Gå til innhold

Svenskene har 1 karensdag og 80 prosent sykelønn

Stina234

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg jobber med noen svensker som fortsatt bor i Sverige og har svenske venner og familie. I følge dem så kommer svenske arbeidstakere syke på jobb og smitter andre. De har ikke råd til å være syke. Og de som ikke klarer å komme seg på jobb, de sliter med økonomien. De var langt i fra fornøyde med hvordan det var blitt.

Anonymkode: efc03...40f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Stina234 skrev:

Dette er faktisk en svært byråkratisk prosess der man også skal dra inn Nav og eventuelt en lege.

Ja, men å starte prosessen kan i seg selv bidra til å redusere sjansen for juks. Det viser at man har guts til å gjøre det. 

Men ja, jeg mener dagens ledere får tåle å stå i det og ta ansvar. Vi trenger flere klassiske ledere i dag, det har blitt altfor mange ledere som bruker stillingen som sovepute for god lønn. 

Anonymkode: 9391b...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Stina234 skrev:

Kan noen forklare hvorfor fravær går opp når det er elgjakt, hjortejakt, under VM, OL osv. ?

Ingen problem. Det er snyltere. De kommer alltid til å være der, og de kommer alltid til å finne sine løsninger. Man har ALDRI løst problemet med snyltere med å stramme inn reglene. (sier en som ble flydd inn med chartret fly til Glastonbury)

De eneste man rammer med å stramme inn reglene, er de som ikke kan komme rundt. Altså de som HAR problemer. Det er like mange snyltere i dag som på 70-tallet, men de som sliter i dag, har det dårligere og mer problemer enn da. Hvilket er en del av problemet.

Den andre delen av problemet er forståelsen av arbeidslivet, hvilket er GRUNNEN til at disse tidene er et problem. 

Det er derfor jeg blir så stolt av konseptet Norsk næringsliv når sjefen tar ferie til Seychellene  og gir folk ferie under WM i sykkel; det gir en forståelse av hva næring og arbeidsliv handler om.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
4 timer siden, Stina234 skrev:

Norge kan spare 15 milliarder kroner årlig på å få sykefraværet ned til svensk nivå. Det viser beregninger gjennomført av NyAnalyse for Bedriftsforbundet.

Politikere- sett i gang, her kan vi lære noe av Svenskene.  Eller hva?

Norge har akkurat brukt 35 mill på å la mdg gjøre noen få parkeringsplass er i hovedstaden om til plasser med blomsterkasser..... 

Men.. sykelønn.. jeg mener det blir for mye smitte om syke folk hadde gått på jobb for ikke å tape penger. Vi har allerede mange som sender smittsomme unger i barnehagen fordi små barn fort kan kreve flere sykedager enn hva forelderene har. De første to årene i bhg er svært representative her, ettersom de minste fortere blir smittet fordi de ikke helt  har bygget opp et immunforsvar, putter hendene i munnen, krabber på gulvet etc. 

Kjempeirriterende å få syke unger fordi en annen ville spare en sykedag. Barnesykdommer som feks vannkopper og omgangsyke står for mye av sykt barn dagene. Vannkopper tar fort et par uker. Dette fordi folk sender unger som er på bedringens vei, men fremdeles er smittsomme i bhg. 

Vil jeg bli syk fordi en voksen som fikk omgangssyke av barna sine nå har sluttet å spy og kommer seg på jobb, men da fremdeles er veldig smittsom, skal spare en sykedag/tapt inntekt? Nei! 

Du tenker sikkert på småting som forkjølelse, små betennelser, hodepine etc? - det er i så fall ikke så ille. Har noen hatt omgangsyke etc derimot så går jeg et annet sted..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Stina234 skrev:

Dette er faktisk en svært byråkratisk prosess der man også skal dra inn Nav og eventuelt en lege.

Jeg har litt lyst til å svare - Å hva så?

Som nevnt kan det nok hende at bare det å starte prosessen gjør at skulkerne tenker seg om. Kanskje holder det å bli kalt inn til en samtale med sjefen også. Eventuelt kan man se på hvordan man kan forenkle denne muligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså nå jobber ikke du da, og det du skatter av er penger som blir gitt av et velferdssystem som du selv er interessert i å bygge ned. Dessuten er det mange med alvorlige sykdommer som faktisk både jobber og studerer. 

Anonymkode: e5348...f7b

Ok. Jeg har skattet av inntekt i arbeidslivet i 30 år. Opplever ditt svar som nedsettende. Og et personangrep. Den siste setningen din fortjener egentlig ikke et svar. Shame on you (personangrep tilbake).

Anonymkode: f0e81...f82

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
1 minutt siden, Nori skrev:

Jeg har litt lyst til å svare - Å hva så?

Som nevnt kan det nok hende at bare det å starte prosessen gjør at skulkerne tenker seg om. Kanskje holder det å bli kalt inn til en samtale med sjefen også. Eventuelt kan man se på hvordan man kan forenkle denne muligheten. 

Det koster jo bare mer sånn helsesituasjonen er i dag. 

Til eksempel: jeg brakk stortåa. Grisevondt og jeg ville vite om den var brukket. Altså : tur til fastlegen - 2 timer å vente pluss 30 min der inne. Henvisning til røndten på et mindre sykehus - 20 min å kjøre, 1 time å vente, 5 min inne, 1 t å vente på svar. Får henvisning til et annet sykehus for vurdering. Her gadd jeg ikke mer og dro hjem. Ringte neste dag å spurte om nødvendigheten av dette ettersom jeg er kapabel til å bruke tape selv og dermed spare tid og ressurser. Men det var åpenbart nødvendig fordi bla bla.. . Brukte 45 min til stort sykehus, 4 timer å vente, 10 min inne og alt sammen for at noen skulle tape likt det jeg hadde gjort selv. Kjøre hjem - 2 t pga rushtrafikk. 

Så. Er helt utslitt og har brukt 12 timer fordelt på to dager for å få vite om en pokkers tå er brukket..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kommunene har sykefraværet ligget på 10% i ganske mange år nå.

Da er det et eller annet som er feil. Folk flest er ikke reelt syke hvert tiende dag.

Det hadde jo vært interessant, om ikke annet bare for å sett hvilken effekt det hadde hatt på statistikken, å testet karensdag noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo en grunn til at så mange er "syke" i desember når man har flere egenmeldingsdager igjen. Det er ikke greit å late som man er syk da å utnytte systemet. Syntes det burde innføres 80% lønning da man er syk. Selv om mange kan slite litt, så får man heller leve litt billigere da. Kanskje kjipt for noen å leve på pasta og pølser en uke, men sånn får det bare være. Man er bare vant med å ha det for godt i Norge.

Anonymkode: 2c6f4...c5b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er jo en grunn til at så mange er "syke" i desember når man har flere egenmeldingsdager igjen. Det er ikke greit å late som man er syk da å utnytte systemet. Syntes det burde innføres 80% lønning da man er syk. Selv om mange kan slite litt, så får man heller leve litt billigere da. Kanskje kjipt for noen å leve på pasta og pølser en uke, men sånn får det bare være. Man er bare vant med å ha det for godt i Norge.

Men nå følger ikke egenmeldingsdager kalenderåret, så det høres merkelig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og de som ikke kan leve på pølser og pasta? Og heller ikke kan la være å spise fordi da blir de syke. Hva med dem?

Hva med en diabetiker som knekker et bein?

Anonymkode: 4cae0...111

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Gullik skrev:

I kommunene har sykefraværet ligget på 10% i ganske mange år nå.

Da er det et eller annet som er feil. Folk flest er ikke reelt syke hvert tiende dag.

...

Jo, det er helt normalt når dette er fordelt på flere stillinger. Jo større oppdeling av årsstillinger en oppgave får, jo større sykefravær har det. Det er fordi en person som har 4 stk 25% stillinger og er syk på en vakt, representere 25% fravær på DEN oppgaven men kan være 100% på jobb.

Det er litt hvorfor oppdelte stillinger er ett problem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gi folk sykelønn i det hele tatt? Hva skal folk ha lønn for å være syke for? Ta fra dem lønnen når de er syke så blir de motivert til å bli friske raskere i stedet.

Anonymkode: 1ccee...267

Enig. Og reduser trygdeutgiftene med å redusere utbetalingene til ufør. Norge har blitt fattigere.

Anonymkode: 58cc7...09d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...