Banankaka04 Skrevet 28. september 2017 #1 Skrevet 28. september 2017 Hei! Jeg har en 13-årig jente hjemme i hus. Hun sliter veldig med fett hår, så det å vaske håret har altså ingenting å si får henne. Hun kan vaske håret en dag, og bare noen timer senere er det helt fett igjen! Jeg har hørt dette kan ha noe med hormoner å gjøre, men jeg vet ikke helt om det er det som er årsaken? Hun har veldig tykt hår, men jeg vet at hun skyller godt! Hun kan stå i mange timer og skylle (helt til jeg kaster henne ut fra badet)! Jeg vet hun selv synes dette er veldig irriternde, og lurer på hvorfor dette skjer. Såeh.. Jeg spør dere.. Hva tenker dere kan være problemet her? Hun bruker både balsam og shampo. (Hun begynte nettopp med balsam). Håper på GODE svar!!! (:
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #2 Skrevet 28. september 2017 Gnir hun balsam helt ned mot hodebunnen? Hvis ja, prøv å bare ta balsam i tuppene. Jeg får fett hår med en gang når jeg bruker balsam. Ellers er det jo slik at dess mer man vasker dess raskere blir det fett. Anonymkode: a02bc...c75 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #3 Skrevet 28. september 2017 Hvor mange ganger vasker hun det med shampo? Jeg har slitt med fett hår selv siden den alderen. Skyller alltid 2 ganger med shampo, men står jo ikke og skyller og skyller i timesvis, det gjør vel bare saken verre? Balsam må hun ikke ha i annet enn i tuppene. Nå i voksen alder må jeg vaske håret annehver dag for at ikke jeg skal se ut som en hobo, men første dagen er håret greit og det blir ikke fett før neste dag. Men da ser det også helt greit ut uten at jeg vasker det. Eneste perioden jeg ble kvitt fett hår var da jeg gikk på isotretinoin for uren hud. Da kunne jeg går ei uke uten at det ble fett. Har hørt at sånne som meg med feit hud ofte får fett hår i tillegg. Fikk et tips en gang av en frisør om at jeg måtte tørke det med håndkle i hodebunnen for å få litt luft til røttene, og ikke gå med det pakket inn i håndkle etter dusj, men aner ikke om det hjelper Har bare blitt vant med dette ekle fettete håret. Anonymkode: 08a27...189 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #4 Skrevet 28. september 2017 Bruker hun balsam inn mot hodebunnen kan det være grunnen. Bruker hun kanskje for tunge hårprodukter for hennes hårtype? Ellers bør hun avslutte hårvasken med kjølig vann. Bruker hun mye hårprodukter etter dusjen? For mye eller feil produkter kan få håret til å se fett ut. Om hun sitter å grer fingrene igjennom håret ofte så er det noe som også kan gjøre håret fett. Min anbefaling er at hun føner håret tørt og tørrshampoo er også en jentes bestevenn. Anonymkode: 1e52b...452
solmåneogstjerner Skrevet 28. september 2017 #5 Skrevet 28. september 2017 Vask håret sjeldnere! Evt bruk tørrsjampo. 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #6 Skrevet 28. september 2017 https://www.google.no/search?q=sjampo+for+fet+hodebunn&oq=sjampo+for+fet+&aqs=chrome.1.69i57j0l2.4282j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Anonymkode: 08a27...189
ElineRB Skrevet 28. september 2017 #7 Skrevet 28. september 2017 Jeg sliter delvis også med fett hår. Nå bruker jeg dennehttps://www.blivakker.no/product/200813/paul-mitchell-clarifying-shampoo-two-300ml Snakket med min frisør om det og hun sa at håret kan "gå lei" produktet. så du kan ikke bruke den samme shampoen hele tiden. bytt en gang i halvåret eller så Masse lykke til!
Lerke987 Skrevet 28. september 2017 #8 Skrevet 28. september 2017 Slet en periode med veldig fett hår, etter en dusj med denne ble håret fint igjen https://www.blivakker.no/product/3797?gclid=CjwKCAjwu7LOBRBZEiwAQtfbGPTQ8jaDBXqLikeYUmF5Mv6_i0ONJeCfcrYWjF8KbL89nUutPrriehoCd_8QAvD_BwE#reviews
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #9 Skrevet 28. september 2017 Etter at frisøren sa at det å farge håret hjelper mot fett hår gjorde jeg det, i samme farge som min egen, og nå er problemet løst. Deilig å slippe å vaske håret hver dag, men skjønner at hun kanskje er litt ung for farging av hår. Anonymkode: aa509...9bf
Ulrikke Skrevet 28. september 2017 #10 Skrevet 28. september 2017 Min på straks 12 begynner også å få så fort fett hår, men ikke så ille som din (foreløpig) Jeg var forøvrig borte i det selv for halvannet år siden.... Håret var fett i det det var tørt etter hårvask. Skjønte ikke hva som skjedde - men det viste seg at håret mitt reagerte sånn på sjampo med silikon i. Kjøpte rensesjampo først, og har siden ikke brukt sjampo som inneholder silikon, og problemet er borte. Det blir mer og mer oppmerksomhet rundt både silikon og parabener, så selv i dagligvarebutikken finner jeg sjampo som er uten silikon! I tillegg gjelder det selvfølgelig å bare ha balsam nederst i håret, og ikke oppe i nærheten av hodebunnen. Type fra skuldrene og ned hvis håret er langt.... 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #11 Skrevet 28. september 2017 Vaske håret to ganger, bruke balsam ytterst i tuppene. Føne bunnen tørr etter vask. Og tørrsjampo mellom vaskene Anonymkode: 1cdb6...884 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #12 Skrevet 28. september 2017 Jeg må vaske må vaske håret minimum annenhver dag. Håret ser ganske nyvasket ut første dagen, og ikke så bra andre dagen. Men jeg kan ikke vaske det hver eneste dag. På andre dag bruke jeg alltid tørrsjampo. Prøv å la håret mest mulig være uten produkter og styling. Ikke skyll det i flere timer(!). Ikke bruk balsam i hele håret, kun i tuppene. Anonymkode: 45235...96c
Forundret.. Skrevet 28. september 2017 #13 Skrevet 28. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har en 13-årig jente hjemme i hus. Hun sliter veldig med fett hår, så det å vaske håret har altså ingenting å si får henne. Hun kan vaske håret en dag, og bare noen timer senere er det helt fett igjen! Jeg har hørt dette kan ha noe med hormoner å gjøre, men jeg vet ikke helt om det er det som er årsaken? Hun har veldig tykt hår, men jeg vet at hun skyller godt! Hun kan stå i mange timer og skylle (helt til jeg kaster henne ut fra badet)! Jeg vet hun selv synes dette er veldig irriternde, og lurer på hvorfor dette skjer. Såeh.. Jeg spør dere.. Hva tenker dere kan være problemet her? Hun bruker både balsam og shampo. (Hun begynte nettopp med balsam). Håper på GODE svar!!! (: Anonymkode: ee005...311 Når jeg gikk gravid sist så fikk jeg fettete hår, det ble fettete før jeg var kommet ut av dusjen, var helt vilt! Så jeg prøvde forskjellig uten effekt. Kom så over tips om å bruke babyshampoo, vanlig fra dagligvare. Dropp fancy dyre produkter. Vask med det flere ganger i uken. Balsam skal kun påføres i tuppene av håret.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #14 Skrevet 28. september 2017 Bytt shampo og balsam. Jeg slet med fett hår i et halvt år. Såpass ille at det var fettlag på håret. Jeg brukte en dyr shampo fra frisøren. Moren min ba meg om å bytte shampo til en som ikke inneholdt olje og silikon. Etter en uke så ble håret mitt totalt forandret. Anonymkode: 0c006...a32
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #15 Skrevet 28. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har en 13-årig jente hjemme i hus. Hun sliter veldig med fett hår, så det å vaske håret har altså ingenting å si får henne. Hun kan vaske håret en dag, og bare noen timer senere er det helt fett igjen! Jeg har hørt dette kan ha noe med hormoner å gjøre, men jeg vet ikke helt om det er det som er årsaken? Hun har veldig tykt hår, men jeg vet at hun skyller godt! Hun kan stå i mange timer og skylle (helt til jeg kaster henne ut fra badet)! Jeg vet hun selv synes dette er veldig irriternde, og lurer på hvorfor dette skjer. Såeh.. Jeg spør dere.. Hva tenker dere kan være problemet her? Hun bruker både balsam og shampo. (Hun begynte nettopp med balsam). Håper på GODE svar!!! (: Anonymkode: ee005...311 Vi er laget forskjellig. Noen utskiller mye fra hodebunne andre lite eller ingenting. Det eneste som hjelper er å vaske håret daglig. Får hun i tillegg fetete hud med mye kviser så er hudlege noe å vurdere. Da kan midler mot acne og fet hud også hjelpe på utsondringen fra hodebunnen. Anonymkode: 49f0b...5cd 2
malicious Skrevet 28. september 2017 #16 Skrevet 28. september 2017 Be henne vaske håret med shampoo minst to ganger når hun vasker det. Ikke bruk balsam annet enn i tuppene Varier shampoo og balsam over tid 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #17 Skrevet 29. september 2017 Bytt til sjampo og balsam uten silikon Vask 2X med sjampo Ikke balsam i hodebunnen, bare tuppene IKKE pakk inn håret i håndkleturban etterpå, men gjerne føn det rørt "opp ned" Anonymkode: 3365d...d52 1
Carrot Skrevet 29. september 2017 #18 Skrevet 29. september 2017 Hei TS, mange råd i denne tråden - har hun lengde på håret slik at dere kan ha det i topp, flette, hestehale osv? I så fall kan dere prøve det over tid for når man hele tiden tar i håret blir det mer fettete også, samme som man får mer kviser om man hele tiden tar seg i ansiktet osv.. Samtidig er det slik at man i tenårene gjennomgår mange endringer kroppslik, den shampoen som var OK en uke trenger ikke vøre det neste osv - så å forsøke bytte produkt kan hjelpe. Det kan også hjelpe med tørrshampoo i nyvasket hår, men da gjerne en spraytype som du bare lar være der - ikke gnir inn eller noe - kanskje riste litt i håret etter en stund? Jeg vet mange mener frisørprodukter er bortkastede penger - men frisøren har en utdanning innen hår og hodebunn, så å spørre de om råd er absolutt å anbefale. Denne tørrshampoen / spray sverger jeg til personlig:EVO Water Killer Dry Shampoo Men husk å riste godt før bruk, ha god nok avstand til håret! Ikke spray for nær, minst 15 cm fra er viktig. Og vent minst to minutter før du rufster i håret eller børster det.. Denne har nå i år kommet for mørkt hår også så den finnes i to varianter. Du får den fra 199 på nett for eksempel hos fruugo.no og den varer i 3 mnd eller mer alt etter hvor mye du trenger bruke.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #19 Skrevet 29. september 2017 14 timer siden, Forundret.. skrev: Kom så over tips om å bruke babyshampoo, vanlig fra dagligvare. Dropp fancy dyre produkter. Vask med det flere ganger i uken. Jeg måtte akkurat slutte med babyshampoo, (den gule) på dattera mi på 6, da hun fikk utrolig fettete hår av den nå når hun har fått litt lengde på håret. Anonymkode: a8cb9...0a4
Zanzibar3 Skrevet 29. september 2017 #20 Skrevet 29. september 2017 Før vask maser hodebunnen slik at alt "fettet" slipper før vask. Hun kan også prøve en naturbørste med bust. Da får hun børsta de naturlige oljene utover i lengden og håret ser mye friskere ut!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå