AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #1 Skrevet 28. september 2017 Hei! Jeg jobber deltid i en butikkk, såvidt ett år. Idag fikk jeg en innkallin til et "drøftelsesmøte" fordi det er mistanke om lovbrudd på penge- og sikkehetsrutiner". Jeg tror de tror jeg har stjålet fra kassa, jeg vet at jeg kanskje slurver litt men har aldri i mitt liv stjålet en krone. Kan jeg få sparken? Det står videre at de vil vurdere mitt ansettelsesforhold. Jeg ønsker ikke å stille med noen advokat eller noe sånt da jeg kan snakke for meg selv og vil ikke virke truende. Kan jeg få sparken? Har jobbet i to matbutikker før og aldri hatt noe problem med kassen før. Aldri fått noen form for advarsel. Hilsen jente 19 Anonymkode: 04299...cd5
VolvoV70 Skrevet 28. september 2017 #2 Skrevet 28. september 2017 Ikke lurt og slurve med pengene i kassen, de vet jo når du sitter der til en hver tid.. Hvis det kanskje har blitt slurvet bort penger i dette tidsrommet når du har vært kasserer så kan de vurdere og si deg opp ja. 7
Panserhjerte Skrevet 28. september 2017 #3 Skrevet 28. september 2017 (endret) Men det er da ikke lov til å gi sparken uten håndfaste bevis eller grunnlag? Hun har ikke fått en advarsel engang? Endret 28. september 2017 av Panserhjerte 7
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #4 Skrevet 28. september 2017 Hvor mye slurv er det snakk om? Anonymkode: 8a1cd...ab7
VolvoV70 Skrevet 28. september 2017 #5 Skrevet 28. september 2017 3 minutter siden, Panserhjerte skrev: Men det er da ikke lov til å gi sparken uten håndfaste bevis eller grunnlag? Hun har ikke fått en advarsel engang? Hvis det har blitt borte mye penger, eller penger gjentatte ganger fra kassen så er nok det grunnlag til og vurdere en oppsigelse. Så klart er de nøye på håndteringen av pengene som faktisk holder butikken igang. 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #6 Skrevet 28. september 2017 Det der er så ille å oppleve. Jeg har indirekte blitt beskyldt for å stjele fra kassen tidligere men har aldri tatt en krone. Hva annet kan du si enn at du ikke har stjålet? Anonymkode: d3e1d...a17 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #7 Skrevet 28. september 2017 Kjenner ei som opplevde det samme som deg. Ble anklaget uten bevis. Var beskyldninger om å ha stjålet fra safen eller noe i den duren. Ikke kassen. Hadde ingen bevis for at hun stjal. Ble tilbakeholdt lønn i flere måneder. Var ikke før en annen ble tatt i å stjele, som da la alle kortene på bordet i ettertid. Det var den personen som hadde stjålet flere ganger, også den hendelsen min venninne ble anklaget for. Hun fikk lønnen sin og ingen unnskyldning. Dukket plutselig opp på konto og fikk vite fra en annen som jobbet der om han som ble tatt. Sjefen ga null forklaring, ingen unnskyldning, pengene bare dukket opp i kontoen. Hun var feig og gjorde ingenting. Godtok beskyldningen, fikk sparken og så på pengene som tapt. Anonymkode: 990d4...38b 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #8 Skrevet 29. september 2017 Selvsagt skal du stille med tillitsvalgt og/eller advokat når du blir beskyldt for å stjele penger. Du må regne med at leder også kan stille med adovkat, du må derfor forsvare deg. Det et tøft i dagens arbeidsliv og man må selv være brutal når man blir utsatt for brutalitet for å overleve. Anonymkode: 7f8fb...942 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #9 Skrevet 29. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt skal du stille med tillitsvalgt og/eller advokat når du blir beskyldt for å stjele penger. Du må regne med at leder også kan stille med adovkat, du må derfor forsvare deg. Det et tøft i dagens arbeidsliv og man må selv være brutal når man blir utsatt for brutalitet for å overleve. Anonymkode: 7f8fb...942 Ofte er det bedre å bare gå videre etter min mening. Ingen arbeidsplass er verdt helsen og det er ingen mennesker heller. Anonymkode: d3e1d...a17 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #10 Skrevet 29. september 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ofte er det bedre å bare gå videre etter min mening. Ingen arbeidsplass er verdt helsen og det er ingen mennesker heller. Anonymkode: d3e1d...a17 Ja, hvis arbeidsforholdene "bare" er kjipe, med dårlig arbeidsmiljø og det "bare" er beskyldninger om mer uskyldige ting, så er det gjerne helt greit å heve hodet og heller gå for en annen jobb. Men i tilfeller som dette, der en blir beskyldt for tyveri, så er det ikke bare jobben man risikerer, men også anmeldelse og i verste fall dom for tyveri. Dermed har man ikke noe annet valg enn å ta med egen advokat, ikke nødvendigvis for å beholde jobben, men for å unngå at man får en strafferettslig reaksjon. Å bli beskyldt for å stjele er en grov anklage da den impliserer at man er kriminell, og man må gi et tilsvarende hardt motsvar. Anonymkode: 7f8fb...942 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #11 Skrevet 29. september 2017 Hvis du har stålet så kan de gi deg avskjed på dagen. Du blir ikke oppsagt, du blir avskjediget og kan evt bli politianmeldt. Men du skal få anledning til å forklare deg og om det er en naturlig forklaring på hvorfor eventuelle penger er borte så må du legge frem det. Ta gjerne med deg noen på møtet, tillitsvalgt eller noen du stoler på. Det skal føres protokoll på møtet og du bør ikke signere på protokollen før du er enig i at det er et riktig referat av samtalen. Anonymkode: 07707...984 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #12 Skrevet 29. september 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg jobber deltid i en butikkk, såvidt ett år. Idag fikk jeg en innkallin til et "drøftelsesmøte" fordi det er mistanke om lovbrudd på penge- og sikkehetsrutiner". Jeg tror de tror jeg har stjålet fra kassa, jeg vet at jeg kanskje slurver litt men har aldri i mitt liv stjålet en krone. Kan jeg få sparken? Det står videre at de vil vurdere mitt ansettelsesforhold. Jeg ønsker ikke å stille med noen advokat eller noe sånt da jeg kan snakke for meg selv og vil ikke virke truende. Kan jeg få sparken? Har jobbet i to matbutikker før og aldri hatt noe problem med kassen før. Aldri fått noen form for advarsel. Hilsen jente 19 Anonymkode: 04299...cd5 Veldig lite lurt å legge ut info om dette på nettet. Du bør fagorganisere deg og ta med noen fra fagforeningen. Hva som skjer på et drøftelsesmøte er vel ikke stort å undre seg på, det pleier være begynnelsen på oppsigelsessak. Å være 19. År og få sparken ser ikke bra ut på cven din. At du tror du kan snakke for deg selv på denne typen møter fremstår som temmelig naivt og selvsikkert. Anonymkode: 1afcc...c10 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #13 Skrevet 29. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har stålet så kan de gi deg avskjed på dagen. Du blir ikke oppsagt, du blir avskjediget og kan evt bli politianmeldt. Men du skal få anledning til å forklare deg og om det er en naturlig forklaring på hvorfor eventuelle penger er borte så må du legge frem det. Ta gjerne med deg noen på møtet, tillitsvalgt eller noen du stoler på. Det skal føres protokoll på møtet og du bør ikke signere på protokollen før du er enig i at det er et riktig referat av samtalen. Anonymkode: 07707...984 Nei. Å bli beskyldt for tyveri er å bli beskyldt for en kriminell handling, derfor må man ta med seg advokat. Hvis man bare lar det passere mellom fingrene så ser man fort veldig skyldig ut. Det kan man ikke risikere. Anonymkode: 7f8fb...942 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #14 Skrevet 29. september 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, hvis arbeidsforholdene "bare" er kjipe, med dårlig arbeidsmiljø og det "bare" er beskyldninger om mer uskyldige ting, så er det gjerne helt greit å heve hodet og heller gå for en annen jobb. Men i tilfeller som dette, der en blir beskyldt for tyveri, så er det ikke bare jobben man risikerer, men også anmeldelse og i verste fall dom for tyveri. Dermed har man ikke noe annet valg enn å ta med egen advokat, ikke nødvendigvis for å beholde jobben, men for å unngå at man får en strafferettslig reaksjon. Å bli beskyldt for å stjele er en grov anklage da den impliserer at man er kriminell, og man må gi et tilsvarende hardt motsvar. Anonymkode: 7f8fb...942 Mener du med det uthevede at ts ved å ta med en advokat(!) unngår å få en strafferettslig reaksjon? Ja, da har advokater plutselig fått mer makt i løpet av dagen enn jeg er kjent med. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Å bli beskyldt for tyveri er å bli beskyldt for en kriminell handling, derfor må man ta med seg advokat. Hvis man bare lar det passere mellom fingrene så ser man fort veldig skyldig ut. Det kan man ikke risikere. Anonymkode: 7f8fb...942 TS er ikke så langt beskyldt for noe som helst. Hun er innkalt til møte for å diskutere og opplyse saken fra begge partes side. Hvordan skal ts la dette passere mellom fingrene? Hun kommer ikke unna møtet hun er inkalt til uansett hva hun gjør. Anonymkode: 1afcc...c10 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #15 Skrevet 29. september 2017 Tror ikke du blir beskyldt for tyvery, tipper de ikke liker at du slurver. Anonymkode: 14910...fb0 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #16 Skrevet 29. september 2017 16 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Jeg jobber deltid i en butikkk, såvidt ett år. Idag fikk jeg en innkallin til et "drøftelsesmøte" fordi det er mistanke om lovbrudd på penge- og sikkehetsrutiner". Jeg tror de tror jeg har stjålet fra kassa, jeg vet at jeg kanskje slurver litt men har aldri i mitt liv stjålet en krone. Kan jeg få sparken? Det står videre at de vil vurdere mitt ansettelsesforhold. Jeg ønsker ikke å stille med noen advokat eller noe sånt da jeg kan snakke for meg selv og vil ikke virke truende. Kan jeg få sparken? Har jobbet i to matbutikker før og aldri hatt noe problem med kassen før. Aldri fått noen form for advarsel. Hilsen jente 19 Anonymkode: 04299...cd5 Ts har ikke blitt beskyldt for noen ting, les HI igjen dere som kommenterer. Anonymkode: 14910...fb0
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #17 Skrevet 29. september 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg jobber deltid i en butikkk, såvidt ett år. Idag fikk jeg en innkallin til et "drøftelsesmøte" fordi det er mistanke om lovbrudd på penge- og sikkehetsrutiner". Jeg tror de tror jeg har stjålet fra kassa, jeg vet at jeg kanskje slurver litt men har aldri i mitt liv stjålet en krone. Kan jeg få sparken? Det står videre at de vil vurdere mitt ansettelsesforhold. Jeg ønsker ikke å stille med noen advokat eller noe sånt da jeg kan snakke for meg selv og vil ikke virke truende. Kan jeg få sparken? Har jobbet i to matbutikker før og aldri hatt noe problem med kassen før. Aldri fått noen form for advarsel. Hilsen jente 19 Anonymkode: 04299...cd5 Fikk beskjed om dette i forrige jobben selv, jobbet senest på kvelden så kan jo ha vært hvem som helst på dagtid og. I tillegg jobbet jeg sammen med noen og lurer fælt på hvordan jeg skulle lurt unna noe. Siste månedene jeg jobbet der gjorde jeg alt på kassen sammen med sjefen min uansett og likevel var det mangler på kveldstid. Lett å skylde på den nye. Anonymkode: d001c...412 1
Gjest O.G. Skrevet 29. september 2017 #18 Skrevet 29. september 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner ei som opplevde det samme som deg. Ble anklaget uten bevis. Var beskyldninger om å ha stjålet fra safen eller noe i den duren. Ikke kassen. Hadde ingen bevis for at hun stjal. Ble tilbakeholdt lønn i flere måneder. Var ikke før en annen ble tatt i å stjele, som da la alle kortene på bordet i ettertid. Det var den personen som hadde stjålet flere ganger, også den hendelsen min venninne ble anklaget for. Hun fikk lønnen sin og ingen unnskyldning. Dukket plutselig opp på konto og fikk vite fra en annen som jobbet der om han som ble tatt. Sjefen ga null forklaring, ingen unnskyldning, pengene bare dukket opp i kontoen. Hun var feig og gjorde ingenting. Godtok beskyldningen, fikk sparken og så på pengene som tapt. Anonymkode: 990d4...38b Helt sjukt det her.
Krakk Skrevet 29. september 2017 #19 Skrevet 29. september 2017 Jobber også i kasse, og vi kan miste jobben dersom avviket på pengene er store. Det synes jeg egentlig er rimelig, for hvis grunnen er at du ikke stjeler, så er det vel at du ikke klarer å håndtere pengene som tas inn og ut. Hvis du ikke klarer den jobben er kanskje ikke kassa for deg. Vi vil først få en advarsel, og så vil man prøve å komme frem til en løsning på hvordan man kan forbedre seg, slik at det ikke gjentar seg. Tror man får sparken etter 3 gang.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #20 Skrevet 29. september 2017 På hvilken måte slurver du? Ellers kan de ikke ta deg på dette uten bevis. Du bør ha en tillitsvalgt med deg uavhengig om du kan snakke for deg selv. Anonymkode: 7c43a...41d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå