AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #1 Skrevet 28. september 2017 Noen som har noen tips for å motivere? Har fått folk til å hjelpe han å øve, da skjønner han alt, men han pugger ikke, så det sitter ikke på prøvene. Har lovet han penger for alt over 3'ere, det motiverer heller ikke. Han sier selv han synes matte er bortkastet og at han er lite motivert til å øve. Han bruker YouTube og han bruker programmer på nett som han har fått via skolen. Håper noen har noen bra tips! Anonymkode: ae763...470
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #2 Skrevet 28. september 2017 Kan han ha dyskalkuli? Jeg slet veldig med matte, har ikke dyskalkuli, er bare mattedum. Men det var fryktelig lite motiverende og ikke forstå. Man føler seg dum og har null mestring. Jeg også forsto når noen viste meg, men det glapp med en gang. Når man ikke føler mestring så gir man opp. Jeg tror kanskje jeg ville ha ansatt en privatlærer (en student av et slag) som kan hjelpe han, grundig. Ikke bare for noen uker, men et helt skoleår. Anonymkode: b1678...92c
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #3 Skrevet 28. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan han ha dyskalkuli? Jeg slet veldig med matte, har ikke dyskalkuli, er bare mattedum. Men det var fryktelig lite motiverende og ikke forstå. Man føler seg dum og har null mestring. Jeg også forsto når noen viste meg, men det glapp med en gang. Når man ikke føler mestring så gir man opp. Jeg tror kanskje jeg ville ha ansatt en privatlærer (en student av et slag) som kan hjelpe han, grundig. Ikke bare for noen uker, men et helt skoleår. Anonymkode: b1678...92c Ja, har et familiemedlem som er ingeniør, hun som har øvet med han. Hun gir meg tilbakemelding på at han forstår, men at han må øve uten om også. Tror ikke han har dyskalkuli, men at han ikke orker/gidder å prøve. Men skal ta det opp på neste utviklingssamtale. Godt tips med en student, skal sjekke opp i det. Han har greie karakterer i andre fag, ønsker bare så gjerne at han får karret seg opp på en 4'er dette skoleåret, går i 10. Anonymkode: ae763...470
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #4 Skrevet 28. september 2017 Han får bra nok karakterer i de andre fagene? Får han 3 i matte stort sett eller? Hvis det er tilfellet, ville jeg ikke presset til en 4-er hvis han ikke er motivert til det. Ikke slutt å jobbe med matte, men ikke press for mye! Så lenge snittet ellers er OK, så vil han komme inn på OK skoler på vgs og høyere utdanning. Selv var jeg fryktelig dårlig i matte, gym og naturfag. Men fikk ganske gode karakterer i de andre fagene. Har tatt utdanning både på vgs og høyere utdanning i fag som jeg har mestret. Mattekunnskapene mine er fremdeles ganske lave, men jeg klarer meg! Glad for at det eksisterer kalkulator. Hva vil han gå på vgs og høyere utdanning da? Anonymkode: f61ce...1e6
mereo Skrevet 28. september 2017 #5 Skrevet 28. september 2017 Vips så sitter han og skal inn på høysskolestudie og kanskje ikke kommer inn pga for dårlig mattekarakter - da tar han det sannsynligvis bare opp igjen og innser at shit, jeg var ikke så dårlig likevel. Strengt tatt så er ikke alle like interessert i matte eller nødvendigvis alltid skjønner det. Matte er vel noe som faktisk regnes som et modningsfag. Noen tar det lett og andre er noe treigere med å skru på hjernebarken. Det er uansett ikke verdens undergang, for på ett eller annet tidspunkt vil han innse at "shit, jeg burde brukt tia mi på dette tidligere".
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #6 Skrevet 28. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Han får bra nok karakterer i de andre fagene? Får han 3 i matte stort sett eller? Hvis det er tilfellet, ville jeg ikke presset til en 4-er hvis han ikke er motivert til det. Ikke slutt å jobbe med matte, men ikke press for mye! Så lenge snittet ellers er OK, så vil han komme inn på OK skoler på vgs og høyere utdanning. Selv var jeg fryktelig dårlig i matte, gym og naturfag. Men fikk ganske gode karakterer i de andre fagene. Har tatt utdanning både på vgs og høyere utdanning i fag som jeg har mestret. Mattekunnskapene mine er fremdeles ganske lave, men jeg klarer meg! Glad for at det eksisterer kalkulator. Hva vil han gå på vgs og høyere utdanning da? Anonymkode: f61ce...1e6 Han vingler ift høyere utdanning, men skal søke en vgs som gir studiekompetanse. Han får ok karakterer ellers, 4-5 i de fleste fag, noe 6'ere i engelsk. Fått 3 i matte, naturfag og nynorsk. Anonymkode: ae763...470
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #7 Skrevet 28. september 2017 Er det noe han interesserer seg for, som dere på en eller annen måte kunne bakt matten inn på? Nå husker jeg ikke hvor avansert matten på ungdomskolen er, men om det går å lage noen eksempler og forklare på en måte som tar utgangspunkt i noe han interesserer seg for så kanskje det sitter bedre. Anonymkode: ec662...397
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #8 Skrevet 28. september 2017 Jeg tror at mange elever opplever matten som en slags hjernegymnastikk, som de ikke helt ser poenget med. At det bare er noe som de voksne har bestemt de må lære, som de ikke har noe forhold til selv. Hvis det er tilfellet ligger mye av nøkkelen til motivasjon i å få ham til å oppdage at matte faktisk er nyttig. Ungene vet gjerne at en god karakter gjør det lettere å komme inn på videre utdannelse, men de har kanskje likevel ikke forstått hvorfor de trenger kunnskapen som ligger bak karakteren. Det er litt vanskelig utenå kjenne gutten, men tenk gjennom hva han liker,og hva han drømmer om, å hjelp ham å forstå hvordan mattekunnskaper kan hjelpe ham å nå disse målene. Se f.eks. helt konkret på ulike yrker gutten kan tenke seg, og finn ut hva han må bruke matte til hvis han velger de ulike yrkene. Da mener jeg ikke at for å komme inn på studiet må du ha høy karakter, men at for å kunne utføre oppgavene må du kunne regne ut det, og det og det. Anonymkode: 9d2cd...fc5
Belima Skrevet 28. september 2017 #9 Skrevet 28. september 2017 Kjøp boka: Hvordan fatte matte! En glimrende bok for den som sliter med matte.
sofie777 Skrevet 28. september 2017 #10 Skrevet 28. september 2017 Tråden er ryddet for diskriminerende innlegg sofie777, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå