Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er i en litt kjip situasjon med en kollega. Jeg er sykepleier og jobber 50 % på sykehus. Jeg synes jobben er beintøff til tider, fysisk og psykisk utmattende, jeg har 1,5 times reisevei til jobb, mannen min har reisejobb, vi har to barn (og mannen er som sagt mye borte) og vi har en gård med dyr og ta oss av. Jeg har flere ganger fått tilbud om økt stillingsprosent, men det ønsker jeg ikke. Jeg klarer ikke, jeg kommer til å bli utslitt og logistikken blir fysisk umulig - spesielt de dagene mannen er borte. Vi får god hjelp av svigermor, men jeg kan ikke gi henne alt ansvar for barna våre slik at jeg kan jobbe mer. Ikke ønsker jeg å jobbe mer heller, siden inntekter fra gården veier opp for min lave stillingsprosent. Vi trives egentlig veldig godt med å ha det slik vi har det nå - mannen jobber 100% og jeg har 50 % + gården. Økonomien er svært romslig og fin, ingen tidsklemme osv. Denne løsningen passer bra for oss. 

Problemet er NSFs tillitsvalgt på sykehuset. Hun er støtt og stadig på meg om at jeg må jobbe mer, hun sier at jeg håner andre sykepleiere med å ønske deltid, og at det er et overgrep mot de stakkars sykepleierne som får deltidsstilling fordi jeg ikke vil ha fulltid. Jeg tenker at hvis jeg hadde sagt ja til fulltid, er det jo en annen 50% sykepleier som ikke ville hatt jobb i det hele tatt? Uansett, denne damen mener jeg går i mot alt NSF jobber for ved å si nei til fulltidsstilling osv. Dette er ganske slitsomt! Jeg har forklart henne at med mannens reisejobb og lang reisevei for meg går det ikke å jobbe mer - men hun mener at vi da må flytte fra mannens familiegård (!!!) slik at jeg får kortere vei. Hun sier at alle må være med å ta i et tak for å få en heltidskultur i helsevesenet. Jeg er til en viss grad enig, men jeg er nødt til å være litt egoistisk her altså. Jeg kan ikke forsømme ungene mine, dyrene på gården og familien min - i tillegg til å bli utbrent og langtidssykemeldt (evt. ufør) for å kjempe en politisk (og i mitt hode dødfødt) kamp? Denne konflikten tærer veldig på meg på arbeidsplassen. Heldigvis møter jeg utelukkende forståelse hos mine andre kollegaer, og en del av dem er imponert over at jeg gidder å jobbe der i det hele tatt mtp. reiseveien. Fulltid er ikke et alternativ for meg, det er enten deltid eller ingenting. Hvis jeg ikke kan jobbe 50 % vil jeg slutte fullstendig som sykepleier - og med tanke på NSFs fokus på sykepleiermangel osv. skulle en jo tro at hun ikke ville det heller? 

Er jeg virkelig så urimelig, er det slik at alle i helsevesenet SKAL ha et ønske om å jobbe fulltid? Flere av mine kollegaer som jobber frivillig deltid (fordi arbeidshverdagen er beintøff grunnet elendig grunnbemanning) opplever samme maset fra henne... Noen som har opplevd lignende?

Anonymkode: 23863...52b

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å bytte forbund?

Anonymkode: 14fe5...3ac

• Liker 2
Skrevet

I all verden... Dette er så spesielt at jeg nesten ikke tror på det. 

Anonymkode: 4896a...744

• Liker 9
Skrevet

Dette er hårreisende oppførsel, og hun forsøker å manipulere deg til å kjempe foreningens kamper. Dette går mot alt en fagforening og tillitsvalgt står for, nemlig være der for arbeidstakerne, ikke mot. Selvsagt er det fornuftig å kjempe for mulighet for fulltidsstillinger på generelt grunnlag, men det betyr likevel ikke at dette skal være noen tvang! Og man kan i hvert fall ikke benytte seg av regelrett mobbing for å presse sine medlemmer til å godta fulltid. Syntes det er veldig graverende at man som tillitsvalgt oppfører seg slikt. 

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg satt foten ned. Tatt opp alt hun sier, deretter gått til hovedstillitsvalgt i foreningen. Du skal ikke finne deg i å bli tråkket på, bit tilbake. 

Anonymkode: 47be9...12f

• Liker 7
Skrevet

Det er helt hårreisende av tillitsvalgt å si sånt, men du går jo inn i kvinnefella helt bevisst.

Anonymkode: 461c6...e1c

Skrevet

Håper du (ved mannen din som jobber 100%) sparer til ekstra pensjon for deg.

Anonymkode: a762a...9ab

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du (ved mannen din som jobber 100%) sparer til ekstra pensjon for deg.

Anonymkode: a762a...9ab

Dette er jo lite relevant for tråden, og uansett skriver TS at inntekter for gården veier opp for at man jobber 50% eksternt. Og det er ikke rent lite jobb å drive gård, kan jeg si deg. 

• Liker 7
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt hårreisende av tillitsvalgt å si sånt, men du går jo inn i kvinnefella helt bevisst.

Anonymkode: 461c6...e1c

Hvordan er dette kvinnefella? Det er noe helt annet å drive en gård enn å være hjemme med hus og barn. Hun har jo egen inntekt som tilsvarer 100% stilling sier hun?

• Liker 4
Skrevet

Her ville jeg klaget "over hodet" på den tillitsvalgte. 

Anonymkode: 91d9c...f3f

• Liker 8
Skrevet

Dette er jo helt utrolig! Hvis dette er sant, ville jeg faktisk tatt det opp med verneombudet på arbeidsplassen, og kanskje også med nærmeste leder. Måten du beskriver den tillitsvalgtes opptreden på er over grensen til trakassering, og det skal man slippe på arbeidsplassen. Samtidig bør man vel kanskje jobbe for å finne en annen NSF-representant, en som ser at medlemmene har ulike behov og er i ulike livssituasjoner, og at selv om man kjemper en viktig kamp mot U-frivillig deltid, så er det faktisk enkelte som jobber deltid helt frivillig også. 

• Liker 7
Skrevet

Du er ikke urimelig, du er ikke egoistisk. Du er hardtarbeidende med et godt hjerte, og forstår at barna og familien er den viktigste prioriteringen. Er det ikke pga livsopphold og familie vi jobber for når vi står på jobb hver dag? Synes du er mer enn god, som også gidder å kjøre 1,5 t hver vei til/fra jobb. Det er det mange som ikke gidder.

synes heller kollegaen din virker teit.

Anonymkode: 2cddb...66f

• Liker 7
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo lite relevant for tråden, og uansett skriver TS at inntekter for gården veier opp for at man jobber 50% eksternt. Og det er ikke rent lite jobb å drive gård, kan jeg si deg. 

Det der var unødvendig av deg.

Skrevet

Be henne om å holde kjeft. Si at du har forklart tidligere hvorfor det er sånn og at du ikke er interessert i mer snakk om det. Fortsetter hun? Gå vekk fra henne. Sannsynligvis trenger du ikke å gjøre det så mange ganger. 

• Liker 3
Skrevet

Be henne holde kjeft, varsle forbundet om hvordan vedkommende holder på.

Er vel ingen som har noe med om du vil jobbe 50% eller 3%. Det er faktisk ditt valg! Så lenge du er fornøyd, så funker det jo for deg :)

• Liker 1
Skrevet

Det der ville jeg rapportert til NSF sentralt. Fint at de jobber mot uønsket deltid, men ønsket deltid er da i alles interesse så lenge det også møter arbeidsgivers behov, og det gjør det stort sett i helsevesenet. Dette er helt uakseptabelt av en tillitsvalgt. 

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, Glitnir skrev:

Det der ville jeg rapportert til NSF sentralt. Fint at de jobber mot uønsket deltid, men ønsket deltid er da i alles interesse så lenge det også møter arbeidsgivers behov, og det gjør det stort sett i helsevesenet. Dette er helt uakseptabelt av en tillitsvalgt. 

Enig.  Som jeg skulle sagt det selv. 

Uønsket deltid er et stort problem i helsevesenet, og selvfølgelig en viktig sak for fagforeningene.  TS ønsker deltid, og skal selvfølgelig  ikke måtte forklare sitt standpunkt til tillitsvalgt.  Høres ut som at denne tillitsvalgte har misforstått noe....    

• Liker 1
Skrevet

Ts jobber jo allerede "full stilling" ved å jobbe 50% som sykepleier og sikkert 50% eller muligens mer på gården. Dette blir veldig sært. Ville vurdert å bytte forbund. Og hun fortjener en klage. 

• Liker 1
Skrevet

Noen ganger lurer man på hvordan en tillitsvalgt har fått tillit. Hun der høres ut som et skrekkens eksempel på en fanatisk fagforeningsperson. 

Anonymkode: b2f4c...459

• Liker 3
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det der var unødvendig av deg.

Siterer du feil person? Den ab'en skrev jo bare sannheten.

Anonymkode: b2f4c...459

Skrevet

Klarer ikke helt å skjønne tankegangen til denne fagpersonen. Ved at du jobber 50% vil det jo si at det er mer jobb til de som jobber ufrivillig deltid..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...