Gå til innhold

Barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 2,5 år har blitt plassert i en gruppe med ett åringer i barnehagen. Hun har vært mye forkjøla og de har sagt at hun ikke får med seg beskjeder. Alle barna blir delt inn i fire grupper. 2 av dem er de over to år og resten fra 0-2 år. Jeg har sett når jeg har hentet henne tidlig noen ganger at hun sitter med dem som er 1-2 år. Hun ble overført etter hun fylte to år, for så å bli tatt tilbake til den gruppen hun var i. Er dette bra? Hun har ingen problemer med å ta imot beskjeder her hjemme, bortsett fra når hun er ute, eller gjør på noe hun elsker å gjøre. Er det vanlig for 2,5 åringer å ta imot alle beskjeder? Og er det bra at hun blir tatt bort fra de jevnaldrende som hun har kjent siden hun begynte i bhg? Har ikke blitt oppdatert på noe av dette, og har tenkt at de har ting under kontroll, men har gått med denne følelsen nå at hun blir satt vekk fra dem hun kjenner best og som er like gamle. 

Anonymkode: c7ba4...9e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du spurt barnehagen om hvorfor? Det virker ikke riktig at hun ikke får være i gruppe med de fra 2 år og opp når hun er 2,5 år selv. Det er gjerne fint for dem å ha noe å strekke seg etter. Dersom hun har vært mye forkjølet, kan det hende hun har noe væske i mellomøret som kan gi nedsatt hørsel. Be gjerne fastlegen om å henvise til øre-nese-hals hvis det er mistanke om dette. Men, det kan også være selektiv hørsel det er snakk om (de hører det de vil høre). 

Uansett, få en begrunnelse fra barnehagen for hvorfor de har bytttet gruppe 

Anonymkode: 26e76...672

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du spurt barnehagen om hvorfor? Det virker ikke riktig at hun ikke får være i gruppe med de fra 2 år og opp når hun er 2,5 år selv. Det er gjerne fint for dem å ha noe å strekke seg etter. Dersom hun har vært mye forkjølet, kan det hende hun har noe væske i mellomøret som kan gi nedsatt hørsel. Be gjerne fastlegen om å henvise til øre-nese-hals hvis det er mistanke om dette. Men, det kan også være selektiv hørsel det er snakk om (de hører det de vil høre). 

Uansett, få en begrunnelse fra barnehagen for hvorfor de har bytttet gruppe 

Anonymkode: 26e76...672

Ja hun har vært å sjekket dette og hun har veske i ørene og noe nedsatt hørsel. Men når det er sagt så var hun ganske forkjøla når hun var til kontroll og de ba oss komme tilbake. Det var ikke før foreldremøtet at jeg fikk med meg hvordan de har gjort det, og de andre foreldrene med jevnaldrende barn sa at deres to åringer var på gruppene for de store. Jeg fikk spørsmål om hun akkurat hadde begynt siden hun gikk i den gruppen. I og med andre foreldre var til stede i dette møtet fikk ikke jeg spurt. Men skal be om et møte, jeg ble noe satt ut når jeg forsto hvilken forskjell det er på gruppene også. Hun får jo ikke de utfordringene hun skal ha, og opplever det som at hun blir satt til sides siden hun ikke hører så bra og at hun ligger litt etter med språket. Dette er jo noe de må tilrettelegge for henne på best mulig måte og ikke bare plassere henne bort fra gruppen sin, hvor hun skal utfordres som en to åring og ikke som en ett åring. Kjenner jeg blir frustrert av å tenke på det, for vi har ikke fått noen beskjed om at de kom til å gjøre det sånn og hvorfor. Godt mulig dette har pågått over lengre tid hvor jeg har tenkt gode tanker om at de gjør det aller beste for barnet, og at vi må stole på at de har god kontroll og gir oss beskjed hvis det er noe. Når vi leverer og henter så ser ikke vi hvilken gruppe hun er i for da er alle samlet og de kan gå dit de vil. Jeg har tenkt at dette varierer og at hun sikkert har vært med jevnaldrende største deler av tiden, men det viste seg i møtet at de er fordelt i disse gruppene hele dagen bortsett fra på morgenen og ettermiddagen. Skal ringe dem i dag og få avtalt et møte hvor vi begge foreldrene er med og får avklart hva som skjer. Det er en vond følelse å sitte med, hun fortjener jo å bli behandla på lik linje som de andre på hennes alder selv om hun er litt forsinka og hører litt dårligere.

Jeg opplever ikke så god kjemi med kontaktpersonen, når jeg tar opp noe så blir det retta mot oss som foreldre. Klart vi har jo den største oppgaven, men hun har full plass og er der fra 8-16 hver dag så de må opplyse oss om det er noe. Hadde foreldresamtale og der ga hun uttrykk for at alt gikk fint og at det gikk veldig bra, bortsett fra dette med hørselen og at vi skulle komme tilbake til det når vi hadde fått resultatene. Hun sa at hun var plassert i ny gruppe og at dette ville være bra siden hun da kunne lære fra de største. Det er sikkert en grunn til at dette har skjedd, men hun skal ikke forskjellsbehandles på noen måte. Da vi var på 2-års kontroll fikk vi beskjed om at det er vanlig for to-språklige å ligge litt etter språkmessig. Dette avkreftet hun i BHG og sa at de ikke har hatt den opplevelsen med andre. De har heller ikke satt i gang noe tiltak fordi de må ha resultatet fra sykehuset på plass før de kan gjøre noe. Og at vi måtte purre på timen "for slike ting skjer ikke av seg selv". Beklager langt svar. TS

Anonymkode: c7ba4...9e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...