Gå til innhold

''Lovlig'' med 2 hver tredje helg stillinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en tredje hver helg stilling på 12%. Dette synes jeg er veldig lite fast men jeg kan kun få helgestillinger. Dersom begge helgestillingene er i samme kommune, er det da lov å ha to 3.hver helgestillinger? Så lenge de ikke faller på samme helg så klart. Jeg ender uansett opp med å jobbe nesten hver helg, da det er da de trenger folk. 

Anonymkode: 6bc5d...b8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har en tredje hver helg stilling på 12%. Dette synes jeg er veldig lite fast men jeg kan kun få helgestillinger. Dersom begge helgestillingene er i samme kommune, er det da lov å ha to 3.hver helgestillinger? Så lenge de ikke faller på samme helg så klart. Jeg ender uansett opp med å jobbe nesten hver helg, da det er da de trenger folk. 

Anonymkode: 6bc5d...b8e

Dette bør da ikke være noe problem. Så lenge du ikke har over 100% stilling i en kommune, og vaktene ikke overlapper hverandre eller er lagt slik at de utløser overtid bør dette være uproblematisk. 

Anonymkode: 4cc58...37e

Skrevet

Da jeg jobbet i Helse Bergen var dette ikke lov.Jeg husker ikke helt hvorfor,men det hadde noe med å gjøre at det ble for mye helgejobbing.De fikk bøter om de ansatt folk fast i slike stillinger,med unntak av sommerjobbing.

Anonymkode: a089d...83e

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da jeg jobbet i Helse Bergen var dette ikke lov.Jeg husker ikke helt hvorfor,men det hadde noe med å gjøre at det ble for mye helgejobbing.De fikk bøter om de ansatt folk fast i slike stillinger,med unntak av sommerjobbing.

Det ble vel da kanskje AML-brudd ved for mange helger på rad? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ble vel da kanskje AML-brudd ved for mange helger på rad? 

Det var nok det ja.Fikk beskjed om at det var greit å ta ekstra vakter,men fast stilling med slike helgevakter hadde de ikke lov å gi.

Skrevet

Men det er vel hvis det er samme arbeidsgiver? Jeg har jobbet 3. hver helg i helseforetak og 3. hver helg i kommune (ikke samme helg) og det har gått helt fint. Men innenfor samme arbeidsgiver er det vel ikke lov, siden det er regler på hvor mange helgevakter man kan gi noen ja. Men hvis du har to arbeidsgivere har du jo aktivt oppsøkt muligheten for å få jobbe mer helg, og da må det vel være lov?

Skrevet

Det er en grense på antall helger. Men annenhver helg er lov. To søndager på rad er ikke lov.

Anonymkode: 335f1...fa6

Skrevet

Du kan ikke jobbe mer enn annenhver (i snitt) søndag og helligdag for samme arbeidsgiver. Hver lørdag er helt greit, og jobb i nabokommunen er helt greit. Men altså ikke mer enn annenhver søndag for samme arbeidsgiver. 

• 5 år senere...
Skrevet

Er det blitt lov nå?

Anonymkode: 1322d...8a3

Skrevet

Nei.

Skrevet

3 søndager på rad er lov, hvis ikke kunne ikke de som jobber annenhver helg noensinne jobbet overtid på søndag. Så 2 stk. 3.hver helg stillinger bør gå bra. 2 stk. annenhver helg går ikke bra. 

Skrevet
-jk- skrev (32 minutter siden):

3 søndager på rad er lov, hvis ikke kunne ikke de som jobber annenhver helg noensinne jobbet overtid på søndag. Så 2 stk. 3.hver helg stillinger bør gå bra. 2 stk. annenhver helg går ikke bra. 

Nope, det er brudd på AML. Arbeidstaker skal ha fri annenhver søndag i gjennomsnitt. Det er lov å inngå skriftlig avtale om å jobbe inntil 3 søndager på rad, men arbeidstaker skal likevel ha fri annenhver søndag i gjennomsnitt på et halvt år, ergo utgår to faste stillinger med arbeid mer enn annenhver søndag hos samme arbeidsgiver.

Ved overtid av typen du skisserer blir det altså AML-brudd, og arbeidsgiver må begrunne hvorfor det ikke var mulig å unngå (fare for liv og helse osv.) 

Det er fullt mulig å jobbe hver søndag, men da ikke hos samme arbeidsgiver. ;) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nope, det er brudd på AML. Arbeidstaker skal ha fri annenhver søndag i gjennomsnitt. Det er lov å inngå skriftlig avtale om å jobbe inntil 3 søndager på rad, men arbeidstaker skal likevel ha fri annenhver søndag i gjennomsnitt på et halvt år, ergo utgår to faste stillinger med arbeid mer enn annenhver søndag hos samme arbeidsgiver.

Ved overtid av typen du skisserer blir det altså AML-brudd, og arbeidsgiver må begrunne hvorfor det ikke var mulig å unngå (fare for liv og helse osv.) 

Det er fullt mulig å jobbe hver søndag, men da ikke hos samme arbeidsgiver. ;) 

Hvis man skal ha fri annenhver søndag i gjennomsnitt blir det jo i praksis forbud mot å jobbe overtid på søndag for alle oss som jobber annenhver helg. Noe slikt forbud kan ikke eksistere, da vi fint får lov til å jobbe overtid på søndager. Men ikke oftere enn at vi maks jobber 3 søndager på rad, dvs. maks overtid annenhver frisøndag.

Skrevet (endret)

Vet det er flere steder det ikke er lov. Jeg hadde det 1 år da jeg jobbet 75 % på sykehuset og 14% i kommunen. Da gikk det siden det var to forskjellige arbeidsgivere. 

Endret av Curiousine
Skrevet

Finn jobb i det private. Jeg jobber 2stk. 3.hver helg. Én i det private og én i kommunen

Anonymkode: c0cd8...6e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...