Gå til innhold

Noen med barn med dysleksi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har nettopp får påvist dysleksi, han går i 5 klasse. 

Det har vært veldig godt å få diagnosen, for hans selvfølelse. Men hva skjer nå? Hva gjør skolen? Har han krav på hjelpemidler?

Hva skjer på ungdomsskolen, ang karakterer i norsk/nynorsk og engelsk? Hva er egentlig sjansen for at han skal kunne lese normalt? Tenker på videre utdanning. Det er jo mye lesing etter som man kommer høyere opp i skolesystemet. 

Vi har fått lite informasjon dessverre. 

Anonymkode: cc493...e7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du anbefales å lese på dysleksiforeningens sider. Tror neppe noen kommer og tilbyr deg hjelp, de fleste må kjempe for å få den hjelpen og de hjelpemidlene de trenger. 

Dysleksi er en diagnose med mange varianter. Noen blir bedre av trening, noen har hjelp av briller og andre må lære seg til å leve med lesevansker. 

Anonymkode: eadd0...9de

Skrevet

Man får vel fritak fra sidemål om man har dyseleksi, og 1 time ekstra på eksamener. Mer enn det vet jeg ikke, men du kan jo kanskje ta kontakt med helsestasjon eller fastlege og høre om veien videre?

Anonymkode: e0e35...6c9

Skrevet

jeg fikk vite på ungdomskolen at jeg har dysleksi. Jeg fikk fritak i nynorsk på vgs. dette måtte jeg søke om. jeg fikk det ikke godkjent første gang fordi jeg ikke hadde "nok" dysleksi. Måtte ta ny dysleksitest som viste at jeg hadde sterkere dysleksi enn først anntatt før jeg fikk fritak i nynorsk. 
Da jeg gikk på ungdomskolen var ikke språk utover engelsk og norsk på vitnemålet. 

Jeg tar høyere utdannelse nå. Det er et helvette, men det går sånn akurat. 

Mine tips til deg/dere er lydbøker. I tredjeklasse på vgs hadde jeg litteraturhistorie som endel av norsk pensumet og jeg hadde ikke klart meg gjennom det vis ikke det var for at min beste venninne jobbet på biblioteket og lånte relevante bøker til meg. På den måten fikk jeg høre all literaturen jeg skulle mene noe om i timen. Det reddet delvis både min skriftlige og muntlige karakter. Jeg fikk også lov til å ta alle prøver 2 ganger. første gang som normal, så en gang til muntlig. Da gikk læreren gjennom spørsmålene jeg hadde svart feil på og forklarte spørsmålet for meg. som oftest viste jeg svaret men hadde misstolket hva de spurte om. 

Ved høyere utdannelse kan man få ekstra stipend, søk opp lånekassen skjema x. 
Navn kan også gi noen tusen i støtte til ny pc. De kan også hjelpe dere med skriveprogrammer som er for folk med dysleksi.
Vgs kan tas over mer enn 3 år. Jeg tok yrkesfaglig bare for å slippe å ha fremmedspråk. jeg tok da 2 år med yrkesfag, så påbygg. det er året du tar de resterende fagene du trenger for å få vitnemål slik at du er kvalifisert til høyere utdannelse. Å ta det dette siste året over 2 år er ikke feil! ellers er det mange muligheter. 

Jeg kjenner en som tok fagbrev i elektro og etter fagbrev gikk rett inn på ingeniør studie. tror det kalles y veien. 
ei annen jeg kjenner tok fagbrev på en slik måte at hun var 3 uker  på skolen, så 2 uker i bedrift. det var akurat lenge nok på skolen til at hun ikke gikk lei. Hun tok vel dette over 4 år. da hadde hun fagbrev og realfag vitnemål. 

Rådgivere er desverre ikke så flinke til å komme med løsninger, i mine erfaringer. Du må bare google og høre med hva hva folk kjenner har erfart :)

Dysleksi er ikke verdens undergang! men skolen kan bli tøff. Gode rutiner og lydbøker har hjulpet meg masse

Anonymkode: 6ae74...991

• Liker 1
Skrevet

Min fikk ikke så mange hjelpemiddel på skolen. Vi søkte ikke om fritak for sidemål.

Han kom inn på vidergående, men vi fikk hjelp fra skolen og søkte han inn på en privat skole. Der går han nå på TIP. Ikke har de lekser, er 12 elever i klassen og har to lærere og fagarbeider i engelsk, norsk og matte. Nå kommer han hjem og snakker bare positivt om skolen og lærerene. De har felles lunsj med lærerene hver dag.

Anonymkode: 45d05...351

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei. Så bra dette har blitt fastsatt. Jeg er 39 år med ster dysleksi. 3 generasjon, mine barn er 4. Jeg er utdannet ingeniør som voksen, så man har alle muligheter. Men det er ikke og stikke under en stol at veien er tøffere en for de som slipper handikapet. Hvis reglene ikke har endres vil man kunne ha krav på fritak fra sidemål og 3 språk. Altså engelsk må man ta, men ikke noe ekstra.  Man hat krav på 1 time ekstra ved prøver. Man har krav på PC så sant dette er mulig i faget man tar eksamen i. Man har krav på mutelig opplesning av eksamens spørsmål. Tror ikke det er noe utover det.

Skrevet

Obs du kan ikke søke fritak fra sidemål, men fritak for vurdering med karakter i sidemål. Undervisning i det har du krav på. Søk om hjelpeprogram på pc ling dys  for norsk og ling right for engelsk. Lydbøker brukes nesten ikke mer, men smartbøker eller e-bøker. Hilsen lærer :)

• Liker 1
Skrevet

Og spør lærer om å få besvare prøver muntlig :)

Skrevet
På ‎28‎.‎09‎.‎2017 den 20.51, AnonymBruker skrev:

Man får vel fritak fra sidemål om man har dyseleksi, og 1 time ekstra på eksamener. Mer enn det vet jeg ikke, men du kan jo kanskje ta kontakt med helsestasjon eller fastlege og høre om veien videre?

Anonymkode: e0e35...6c9

En blir ikke fritatt fra sidemål med lærevansker, i alle fall ble ikke min jente det. Her får hun skrive på bokmål når det er nynorsk.

Skrevet

Hold deg oppdatert på dysleksiforeningens sider. Du kan søke om fritak for vurdering i sidemål, et time ekstra på eksamner og tentamner, få ta enkelte skriftlige prøver muntlig, bøker på lydfil, du kan få støtte til pc/nettbrett etc.

Det viktigste dere gjør er uansett å øve på lesingen. Øv masse på hans nivå (ingen blir flinkere til å lese av å lese bøker som er for vanskelige) om dere så må ned på nivået "Per ler." De aller fleste dyslektikere blir gode nok lesere som voksne.

Anonymkode: 47f9e...6e5

• Liker 1
Skrevet

Du må s3lv orientere deg i jungelen av informawjon, stå på for å finne frem til hva som kan hjelpe og hvordan ting fungerer. 

Dysleksi er en diagnose med alt fra dem som er lettere rammet til dem som aldri klarer å lese et eneste veiskilt, fordi bokstavene ser annerledes ut og ikke vil samarbeide. Så hvor hardt rammet din sønn er, avgjør mye for hva og hvordan han klarer seg, sammen med hjelpen han får og hvor mye dere og han selv står på for,å få ting til. 

Dysleksiforening3ns nettsider er et godt sted å begynne å lese. 

Mye kan ordnes på lyd, leseprogrammer til pc osv. Han har og rett på å bli låner av både "hyggebøker" og skolebøker hos http://nlb.no/bli-laner/hvem-kan-laane

Anonymkode: 28b6b...078

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en jente i 6. klasse som fikk påvist dysleksi i februar.

Først lurer jeg på hvem som har satt diagnosen hos dere? Hos oss var det PPT, der de også kom med en anbefaling til skolen i forhold til hjelpemidler og tilrettelegging. Men det høres jo ikke ut som det som er skjedd hos dere?

Uansett: Barn med dysleksi kan ha ulike behov. Noen kan ha rett på spesialundervisning, andre får ikke anbefalt det. Vi har ingen spesialundervisning.

Jeg tror alle blir anbefalt bruk av PC (eventuelt nettbrett). Dersom PPT anbefaler dette kan det søkes støtte til kjøp hos NAV, tror det var 3.400 kroner. Som oftest bør det også søkes om programmene Lingdys og Lingright. Dette er rette/skriveprogrammer spesielt utviklet for dyslektikere. Har flere ulike funksjoner. Dette programmet fungerer i dag bare på PC, men det skal  vist komme en versjon til ipad etter hvert. Kjøp inn dette, sørg for å sette dere inn i hvordan det virker, og insister på at det brukes. Min erfaring er at skolen kan lite om dette, så det er dere som må stå på.

Barnet må selvfølgelig øve på å lese. Ofte anbefaler PPT at skolen iverksetter for eksempel lesekurs, hvis det ikke er gjort fra før.

Som PPT påpekte for oss: Noen ganger er det viktig å lese for å lære å lese, andre ganger skal de lese for å lære (for eksempel i samfunnsfag, naturfag eller krle). I disse fagene kan det være lurt å la barnet slippe å lese, men i stedet lytte til teksten.

Sjekk hvilke skolebøker barnet ditt har, og finn ut om det finnes versjoner på appenene Brettboka eller Smartbok. Dette er e-bøker, som også har innspilt lyd, og med mulighet til å forstørre teksten med mer. Be skolen om å skaffe utgaver av dette, dersom det finnes. Finnes det ikke, finnes bøkene som lydbok på nbl, som en over foreslo. Uansett bør du (eventuelt skolen) søke om tilgang til barnet her, og laste ned appen Lydhør. Der kan dyslektikere låne alle bøker gratis.

Vi er opptatt av at vår datter skal lære å bli selvhjulpen, og å finne løsninger. Dyslektikere må nok ofte lære seg å tenke utenfor boksen, for å klare å løse oppgaver på gode måter. Lydbøker og e-bøker er med på å hjelpe til dette.

Med tanke på ungdomsskolen, og videre utdannelse: Det kommer nok til å ordne seg. Ta en ting om gangen, lær barnet å klare seg selv med hjelpemidler. Nå går utviklingen veldig fort, med tanke på nettbrett med mer.

Jeg ser at engelsk er en utfordring, og vi forsøker å prate litt engelsk innimellom. Selv om hun helst ikke vil se engelske filmer (fordi hun ikke kan lese teksten under på norsk, og ikke forstår engelsk godt nok), insiterer vi noen ganger likevel. Jeg tror det å øve seg til å lytte til engelsk og snakke engelsk er lurt for en dyslektiker, som kanskje har større problemer med å lese engelsk.

Lykke til (og spør hvis du lurer på noe merI)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...