Gå til innhold

Hvilke storbyer har du vært i og hvilken likte du best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skriv gjerne en kort oppsumering om alle storbyene du har vært i.

Selv har jeg vært i: 

Roma: En veldig fin by synes jeg mye å se og gjøre. Men det var litt dyrt. Var der midt på sommeren og det var utrolig varmt.

Paris: En av mine favoritt byer. Det er så utrolig fint der og parisere er ikke så sure og arrogante som mange sier.

Riga: Veldig rolig by ikke så veldig mye å se og gjøre. Men det er koselig der og de fleste latviere jeg møtte var veldig hyggelige.

London: Flott by mye å se, men altfor masse turister generelt alt for masse folk. Men det er bra at de har mange fine og rolige parker.

Istanbul: Eksotisk og fin by masse historiske severdigheter og veldig hyggelige folk.

Hamburg: var en ganske rolig og fin by husker ikke mer det er så lenge siden jeg var der.

Anonymkode: 17282...b63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

London: Elsket London før. Nå er det en stund siden jeg har vært der da det blir litt for upersonlig der for meg. Føler folk alltid er så stressa. Det er fint at det alltid er noe å gjøre da, og det er mange fine grøntområder.

Paris: Syntes det var mye søppel her, men Paris vil jo alltid være en romantisk by. Fantastisk å gå langs Seinen.

Berlin: Fantastisk uteliv her. Liker at det er en slags møteplass mellom øst og vest, full av merkelige, reisende hippier og hasjrøyk. 

München: Utrolig vakker by. Kulturen her er litt gammeldags, så synes det kan være litt "stivt", utenom Oktoberfest selvsagt. Det var vilt, det jeg husker av det.

Praha: Jeg hadde hørt utrolig mye bra om Praha før jeg dro dit og hadde veldig høye forventninger. Ble veldig skuffa dessverre. Var utrolig mange turistfeller og turister, og skitt og møkk i gatene, og stag-dos fra nord-England. Arkitekturen var vakker, men ellers ikke min type by.

Budapest: Fin by. Er koselig å spasere langs Donau. 

Helsinki: Finner er utrolig stille av seg. Jeg elsker å komme i snakk med fremmede, og det var utrolig vanskelig i Helsinki. Jeg liker den selvironiske humoren finner generelt har da. Byen var også veldig gammeldags. Studerte litt på universitetet der, og bygningene trengte virkelig oppussing.

New York: Fantastisk by. Amerikanere sier jo at New York-ere er frekke, men jeg elsket det. Hele stemningen ute i gatene passet meg perfekt. Var mye i Brooklyn på hipsterbarer og stand-up-show og små konserter, og folka der er utrolig kule. 

Miami: Var bare på Miami Beach. Det var dyrt, men utrolig fint å bade på stranda her! 

New Orleans: Ikke så veldig stor by, men må ta den med. Det er en helt elektrisk stemning i gatene. Uansett når på dagen kan man høre tilfeldig jazzmusikk live i gatene og i barene. Bilsjåførene var tålmodige og stoppa alltid for folk, alle vi traff var utrolig hyggelige og maten var fantastisk. 

Dublin: Jeg elsker resten av Irland, men akkurat Dublin liker jeg ikke noe særlig. Temple Bar er bare stress, og jeg har enda ikke funnet noe jeg virkelig liker å gjøre når jeg er der. Jeg har irsk kjæreste og elsker irske mennesker og irsk kultur, men sentrum Dublin er vel eneste stedet i landet jeg ikke finner meg helt til rette. 

Edinburgh: Den beste byen! Dro hit én dag i 2014, og elsket det så mye at jeg reiste hit ett år på utveksling i 2015/16. Hadde det så fantastisk at jeg for tre uker siden flyttet hit for godt. Det finnes ikke en bedre by. Alle menneskene er hyggelige og pratsomme, det er fullt av musikk og kultur, arkitekturen er helt fantastisk, massevis av fine parker, og det beste universitetet i hele verden! 

Skrevet

(Hvordan velger jeg egentlig hva som skal telle som storby??)

London: Slitsom på noen måter, men fantastisk mye å gjøre og mange muligheter som ikke koster noe. Museer, gallerier, shopping, loppemarkeder, utendørskonserter... Byen har det meste - og jeg ble overrasket over hvor enkelt man egentlig kunne ta seg til fots mellom det meste i sentrum.

Amsterdam: Fantastisk. Hyggelige mennesker, super by til å bare vandre rundt og se hva man finner, alltid noe å finne på. Anbefaler pannekaker, nesten hvor som helst.

Berlin: Var der altfor kort tid! En uke holdt ikke. Masse å se, masse å gjøre - må tilbake. Kulturelle opplevelser, shopping, mat eller bare vandring - byen har alt. Enkelt å komme seg rundt var det og, og flust av bra steder å bo som både er rimelige og ligger sentralt til.

Paris: Vært for kort tid (og litt for mange år siden) til egentlig å ha en mening. Mye turister overalt, ikke annet å forvente, men husker jeg tenkte jeg må tilbake. De største severdighetene er uansett alltid greie å få med seg.

Vilnius: Drar gjerne tilbake sommerstid. Vinteren var bra den, men veldig veldig kald. Mye å oppleve om man er historieinteressert, fantastiske spisesteder... Trivdes veldig godt.

Praha: Reiste med venner og elsket byen. Fint vær, billig, god mat - mye å gjøre. En del turister, ja, men også rimelig enkelt å finne fram til steder der man traff på mer av lokalbefolkningen. Generelt en flott by å vandre i. Sjekk ut restaurantkjeden Kolkovna - spesielt om du liker kjøtt!

München: Var kun noen dager, så det ble travelt. Kulturelt en flott opplevelse, men møtte litt vel mange grinete ansatte på restauranter så helhetsinntrykket ble noe redusert. Vil likevel tilbake.

Frankfurt: Fornøyd med kulturtilbud, massevis av gode museer, men byen generelt føltes bare travel og slitsom. Har helt ærlig glemt det meste derfra.

Madrid: Blandede opplevelser. Traff på mye hyggelige folk, men fikk aldri noe skikkelig inntrykk av byen. Den føltes rotete, men kan jo fint bare være jeg som ikke helt fant tonen med miljøet. Lett å finne gode spiseplasser.

Barcelona: Alt for mange turister, altfor travelt sentrum, men også en by som har gitt meg fantastiske opplevelser i form av kultur og nyyydelig mat. Fantastisk arkitektur, så flott by for å vandre.

San Francisco: En favoritt! Alt fra folket til maten, arkitektur, kulturtilbud, parker, muligheter for opplevelser generelt... Det er noe eget med denne byen. Været var ikke supert (reiste i tidlig mai), men byen klarer fint å underholde selv om man må holde seg innendørs.

Los Angeles: Altfor stort til egentlig å kunne gjøre seg opp en klar mening uten å ha tilbragt en del tid der. Fant gode restauranter, fine steder å besøke, men med avstandene anbefales absolutt leiebil.

San Diego: Denne byen har det meste, tidligere beskrivelser av hva jeg har likt med en by passer bra inn her. Flott klima. Enkelt å komme seg rundt med offentlig transport.

Washington DC: Reiser gjerne hit igjen for de kulturelle og historiske opplevelsene. Gode spisesteder, men føltes ellers nesten litt kjedelig. Garantert egne preferanser som spiller inn her, da jeg liker byer jeg kan vandre i (om ikke det allerede var kommet fram...), og jeg burde nok tatt meg mer tid til å utforske litt mer områder i utkanten av byen.

Philadelphia: Bodde her på et fantasisk hostell, så det har nok påvirket oppfatningen min. Fikk sett myye av de gamle byområdene, besøkt barer, restauranter og rare små gallerier jeg ellers aldri ville funnet fram til. Stor by, men folk virket generelt veldig avslappede. Vil absolutt tilbake.

New York: Trenger jeg si noe? Om man liker byer, finner man noe å like i New York.

Milano: Ikke spesielt imponert, men byen har helt klart en del å by på - om man er heldig å finne fram til de rette stedene. Supert uteliv, fantastiske shoppingmuligheter (naturlig nok), men sleit med å finne gode spisesteder.

Krakow: Flott arkitektur, oversiktlig sentrum, lave priser og massevis av fantastiske steder å spise. Kort vei til historiske og kulturelle opplevelser også utenfor selve byen, og generelt bare en fantastisk storby å befinne seg i. Anbefaler saltgruven Wieliczka for de som ikke har vært der.

Wien: Var kun en dagstur der, men det var likevel nok til å få med seg både super mat, et fantastisk konditori, arkitektur, shopping - og internasjonale matopplevelser på et utendørs marked. Veldig mye å finne på innenfor et lite område, så (også) dit vil jeg tilbake.

Melbourne: Var ganske ung da jeg var der, så fikk nok ikke gjort nytte av byen på samme måte som jeg ville i dag. Husker likevel det var mye folk, men fortsatt føltes avslappet. Massevis av matvogner så det alltid var god snacks innen rekkevidde, lett å komme seg rundt, mye å finne på. Burde kanskje ta en tur til Australia igjen snart...

Av nevnte byer vil det være vanskelig å skulle velge en favoritt... men kanskje en topp tre?? San Francisco - utvilsomt. Berlin. Ooooog... må vel nesten gå for Amsterdam som siste på den listen.

Skrevet

London: likte byen nokså godt, men det ble mange mennesker! 

Barcelona: yes! Det var hyggelig, mange severdigheter, og bedre enn London. 

Islamabad: der likte jeg meg veldig godt. God mat, hyggelige folk, god plass. 

Lahore: gode shoppingmuligheter og noen kule severdigheter, men veldig mye folk enkelte steder 

Damaskus: nydelig by. God mat. Hyggelige folk. Veldig gøy å få oppleve byen. 

Beirut: veldig vestlig, deilig vær. 

Tror jeg likte Islamabad eller Damaskus best. 

Anonymkode: fff42...30c

Skrevet

Har ikke vært i så mange storbyer, kun London, Riga og Roma. Likte best Roma fordi jeg bare følte meg hjemme der. Pizza på alle gatehjørner, varmt og godt så man kunne sitte ute overalt. Lett å lære språket. Det var liksom så hjemmekoselig. Og til og med det "verste" strøket ved togstasjonen der vi bodde var helt ok.
London og Riga er sikkert bra, men fikk ikke noen hjemmefølelse der, ante ikke hva jeg gjorde der. Er ikke noe bymenneske egentlig, men Roma var bra.

Anonymkode: 19354...3f6

Skrevet

Elsker Paris. Var der en langweekend med mannen. Romantisk! Men veldig dyr plass å være. Dubai. Jeg virkelig elsker Dubai. Har vært der 4 ganger, og er ikke lei. Favoritt by! 

Anonymkode: 0f4b2...4b9

Skrevet

Roma:  For meg var Roma en skuffelse.  Jeg hadde veldig store forventninger før jeg dro dit, mange venner hadde snakket varmt om hvor fantastisk byen er.  Det er for all del mye flott arkitektur der, vakre gamle bygg er ikke mangelvare, men jeg fant aldri helt roen og følte ikke den forelskelsen mange hadde forespeilet meg at ville komme.  Alt for mye turister over alt synes jeg.

Paris:  Min favorittby i Europa!  Unik stemning og vakker arkitektur.  Fantastiske shoppingmuligheter og masse god mat. Jeg elsker å vandre gatelangs utenfor de "vanlige" turisttråkkene og har gjennom flere besøk der funnet mange favorittsteder hvor det er få eller ingen andre turister.  

New York:  Ingen over, ingen ved siden!  Jeg ELSKER New York!  Byen har "alt" og jeg går aldri lei.  Opplever noe nytt hver gang jeg er der.

Dubai:  Mye spektakulær arkitektur og ikke mangel på ting å finne på, enten man vil på shopping, museum eller bare ønsker å ligge på stranda eller ved bassenget.  Men det mangler den "genuine" følelsen man finner i f.eks. Roma og Paris, sikkert fordi det er en relativt ung by som har vokst frem de siste 20 årene eller noe sånt.  

Johannesburg:  Betongjungel med høy kriminalitet.  Jeg elsker Sør-Afrika, men selv vennene mine der nede tør ikke gå gatelangs i Jozi pga kriminaliteten, så de har tatt meg med på sightseeing for å vise meg byen.  Unntaket er området Melville, som er Jozis svar på Grünerløkka.  Har tilbrakt flere hyggelige ettermiddager der med shopping i små håndtverksbutikker og antikvariater og gode måltider på de mange restaurantene i området.  

London:  Det har gått omtrent 10 år siden jeg var i London sist, men jeg likte byen godt de gangene jeg var der.  God stemning, flott arkitektur og masse shoppingmuligheter.  Håper å reise dit snart igjen - kanskje vi tar juleshoppingen der i år?

Skrevet

Har vært så mange plasser, men den storbyen jeg aldri blir lei er London :hjerte:

Er også veldig glad i Göteborg. 

• Liker 1
Skrevet

København, Berlin, Barcelona, Krakow, Paris, Los Angeles, San Fransisco, San Diego. Likte best Paris! 

Anonymkode: 63f87...ff6

Skrevet

København, Barcelona, Guatemala City, Havanna og Paris.

:hjerte:Elsker Paris:hjerte:

Anonymkode: 7a1fc...73d

Skrevet

Helsinki om høsten. Som å komme til 1910-tallet. Masse art nouveau er bevart. Avslappet stemning. Og melankolsk. 

Anonymkode: 162b2...16f

Skrevet (endret)

Har vært i Riga, London, Paris, Praha, Vilnius, Krakow, Warszawa, Roma, Barcelona, Amsterdam, Edinburgh, Dublin, Berlin, Reykjavik, Rio de Janeiro, Havana, Buenos Aires, Lima, Nairobi, Dar-es-Salaam og Kairo.

De jeg har likt best er Edinburgh, Rio de Janeiro, Amsterdam og Barcelona. Edinburgh har en helt spesiell arkitektur, jeg synes det er veldig koselig der, hyggelige folk og mye å gjøre. Rio har fantastiske strender og var langt ifra så farlig som jeg hadde sett for meg på forhånd, og har mye bra uteliv. Amsterdam er utrolig koselig langs kanalene, og Barcelona har det meste - fin arkitektur, strender og kunst. London, Paris og Roma er også fine byer der det er mye å finne på.

Av storbyene jeg har vært i utenfor Europa ble jeg skuffet over Havana - det ekte Cuba finner du utenfor byen, selv om det er fint med et par dager der. Lima synes jeg var kjedelig, alt for stor og uoversiktlig for min del, egentlig det samme med Buenos Aires også (men var der om vinteren, så det bidro til å trekke ned inntrykket). Nairobi og Dar er vel ofte slike man er innom på veien, jeg tror ikke jeg ville oppsøkt de byene for seg selv. Det historiske museet i Kairo var fantastisk, og veldig kult med pyramidene utenfor byen, utenom det må man nok tenke en del på sikkerheten der (jeg var på gruppetur der alt var organisert på forhånd, så slapp å tenke så mye på det).

Endret av Aviale
Skrevet

Noen byer som ikke kom med i det forrige innlegget mitt:

København:  Min skandinaviske favorittby.  Jeg er mest glad i Frederiksberg (som strengt tatt ikke er en bydel, men en egen kommune inne i København, en by i byen), men jeg trives også i sentrum.  Holder meg unna turisttråkket på Strøget og rusler i sidegatene i stedet.  Mathallene Torvehallerne ved Nørreport og Kødbyen på Vesterbro er begge verdt et besøk.

Stockholm: En fin by med stort utvalg av spisesteder og masse muligheter for shopping.  Gamla Stan er verdt et besøk, selv om det dessverre er veldig mye turister og mange butikklokaler er fylt opp med tacky suvenirer etc.  På sommeren anbefaler jeg en tur ut i Stockholms fantastiske skjærgård.  Om man ikke vil bruke en hel dag kan et "middagscruise" med en av Cinderellabåtarna ut til Sandhamn være en fin måte å tilbringe en ettermiddag eller kveld.  Det tar ca fire timer og i restauranten om bord kan man spise en tre-retters middag og man kan gjerne ta pauser på soldekk mellom rettene.   

Göteborg:  Sveriges nest største by er absolutt verdt et besøk.  Mye bra shopping der også og ikke minst bra natteliv og godt utvalg av spisesteder.  Anbefaler boutiquehotellene Bellora og Pigalle.  Hotel Bellora ligger på Avenyn og har italiensk tema og en populær italiensk restaurant i første etasje.  Søsterhotellet Pigalle ligger ved handlesenteret Norrstan og er inspirert av 20-tallets dekadente Paris.  Interiøret er fylt av fløyel, mørkt treverk, marmor og blomstrete tapeter.  Lobbybaren Bar Amuse serverer magiske cocktails og Restaurant Atelier i toppetasjen fantastisk mat.  

Cape Town:  Tilbrakte en snau uke der for noen år siden.  Området Victoria & Albert Waterfront var hyggelig, med både kunsthåndverksmarked, masse handlemuligheter og et utall restauranter.  Camps Bay Beach er områdets svar på Rivieraen, men fin sandstrand å tilbringe noen timer på.  Ellers er det et must å besøke vindistriktene rundt byen.  Cape Town har en høy krimrate, men kriminaliteten er verst i de fattige townshipene.  

Skrevet

Sydney! Ingen over og ingen ved siden av, byen har "alt"!

Skrevet

København: Alltid hyggelig.  God mat, fine shoppingmuligheter og et dejlig folkeslag!

Paris: spennende, god mat, mye kulturelt å se, masse shopping!! 

Berlin: Ok, uten at jeg falt pladask. 

Amsterdam: Der trives jeg godt! Hyggelig og kosmopolitisk by. 

Slovenia: sjarmerende og hyggelig by. 

Riga: God og billig mat og drikke, men ikke så spennende. 

Istanbul: magisk! 1001 natts følelse!! 

Praha: skuffelse.  Dårlug service, masse tiggere og skittent.  

Doha: eksotisk og veldig arabisk. 

Bangkok: varmt men fantastisk! Elsker steeetfood der. Mye å se på. 

Hanoi: Et eventyr! Varmt, kaotisk, eksotisk og utrolig sjarmerende. Fantastisk god mat der. 

London: Byen i mitt hjerte!! Blir aldri lei av London. Byen har alt! Små koselige bydeler  hvor man finner koselige puber for lokalbefolkningen.  Fantastisk gode restauranter,  gode shoppingmuligheter,  interessant historie, enkelt å finne fram, lettvint å reise i, flotte teateroppsetniger.  Dere som synes det er for folksomt: unngå Oxford Steeet! London har så mye mer å tilby enn det! 

Roma: elsker Italia,  men Roma er ikke favorittbyen min. Synes det er dyrt og ikke så servicevennlig. 

Skrevet

Jeg elsker London - på tross av alle turistene og all travelheten i byen. Grunnen til at jeg liker å være her på helgetur, er at det er den perfekte byen for adspredelse. Opplevelser! På grunn av at det er et så ungt og dynamisk miljø i byen, er det TUSENVIS av morsomme ting å finne på for turistene som beveger seg litt utenfor Oxford street. "Secret cinema"-visninger på takterrassen til utvalgte bygninger, bottomless brunch med så mye prosecco du vil med karaoke til, midt på formiddagen, middag kan man bestille i de mest spesielle restauranter, for eksempel restauranter som ser ut som en vanlig leilighet der du er "gjest" blant andre gjester, og etter middagen blir det brettspill eller house party med alle deltakerne som du nå er blitt kjent med. Det er flere arrangører som setter opp 1920-talls-fester i nedlagte varehus med kleskode (alt fra hår til antrekk må være i 1920-talls stil) og live jazz, hver gang jeg drar, passer jeg på å få med meg flere spennende events. Derfor drar jeg alltid tilbake til London.

Anonymkode: f7f89...00f

Skrevet

I Europa liker jeg London best.

I Asia er Singapore fint men ganske dyrt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...