Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2005 #1 Del Skrevet 19. januar 2005 vel hva skal jeg si? jeg har tusen spm jeg ville ha stilt her men vet at jeg ikke kan få svar på halvparten engang... det hele er, jeg studerer juss, jeg har gjennom hele mitt liv sagt at dette har jeg lyst til. så jeg startet på det, nå etter mitt første år sitter jeg igjen med en tomhetsfølelse... jeg har avlagt eksamen og det ble et elendig resultat. alt under c er for meg elendig! så da sitter jeg her, mange sier at de hopper av jussen etter første året fordi emnene blir for vanskelige, og ja jeg har smugtittet litt på dem og de ser grusomt tørre og kjipe ut. da kan det bli litt vanskelig å bli motivert.. hva tenker dere om det? på en annen side har man litt lyst til å finne på noe annet ettersom eksamen gikk så dårlig, men det var jo dette jeg ville. så jeg prøver meg videre. så er det da noen som sier at etter andre året så er det faktisk opptakskrav og hvordan skal jeg kunne klare dette når jeg fikk den elendige karrakteren? da må mine neste ekamener være utrolig bra, og hva er sjansen for det når så mange sier at dette kommende året vil bli tørt! samt at jeg mistet litt troen etter eksamen? la oss si at det går meg skikkelig ille da, ja for hvorfor skulle det plutselig snu og alt skulle gå så bra nå i dette vanskelige året... så sitter jeg der etter å ha studert to år juss men kommer ikke videre, tatt i betraktning at det er opptakskrav... hva gjør jeg da? da har jeg rett og slett kastet bort to år av livet mitt, og jeg kan vel ikke akkurat bruke disse to årene til noe nyttig eller noe yrke! ? jeg er nok litt frustrert ja, men med god grunn så jeg håper noen kan klarne litt opp i det hele for meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2005 #2 Del Skrevet 20. januar 2005 Det er forskjellig opptakskrav hvert år; vel, det var ihvertfall det før...Det er kanskje annerledes med bokstavkarakterer? Det går jo også an å ta opp eksamen. Hva gikk galt; har du snakket med sensor? Er det metoden eller fagene du ikke kunne godt nok? Har du vært for passiv mht lesning? Eller er det kanskje selve eksamenssituasjonen? Du kan jo prøve å finne ut av dette for å se om det finnes forbedringsmuligheter. Eller snakk med studieveileder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 20. januar 2005 #3 Del Skrevet 20. januar 2005 Liker du det ikke: hopp av Dårlig karakter: Ta opp eksamen Og sitter du med to fag etter at du har hoppet av, så er det klart at du kan få bruk for disse, som ethvert annet samfunnsfag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2005 #4 Del Skrevet 20. januar 2005 neida, alt var greit og riktig og hadde svart på alt sammen på eksamen, men jeg hdde diskutert saken alt for lite i hvert oppgave.. kun det... jo jeg liker det kan ikke uttale meg om det før jeg har prøvd og som sagt det er dette jeg vil drive med.. men å ta opp eksamen blir jo så mye stress ved siden av alt det andre.. kan man finne seg yrker med bare de to årene på bakbena? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ferdig Skrevet 20. januar 2005 #5 Del Skrevet 20. januar 2005 Hei. Jeg kjenner meg så sinnsykt godt igjen i det du beskriver, har alltid visst jeg skulle studert jus og fikk en sikkelig nedtur etter første året, holdt på å gi opp. Det er syktk karakterpress på jus studiet, og man hører hele veien at det er bare A studentene som får jobb osv. Jeg fikk en ekstrajobb i et advokatfirma, tok telefonen, arkiverte litt og skrev brev. Satt et par timer noen ettermiddager i uken, og det ga meg totalt lysten på å studere igjen! Fikk masse lærdom av advokatene, kunnen diskutere med de og de trakk frem mange eksepler på dommer og rettsavgjørelser. I tillegg sa ha ene at det man trenger mest når man skal studere jus er ikke et godt hode, men en god rumpe å sitte på..... For man skal lese så sinnsykt mye. Hør litt rundt om de ikke er noen advokat firmaer som har behov for litt ekstra hjelp. Si at du jobber billig/gratis. (betaler seg i effektiv studietid) og se om ikke liysten kommer tilbake. For å si det sånn, jobber som fullmektig på det samme kontroet nå!! Så jeg angrer ikke på at jeg var er noen år nesten uten lønn!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2005 #6 Del Skrevet 20. januar 2005 det er godt å høre at det ikke er bare jeg som har gått igjennom dette tankespillet. du har vært utrolig heldig som har kommet deg så raskt inn og fått denne muligheten.. problemet mitt er at jeg ikke vil gi opp skolegangen, jeg kan ikke legge alt fra mg også begynne å jobbe gratis, det har jeg ikke mulighet ettersom jeg bor for meg selv og har regninger å betale. og tenk om det skulle være bortkastet år.... men ja jeg ser også muligheten;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2005 #7 Del Skrevet 20. januar 2005 Hei. Jeg kjenner meg så sinnsykt godt igjen i det du beskriver, har alltid visst jeg skulle studert jus og fikk en sikkelig nedtur etter første året, holdt på å gi opp. Det er syktk karakterpress på jus studiet, og man hører hele veien at det er bare A studentene som får jobb osv. Jeg fikk en ekstrajobb i et advokatfirma, tok telefonen, arkiverte litt og skrev brev. Satt et par timer noen ettermiddager i uken, og det ga meg totalt lysten på å studere igjen! Fikk masse lærdom av advokatene, kunnen diskutere med de og de trakk frem mange eksepler på dommer og rettsavgjørelser. I tillegg sa ha ene at det man trenger mest når man skal studere jus er ikke et godt hode, men en god rumpe å sitte på..... For man skal lese så sinnsykt mye. Hør litt rundt om de ikke er noen advokat firmaer som har behov for litt ekstra hjelp. Si at du jobber billig/gratis. (betaler seg i effektiv studietid) og se om ikke liysten kommer tilbake. For å si det sånn, jobber som fullmektig på det samme kontroet nå!! Så jeg angrer ikke på at jeg var er noen år nesten uten lønn!! Enig. Finn deg en ekstra-jobb som noe "lavt på gulvet" i et firma med advokater eller jurister. Jobb for dem og still spørsmål og lur på ting. Det er eneste måten å komme frem her i verden på: vær åpen, lur på masse ting og still spørsmål til folk. Du kan ikke kommendere fram en motivasjon som ikke er der, du kan heller ikke framskynde den. La den ta sin egen tid: lytt til din kropps tempo og sakk ned og ikke stress framover. Du kan fint nå målet ditt dersom du er i stand til å roe ned litt akkurat nå framover. Ja vel, så diskuterte du for lite. Men diskusjonslyst kommer ikke på kommando. Den må lures fram. Og det kan du få ved å holde deg litt på avstand fra juss-miljøet og forsøke deg på mer allsidige interesser, andre impuler andre mennesker? Uansett er det lurt med å snakke med mennesker som allerede er jursiter og advokater ved å ta en jobb 1 dag i uken eller noe. Husk at ting tar t i d. Alt tar tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. januar 2005 #8 Del Skrevet 22. januar 2005 Jeg er på siste året av jusstudiet, og mitt råd til deg er at du tar den eksamnen om igjen. Veldig mange gjør det. Hvis du fikk trekk for å ikke drøfte nok så vet du til neste gang at det er det som skal til. Hadde du strøket hadde det vært noe annet, for da hadde du ikke skjønt metoden, selve oppgaveteknikken, selve det å "jusse". Man må bare tvinge seg selv til å gidde å problematisere nok i oppgavene...selv om det er et sinnsykt prosjekt til tider. Jeg hadde ikke superkarakterer første året, nettopp fordi jeg syns oppgavene var litt kjedelige og fordi det var så mye jobb... Jeg så forsåvidt problemstillingene og så hvor den interessante jussen lå, men så gadd jeg ikke å ta med alt i besvarelsen min...jeg ble helt utslitt bare av tanken på hvor mye jeg egentlig burde skrive. En annen ting jeg gjorde feil var å tro at hvis jeg ikke visste svaret på et spørsmål så var det fordi jeg ikke hadde lest nok. Dermed prøvde jeg å unngå de problemstillingene ved å sno meg litt unna... Men i juss-oppgavene dukker det opp problemstillinger som til og med professorene ikke finner svaret på, og på de områdene kan det faktisk være et pluss å gi uttrykk for tvil. Når det gjelder studiet videre, hvordan det er bygget opp, så er jeg usikker på hvordan dette har blitt med den nye master-ordningen. To år juss kan du fint kombinere med andre fag, det vil aldri være bortkastet. Selv går jeg på den gamle 1996-ordningen, og for oss har det vært mulig å ta resten av jussen som privatist. Faktisk er det ganske mange som gjør det, men ingen prater om det... Men med den nye master-ordningen er jeg usikker på om det er mulig, i og med at det er så mye obligatorisk undervisning. Som privatist på 1996-ordningen får man nemlig ikke lov til å gå på kursene eller levere inn oppgaver....så det må du nesten finne ut av ved universitetet. Til slutt må jeg bare si en annen ting. Etter de to første årene på jussen tok jeg et år fri, for å finne ut om jeg egentlig ville fortsette med juss. Jeg var mildt sagt drittlei. Jeg begynte på jussen rett fra videregående, og det hadde vært ganske fjernt å lese arverett og erstatning hjemme på pikerommet hos mor og far, mens alle andre "lekestuderte" språk i London og Paris... I løpet av det friåret jobbet jeg endel, og dro til utlandet for å studere litt språk selv. Da jeg kom tilbake til Norge hadde jeg lyst til å fortsette med jussen igjen. Jeg vet om flere som har holdt på å gi opp jussen flere ganger, tror det er ganske vanlig. Juss er et utrolig merkelig og omfattende fag å studere, det eneste man lærer seg er at det er utrolig mye man ikke kan... Vi som går på siste året syns fortsatt ikke vi kan noenting. Cluet er metoden, at vi vet hvordan og hvor vi kan finne svar på alt det vi ikke vet. Da jeg begynte på jussen meldte jeg meg på omvisning i Høyesterett. I gangen traff vi på P. Lødrup og C. Smith, som spurte om vi trivdes med jusstudiene. Etter våre entusiastiske svar (vi turte jo ikke si noe negativt til de to...) ble det stille i noen sekunder før de begge kunne fortelle at de hadde vurdert å slutte underveis selv. Men vi kunne glede oss til vi var ferdige, for det var først da jussen ble artig. Husk også på at når du er ferdig utdannet jurist jobber du ikke med alle de fagene vi har om på universitetet. De fleste jurister jobber innenfor ganske begrensede fagområder. Så det gjør ikke noe om det er enkelte fag du misliker sterkt, du trenger ikke jobbe med dem senere uansett. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. januar 2005 #9 Del Skrevet 22. januar 2005 Jeg er ikke helt enig med juristen over her. Min erfaring tilsier at det er lite lurt å tvinge seg til noe hvis tidspunktet er feil og resultatet er avhengig av motivasjonslyst (som ikke er der). Jeg er enig i at du bør ta eksamenen om igjen og at du tenker grundig gjennom hva du kan gjøre bedre. Imidlertid er det slik at du kan ikke gjør noe bedre såfremt du ikke forstår hva problemet egentlig er! Det er lurt å diskutere/prate med andre mennesker uansett hvem de er. Det verste en kan gjøre mht. til læring er, tror jeg, å bare diskutere med seg selv..da kan en bli noe innsnevrer og mangler gnisten som skal være der i din besvarelse. Jeg synes du skal lytte til din magefølelse og ikke tvinge deg selv til noe som helst. Noen mennesker klarer å tvinge seg selv til både det ene og det andre...men det er ikke å anbefale til alle! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. januar 2005 #10 Del Skrevet 22. januar 2005 mange gode svar her.. takk skal dere ha.. men dere er visst alle enige om at jeg burdte ta opp eksamen igjen-. men jeg har så lite lysttil å ta frem alt det der igjen og begynne å lese til eksamen. dessuten har jeg utrolig eksamens nerver så jeg vet ikke om jeg klarer å gå gjennom dette engang til. men jeg har fattet hva jeg gjorde galt, og jeg skal dette året jobbe mye mer med skolen og sette meg litt mer inn i det og prøve¨sette det inn i det virkelige liv! derav håper jeg på at jeg vil klare en bedre eksamen til vintern! hva synes dere om dette? høres deyt ut som en god plan? eller? men hvor skal jeg kontakte for å finne meg en slik jobb? hvordan går jeg frem hvordan leter jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 23. januar 2005 #11 Del Skrevet 23. januar 2005 jeg har så lite lysttil å ta frem alt det der igjen og begynne å lese til eksamen. dessuten har jeg utrolig eksamens nerver så jeg vet ikke om jeg klarer å gå gjennom dette engang til. Jaja, lykke til i årene som kommer. De eksamene blir ikke akkurat mindre viktige i årene som kommer.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2005 #12 Del Skrevet 23. januar 2005 mange gode svar her.. takk skal dere ha.. men dere er visst alle enige om at jeg burdte ta opp eksamen igjen-. men jeg har så lite lysttil å ta frem alt det der igjen og begynne å lese til eksamen. dessuten har jeg utrolig eksamens nerver så jeg vet ikke om jeg klarer å gå gjennom dette engang til. men jeg har fattet hva jeg gjorde galt, og jeg skal dette året jobbe mye mer med skolen og sette meg litt mer inn i det og prøve¨sette det inn i det virkelige liv! derav håper jeg på at jeg vil klare en bedre eksamen til vintern! hva synes dere om dette? høres deyt ut som en god plan? eller? men hvor skal jeg kontakte for å finne meg en slik jobb? hvordan går jeg frem hvordan leter jeg? Du går rundt personlig o ringer til/ringer på dørklokkene til alle advokatfiormaer du ser som du har på liste etter å ha sett i katalogen først. Eller du sender en e-post til alle først for å avtale et møte der du kommer innom. Presenter deg, ha med en søknad og CV og si tydelig hva du er interessert: å jobbe hos dem 1 gang i uken for å lære mer om juss, fordi du antakelig vil fortsette på jusstudiet utover. Tilby dine tjenester og vær en attraktiv person for dem. Så ser du hva du får av respons. Uansett hva utfallet blir: hvis du ikke er motivert og klar for studier/retake av eksamen nå, så for guds skyld ikke gjør det da. Det er ingen som skyter deg dersom du finner på noe annet. Det er aldri for sent å ta opp juss igjen når du blir eldre. Det er ingenting du må såfremt du ikke tvinger deg selv til det mot din egen vilje. Det er du som skal bestemme over deg selv. Hvis du er i tvil om veien videre er det på tide med en aldri så liten refleksjonspause. Kanskje du skulle reise et år til utlandet (språk, utvekslingsstudent, au pair, etc.?) Etter et slikt år blir man mer kjent med seg og på en annen måte enn om man bare hadde vært her hjemme. Lykke til! Det gjelder å finne sitt eget mønster og sin egen vei. Det er ingen som har sagt at dette skal være lett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 23. januar 2005 #13 Del Skrevet 23. januar 2005 Kjenner meg igjen. Selv på 5. avdeling satt jeg og lurte på hva i h... jeg gjorde der. Og nå, fem år etter, så vet jeg fremdeles ikke hva jeg vil bli "når jeg blir stor". Men jobb har jeg fått, selv etter å ha "hangla gjennom" jusstudiet. Ikke vil jeg bli advokat, og skulle vel heller gått idrettshøyskolen eller noe slikt. Men det er en potetutdannelse, og jeg er en person som helst vil slippe en jobb der jeg hele tiden må fakurere noen for en kaffepause. Karakterpresset tok faktisk mye av lysten vekk under studiene. Men jeg er likevel enig i at det er fornuftig å ha vært borti noen fag (f.eks. et grunnfag i juss). Så kan man bruke det i en er nøye utvalgt kombinasjon av fag man ønsker å jobbe med senere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå