Gå til innhold

Har jeg lov å nekte tangforløsning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo i luken? Du vet at når de må bruke tang så er det snakk om at barnet må ut fort? I mitt tilfelle hadde barnet navlestrengen rundt magen og fikk ikke nok surstoff. Vil du heller at barnet skal få hjerneskade eller i verste tilfelle dø? 

Til meg sa de jeg skulle være glad for at han som kunne bruke tang var på vakt, for med vakuum var det mye mer styr og sjansene for skader (på meg) var større. Jeg kjente ingenting, og barnet var ute på et kvarter fra første pressrie. Og jeg hadde presset en stund før de tilkalte legen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei du kan ikke nekte fordi barnets liv er også ett liv. Like mye verdt som ditt. Om baby holder på å dø så vil de redde barnet om det så er mot din vilje. Hvorfor tror du ellers vi ikke får sterkere smertestillende ved fødsel? Det er fordi barnet skal skånes og ikke lide overlast. 

Anonymkode: 3a176...561

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Vera Vinge skrev:

Nei, barnet har de plikt til å redde. Men det var akkurat en sak hvor sykehuset ga en fødende mor livreddende blodoverføring (tror hvertfall det var ifbm fødsel), og da ble sykehuset klaget inn av mor etterpå. Tror hun fikk medhold av et eller annet slag, dvs at et voksent menneske som er ved sine fulle fem og har tydelig sagt at hun ikke vil ha blodoverføring uansett, skal ha rett til å nekte livreddende behandling. Om enn hvor sprøtt det høres ut, spesielt mtp at hun som mor kunne dødd fra barna sine.

Merkelig. Håper ihvertfall barna blir reddet fra en eventuell farlig situasjon under fødsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man heller vil dø fra barna sine enn å motta blodoverføring er jo ikke merkelig for noen som mener at livet på jorden er flyktig og som fokuserer på det som sikrer et godt liv etterpå. Jeg er ikke religiøs så jeg synes alle valg basert på hva en gud påstås å ha sagt eller hva som sikrer meg en plass i himmelen er absurd, men for dem er det logisk og man kan jo ikke se på dette valget helt ut av sammenheng med livssynet deres. 

Endret av Arkana
Blodoverføring, ikke blodforgiftning.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Merkelig. Håper ihvertfall barna blir reddet fra en eventuell farlig situasjon under fødsel

Det gjelder voksne. De kan bestemme selv, men foreldre kan ikke nekte nødvendig helsehjelp til barna sine. Det er også regulert i lov om barneverntjenester

Anonymkode: 8fac4...7af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere førstegangsfødende herregud.  Vet du hva - skriv en 10 side fødebrev hvis det tilfredsstiller deg.  Men når det er tid å presse bryr du fullstendig deg ikke hvem eller hva de har opp vajayjay din - du vil bare få barnet ut.  

Endret av Outlander
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Arkana skrev:

At man heller vil dø fra barna sine enn å motta blodforgiftning er jo ikke merkelig for noen som mener at livet på jorden er flyktig og som fokuserer på det som sikrer et godt liv etterpå. Jeg er ikke religiøs så jeg synes alle valg basert på hva en gud påstås å ha sagt eller hva som sikrer meg en plass i himmelen er absurd, men for dem er det logisk og man kan jo ikke se på dette valget helt ut av sammenheng med livssynet deres. 

Jeg forstår jo godt at folk ikke ønsker å motta blodforgiftning. Blodoverføring derimot, kan redde liv. :) 

Anonymkode: 1e336...7c4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår jo godt at folk ikke ønsker å motta blodforgiftning. Blodoverføring derimot, kan redde liv. :) 

Anonymkode: 1e336...7c4

:ler: Ja, akkurat det kan jeg godt skjønne. Liten glipp der ja. :biggrin:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, men ser av de første svarene at folk skriver at vakum foretrekkes over tang. Det stemmer ikke på alle fødesteder! I Bergen bruker de tang fordi det gjør mindre skade på babyen. Jeg fikk et barn med hjelp av tang for 16 dager siden. Det var ingen spørsmål om jeg ønsket dette, kun informasjon. I ettertid spurte jeg hvorfor de ikke hadde brukt vakum, og fikk beskjed om at de foretrekker tang der.

Tangen var veldig effektiv. Uten den hadde babyen min mest sannsynlig dødd. Jeg er utrolig takknemlig for at de brukte den og var så effektive da det sto På!

Dersom du ønsker vakum over tang må du gi beskjed på forhånd. Skriv gjerne fødebrev. Men les deg gjerne opp på fordeler og ulemper først. Du må klippes uansett, og det er det som gjør vondt de neste dagene. 

Anonymkode: 7472b...e5d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Outlander skrev:

Dere førstegangsfødende herregud.  Vet du hva - skriv en 10 side fødebrev hvis det tilfredsstiller deg.  Men når det er tid å presse bryr du fullstendig deg ikke hvem eller hva de har opp vajayjay din - du vil bare få barnet ut.  

Herregud for et arrogant svar. Jeg skjønner godt at noen gruer seg til fødsel, og hvordan hver og en reagerer er da fullstendig forskjellig? "Alle" sier at riene er værre enn pressingen, men min søster sier pressingen var verst. Man har ikke fasiten bare fordi en selv har opplevd det slik? Det finnes faktisk fødende som ikke vil være naken f.eks. Selv om det er vondt og de er slitne - det ER IKKE slik for alle at "når det står på så bryr du deg ikke". Jeg skjønner godt at TS er redd for tangforløsning, den greia ser jo sinnsykt grotesk ut - nesten som et torturmiddel. Klart ønsker man ikke det! Som førstegangsfødende aner man ikke hva man går til, så klart er det skummelt.

TS: dette blir et etisk dilemma for helsepersonell, men jeg regner med de velger barnets liv i en slik situasjon. Du kan si til dem at du heller ønsker vakuum hvis det kommer til stykket, men jeg tror ikke du kan nekte tangforløsning. Nå blir heldigvis tang relativt sjelden brukt - men snakk med jordmor og forklar problemet :) 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, boblevann said:

Herregud for et arrogant svar. Jeg skjønner godt at noen gruer seg til fødsel, og hvordan hver og en reagerer er da fullstendig forskjellig? "Alle" sier at riene er værre enn pressingen, men min søster sier pressingen var verst. Man har ikke fasiten bare fordi en selv har opplevd det slik? Det finnes faktisk fødende som ikke vil være naken f.eks. Selv om det er vondt og de er slitne - det ER IKKE slik for alle at "når det står på så bryr du deg ikke". Jeg skjønner godt at TS er redd for tangforløsning, den greia ser jo sinnsykt grotesk ut - nesten som et torturmiddel. Klart ønsker man ikke det! Som førstegangsfødende aner man ikke hva man går til, så klart er det skummelt.

TS: dette blir et etisk dilemma for helsepersonell, men jeg regner med de velger barnets liv i en slik situasjon. Du kan si til dem at du heller ønsker vakuum hvis det kommer til stykket, men jeg tror ikke du kan nekte tangforløsning. Nå blir heldigvis tang relativt sjelden brukt - men snakk med jordmor og forklar problemet :) 

Arrogant?  Først, den siste setning var en fleip.  Men ja, hvis en er i den alle siste fasen av fødselen, og babyen vil ikke ut, jeg tipper med at da er de ikke imot tangforløsningen.  TS vil nekte dem å bruke, noe jeg synes er urimelig og dumt når hun ikke vet engang hvordan det er å føde.  Det er ikke som en mann har oppfunnet noe som de kan torturere en kvinne på - dette er et av flere forskjellige ting de må kanskje bruke slik at barn dør ikke før de er ferdig født. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Mainecoon skrev:

Jeg kjente ingenting når de tok barnet med tang. Skjønner ikke hva du snakker om...

Det er vel helst det at ts har hørt for mange skrekkhistorier om tangforløsning? (Noe de som formidler den typen skrekkhistorier blr tenke over?) 

En annen ting er at ts er førstegangs og ikke aner hva hun går til. Hun er vel kanskje også redd for å miste egen kontroll og bestemmelse over egen kropp i en situasjon der hun har ingen erfaring å bygge på? (Bortsett fra skekkhistorier om tangforløsning).

Anonymkode: b6e2e...b69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Outlander skrev:

Arrogant?  Først, den siste setning var en fleip.  Men ja, hvis en er i den alle siste fasen av fødselen, og babyen vil ikke ut, jeg tipper med at da er de ikke imot tangforløsningen.  TS vil nekte dem å bruke, noe jeg synes er urimelig og dumt når hun ikke vet engang hvordan det er å føde.  Det er ikke som en mann har oppfunnet noe som de kan torturere en kvinne på - dette er et av flere forskjellige ting de må kanskje bruke slik at barn dør ikke før de er ferdig født. 

De fleste kvinner klarer å se for seg at utdrivningsfasen ikke er behagelig :P jeg har heller ikke født, men kan ikke si jeg gleder meg til det fordi om ;) ts sliter tydeligvis med fødselsangst og jeg synes svaret ditt var småfrekt. Jeg vet at tang ikke ER et torturmiddel, men det ser ut som noe de brukte på 1600-tallet for å fordrive demoner ut av kroppen eller noe sånt :P for oss som ikke har født er tanken på den svære greia der - i tillegg til babyen - inni det aller helligste ganske utenkelig. Jeg sliter med å forså at det er fysisk mulig å føde med tanke på plassmangel og smerter. Jeg VET likevel at det som regel går helt fint, akkurat som ts helt sikkert vet at de sannsynligvis ikke trenger tang på henne. TS vet helt sikkert også at hvis hun må forløses med tang går det også helt fint, men hun sliter med angst. Frykten hennes er irrasjonell, men likefullt reell for henne. Det hjelper ikke å si til noen med edderkoppfobi at "jammen de er ikke farlig". 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du burde søke om å få planlagt keisersnitt.. du trenger det. Å du får desverre ikke bestemme selv, for jeg kan love deg en ting, de kommer med tanga om de må.

Og desverre bruker de tang på mange førstegangsfødende. Nettopp Fordi vakuum ikke fungerer som den skal.. ofte ryker Kjettingen. Det er enorme krefter i sving! I verste fall rakner hele rumpehullet, det gjorde det på min venninne. Hun har i dag utlagt tarm.

Så mitt beste råd, fiks deg keisersnitt, du kommer til å ødelegge resten av graviditeten pga denne angsten.

Anonymkode: 38f79...a32

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns du burde søke om å få planlagt keisersnitt.. du trenger det. Å du får desverre ikke bestemme selv, for jeg kan love deg en ting, de kommer med tanga om de må.

Og desverre bruker de tang på mange førstegangsfødende. Nettopp Fordi vakuum ikke fungerer som den skal.. ofte ryker Kjettingen. Det er enorme krefter i sving! I verste fall rakner hele rumpehullet, det gjorde det på min venninne. Hun har i dag utlagt tarm.

Så mitt beste råd, fiks deg keisersnitt, du kommer til å ødelegge resten av graviditeten pga denne angsten.

Anonymkode: 38f79...a32

Fy søren så utrolig slemt og brutalt sagt! Snakk om å bidra til og nære oppunder enorm fødselsangst, både hos TS og alle redde førstegangsfødende som leser dette nå og i mange år fremover.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan si at du ikke ønsker men når alt kommer til alt så overgår livreddende behandling til barnet ditt ønske.

Anonymkode: 39e7f...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er egentlig et vanskelig juridisk og etisk spørsmål, og siden en mor nesten alltid vil gjøre hva som helst for å sikre babyen sin i fødselsøyeblikket, så er ikke dette skikkelig behandlet og spesifikke lover utformet, av det jeg har sett.

Nødrett osv har blitt trukket fram som mulig støtte for å bruke tvang ved fødselshjelp (selv ved uønsket keisersnitt), men i realiteten kan helsepersonell aldri (i andre situasjoner) gjøre tvangsmessige inngrep på kroppen til en pasientfordi en annen pasient kan redde livet ved det. 

I praksis vil helsepersonell trolig ikke bli straffet for å bruke tang mot mors vilje for å redde barnets liv.

Din kanskje beste mulighet til å påvirke valg i fødselen din er å bli henvist for fødselsangst og fremsette ønske lm keisersnitt. Da er det mange som får inn en fødselsplan med betingelser for når man bør konvertere til keisersnitt. Dersom fødsel stopper opp og blir akutt svært sent, vil det nok ikke alltid være effektivt og trygt nok å konvertere til keisersnitt dog. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som førstegangsfødende må du gjerne ha en mengde "regler" du gjerne vil følge, men idet riene herjer kroppen og tingene skjer i rask rekkefølge fordi det er komplikasjonoer regner jeg med du skjønner at de valg som tas er til det beste fro både deg og barnet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/28/2017 at 7:05 PM, abrasiveRefraction said:

Nei. I Norge er all medisin basert på det hypokritiske Ed og informert tvang. Man må bare høre på legen og har ingen selvbestemmelse. 

Neida, selvsagt gjelder informert samtykke. Du trenger ikke godta noe som helst bare fordi noen kler seg i en idiotisk frakk. Man bestemmer over egen kropp, og man kan nekte behandling selv om det fører til at man dauer.

Hippokratisk ed. Må du alltid tulle og være usaklig?

On 9/28/2017 at 7:53 PM, abrasiveRefraction said:

Hvilken hjemmel mener du helsepersonell har for å tvinge behandling på fødende?

Forsvarlighetsprinsippet i hpl paragraf 4 og ø-hjelpsprinsippet i pragraf 7. Det er liten rettspraksis for slikt her i landet, men generelt kan mor påtvinges behandling mot sin vilje dersom risikoen er liten for henne, men stor for barnet. Dette er en gråsone på mange måter, men i hovedsak vil man kunne tvangsforløse dersom barnet risikerer alvorlig skade eller død, med mindre dette samtidig setter mors liv i fare.

Anonymkode: dc614...615

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...