle pakkesystmer som gjør det lett å installere nye programmer og oppdatere operativsystemet, samt en enkel installasjon.
Snuppelure Skrevet 20. januar 2005 #6 Skrevet 20. januar 2005 Det høres ut som Suse 9.2 er distribusjonen for deg. Sjekk ut denne linken. her finner du også eval linker slik at du akn testet deg frem før du kjøper noe som helst. www.novell.com/products/linuxprofessional/downloads/ ..... skrive program med norsk ord bok.... På denne linken www.openoffice.org kan du laste ned OpenOffice 1.1.4 som har norsk oppsett og stave-kontroll. Dette er en fullgod erstatning for hele word /power pioint / excel. Programmet er gratis og finnes også for Windows om du vil teste det først. mulighet til å redigere bilder (har fotoshop' date=' kan det legges inn der?) [/quote'] Photoshop er et program utviklet av Adobe. Adobe lager p.t. ikke Linux versjoner av sine programmer. Du kan bruke gimp som du laster ned her www.gimp.org Også dette programmet har en Windows versjon så du kan teste det først. Uten tvil skal du da laste ned Firefox. Den er p.t en av de beste browserene på markedet. Vinner flere og flere tester mot Explorer. www.mozilla.org så skal du sikkert lese mail også :-) Og da velger du Thunderbird fra samme sted. Også denne går sin seiersgang i div tester. www.mozilla.org Frontpage er et microsoft produkt og kan naturlig nok ikke kjøre på en linuxplatform. Her finnes det mange alternativer avhengig av hvilket nivå du er på. Noe tilsvarende som frontpage finner du i OpenOffice. du kan lese en artikkel om det her: www.linuxjournal.com/article/6289/ Eller så er det bare å søke på nettet etter webgui GPL Linux og du får mye å velge mellom avhengig av din kunnskap.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 20. januar 2005 #7 Skrevet 20. januar 2005 Uten tvil skal du da laste ned Firefox. Den er p.t en av de beste browserene på markedet. Vinner flere og flere tester mot Explorer. www.mozilla.org så skal du sikkert lese mail også :-) Og da velger du Thunderbird fra samme sted. Også denne går sin seiersgang i div tester. www.mozilla.org Gode programmer, men det var faktisk en microsoft-retorikk. Det fine med Linux er at man faktisk kan velge, derfor vil jeg nevne et par programmer til. Evolution, mail-klienten som følger med de fleste linux-distroer, er den som kommer nærmest Outlook i funksjonalitet for Linux. Opera er også en god nettleser som finnes for LInux. Man har også mulighet til å installere Mozilla Suite og Netscape på Linux. GIMP er vel det nærmeste man kommmer Photoshop for Windows, og det eneste reele valget for Linux tror jeg for bildebehandling. Dessverre finnes det ikke noen WYSIWYG-programmer for Linux som jeg vet om, men man har mer avansert editoerer som bluefish som kan lage tagene for deg, slik at man ikke trenger å skrive inn alt manuelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå