Gå til innhold

Jordmor og lege syns det er rart at jeg fortsatt spyr, de mener bestemt det burde gitt seg fra uke 14

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men man leser da om så utrolig mange som er dårlig ut svangerskapet?

Er i uke 18.

Anonymkode: 6bc73...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har de virkelig sagt det? I så fall kan de yrket sitt dårlig. 

Det stemmer at for mange blir kvalmen borte eller mildere etter første trimester, men det er slettes ikke unormalt at den varer lenger eller ut hele svangerkapet. Så, ingenting rart med det.

Anonymkode: bca6b...d37

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men man leser da om så utrolig mange som er dårlig ut svangerskapet?

Er i uke 18.

Merkelig. Har og hørt at mange kan være kvalme hele graviditeten igjennom. Men nå møter man på mye forskjellig av folk som jobber i helsevesenet. Noen er gjerne nyutdannet og har nettopp lest i tekstboken at for de aller fleste er det slik og sånn. Og glemmer st det fins uhorvelig med unntak fra regelen. Samme det med førstegangsfødende. Har hørt mange historier om folk som fikk styrtfødsel med første unge, så fikk jordmora sjokk fordi det er da mest vanlig at første gang tar det lang tid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten har de ikke vært borti mange gravide før, eller så har du feiltolket. 

Jeg har vært plaget av kvalme og oppkadt gjennom hele svangerskapet og fikk sympati fra både lege og jordmor om at jeg hadde maks uflaks. Heldigvis gikk det over da ungen ble født😊

Anonymkode: 28e3e...6a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spydde hver eneste dag fra ca tre mnd til hun var ute. En gang til dagen, hver dag.

Med andremann så tror jeg ikke jeg kasta opp en eneste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Ak90 skrev:

Jeg var dårlig til unga var ute! Spis ingefær og slapp av mest mulig. 

Legen maser på at jeg skal ut i jeg jobb igjen. I uke 12 var det ille, så sier han ok du får to uker til for da har det helt sikkert gitt seg. Kom tilbake etter to uker og fikk tre nye og da har det helt sikkert gitt seg. Sykemeldingen får ut første oktober og spyr og spyr så må jo bare be om flere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har de virkelig sagt det? I så fall kan de yrket sitt dårlig. 

Det stemmer at for mange blir kvalmen borte eller mildere etter første trimester, men det er slettes ikke unormalt at den varer lenger eller ut hele svangerkapet. Så, ingenting rart med det.

Anonymkode: bca6b...d37

Legen min er mann på rundt 30 så kan vel stemme på han. Men jordmor er jo ei godt voksen dame, kanskje rundt 40-50. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha hyperremesis? Kjenner flere som har spydd hele svangerskapet og noen som har tilbrakt størstedelen av det på sykehuset nettopp pga det.

Anonymkode: f942b...24d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to bestevenninnene mine spydde fra få uker inn i svangerskapet, og helt til barna var ute. Den ene fortsatte faktisk å spy til babyen var over tre mnder gammel... Jeg kjenner egentlig flere som har spydd lenge, enn folk som har stoppet rundt uke 14.

Anonymkode: d8b59...60b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ha hyperremesis? Kjenner flere som har spydd hele svangerskapet og noen som har tilbrakt størstedelen av det på sykehuset nettopp pga det.

Anonymkode: f942b...24d

Jordmor sa sist nå at om jeg hadde drukket mindre (drikker ekstremt mye) så hadde jeg nok blitt lagt inn. Spiser veldig lite, men drikker mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rart" var et merkelig utrykk. Uheldig er vel mer dekkende. Det er mest vanlig å være dårlig i 1.trimester, så er det de som ikke er kvalm i det hele tatt og de som har det som deg. 

Anonymkode: 9660f...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legen maser på at jeg skal ut i jeg jobb igjen. I uke 12 var det ille, så sier han ok du får to uker til for da har det helt sikkert gitt seg. Kom tilbake etter to uker og fikk tre nye og da har det helt sikkert gitt seg. Sykemeldingen får ut første oktober og spyr og spyr så må jo bare be om flere..

Blir provosert på dine vegne. Kan du bytte lege? For et nek!! Vet hvordan du har det og det er helt jævlig. Stå på ditt og få sykemelding. Forklar legen din at det er unntakstilstand og at for en veldig kort periode i ditt yrkesaktive liv trenger du en pause av hensyn til deg selv og barnet i magen.

Anonymkode: 2e109...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper virkelig det gir seg for min del snart! Er i uke 12 og får ikke i meg verken mat eller væske før det kommer opp igjen. Hele svigerfamilien kastet opp hele svangerskapet, så det er helt normalt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men dette er da helt ok. Det er stor sjanse for at det faktisk gir seg i løpet av noen uker. Legen kan da ikke gi deg sykemelding for en måned om gangen, når det er relativt stor sjanse for at du i form til å jobbe etter en uke eller så. 

Det er ikke unormalt å være dårlig også etter uke 12, men for mange går kvalmen fra uutholdelig til å være nesten borte i løpet av gjerne en ukes tid. For noen over natten. Så det er helt innafor av legen å bare sykemelde deg for et par uker av gangen. 

Anonymkode: 774b8...497

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke å forsvare legen hvis han/hun er ubehagelig eller ufin, men det er jo faktisk sånn at mange er veldig dårlige i starten av svangerskapet, og så går det over. Noen er fryktelig uheldige og har hyperemesis, men det gjelder ganske få sett opp mot den andre gruppen. Legen må nesten forutsette at det er sannsynlig at det blir en bedring og gi kortere sykemeldinger i starten.

Håper du blir bedre snart, TS. Jeg var kvalm og uggen gjennom hele svangerskapet, men spydde lite, så jeg var per def ikke "syk". Ubehagelig var det likevel!

Anonymkode: 081d2...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Blir provosert på dine vegne. Kan du bytte lege? For et nek!! Vet hvordan du har det og det er helt jævlig. Stå på ditt og få sykemelding. Forklar legen din at det er unntakstilstand og at for en veldig kort periode i ditt yrkesaktive liv trenger du en pause av hensyn til deg selv og barnet i magen.

Det gjør du faktisk ikke. Du vet hvordan DU har det. Ikke dermed sagt at TS har det akkurat likt. Leger ser svangerskap i alle varianter, kvinner som har alle mulig forskjellige forløp og forutsetninger, fra det helt enkle til det som krever spesialister. De ser  kvinner som ønsker å jobbe på tross av at de ikke er i form til det og absolutt burde la være, og kvinner som egentlig ikke ønsker å jobbe mer enn de må (sikter ikke til TS her, men har sett slike tråder på KG før. Hvis legen har vært borti det mange ganger er det ikke så unaturlig at han er litt tilbakeholden, dessverre). Det kan også hende at legen har en kone som jobbet som en Duracellkanin gjennom svangerskapet sitt og mener at alle andre overdriver. Profesjonelt sett skal selvsagt ikke det påvirke hans vurderinger, men hvem vet.

TS må bare fortsette å være klar og tydelig på hvordan hun har det, og dermed begrunne hvorfor hun ikke kan stå i jobb slik formen hennes er nå.

Anonymkode: 081d2...d13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig åbare få sykemelding en uke eller to av gangen når det kommer til kvalme. Det gir seg plutselig. Jeg synes ikke legen din har gjort noe gale. 

Jeg fikk beskjed av min lege at det ikke gikk an å ha bekkenløsning så tidlig som i uke 8. Han nektet å henvise meg til fysio eller sette diagnose.  Jeg måtte inn igjen i uke 10 og uke 13 pga. ekstreme smerter (kunne knapt gå), men han fortsatte å sist det ikke gikk an å få bekkenløsning før rundt uke 20. Valgte å gå til behandling privat, og de så med en gang at det var bekkenløsning. DA har legen gjort en feil.

Anonymkode: 253d6...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanlig åbare få sykemelding en uke eller to av gangen når det kommer til kvalme. Det gir seg plutselig. Jeg synes ikke legen din har gjort noe gale. 

Jeg fikk beskjed av min lege at det ikke gikk an å ha bekkenløsning så tidlig som i uke 8. Han nektet å henvise meg til fysio eller sette diagnose.  Jeg måtte inn igjen i uke 10 og uke 13 pga. ekstreme smerter (kunne knapt gå), men han fortsatte å sist det ikke gikk an å få bekkenløsning før rundt uke 20. Valgte å gå til behandling privat, og de så med en gang at det var bekkenløsning. DA har legen gjort en feil.

Anonymkode: 253d6...5ca

Og det var bekkenløsning og ikke bekkenlåsning? Er forskjell og låsningen kan komme mye tidligere enn bekkenløsningsplagene. Men uansett, min mor hadde også innmari vondt (ukjent om det var løsning eller låsning dog) fra før 8 uker da hun skulle ha min bror. Samme hva det er er det veldig spesielt å påstå at det ikke går an å ha slik vondt så tidlig når du helt opplagt har det. Ufattelig rart.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finnes ingen andre ledige. Kjempe lange ventelister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...