AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #1 Skrevet 28. september 2017 Noen som har tatt dette årsstudiumet? Hvordan var det og fikk dere god bruk for det i etterkant? Jeg har en samfunnsvitenskapelig/ humanistisk utdanning (religionvitenskap), men har egentlig alltid interessert meg for det teknologiske. Haken er at jeg er ikke spesielt flink i matematikk og frykter at det kan ødelegge (talldysleksi). Samtidig som det kan være at jeg har "modnet" og kan håndtere slike fag bedre. Jeg vet jo at flere og flere arbeidsgivere er ute etter folk med teknologiske datakunnskaper og sånn sett er det fristende. Noen som har erfaring fra årsstudium i dette? Anonymkode: 3ef83...21d
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #2 Skrevet 28. september 2017 Har tatt bachelor i informasjonssystemer. Dette ligner veldig på dette. I studiet er det ikke måtte. Det går mye i programmering. Det går på logisk tenkning, kompleksitet og mye læring. Hvis du står på og sikrer første jobben, gjør det bra der vil det etterhvert kastes jobber etter deg. Fagfeltet er så stort at det ikke er mulig å kunne allt . Du kommer alltid til å føle at det er ting du ikke mestrer. Anonymkode: b6ae9...c22
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #3 Skrevet 28. september 2017 Ok takk for svar Nå er det ikke aktuelt for meg å ta en ny bachelor med tre nye år. Derfor jeg tenkte på årsstudium. Men hvis du sier at det ligner så kan kanskje årsstudiumet være en ide? Skal tenke på det. Anonymkode: 3ef83...21d
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #4 Skrevet 28. september 2017 Det har blitt vanskeligere å få jobb innen IKT, kommer litt an på hvilken retning man ser for seg og hva årsstudiet handler om. Men generelt er mitt inntrykk at det er viktigere å ha en utdanning i dag, ikke bare et årsstudium. Vær også klar over at det er krevende yrke. Ikke nødvendigvis på grunn av det faglige i seg selv dersom man har et minimum av anlegg for det, men det er mange prosjekter, lange arbeidsdager og generelt lite fri. Flere av de jeg kjenner har ikke hat ferie på mange år. Anonymkode: a063d...2ec
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #5 Skrevet 6. oktober 2017 Glemte hele tråden jeg! Men takk for svar. Jeg har jo faktisk en bachelor og et årsstudium. Men jeg føler meg litt nedfor med tanke på "om det er bra nok". Det er innen samfunnsvitenskap (religionvitenskap) og hadde jeg valgt på nytt i dag så hadde jeg kanskje valgt noe mer "nyttig" som en teknologisk utdanning. Men det blir litt begrenset hva man kan velge mellom når man sliter såpass i matematikk som jeg har gjort. (dyskalkuli). Jeg trodde at informasjonsteknologi f.eks krevde at man hadde r-matematikk men husker jeg hadde det litt i tankene da jeg var yngre. . Jeg har kun p-matte fra videregående. Det er jo nyttig det jeg har med tanke på en utvidet forståelse over et samfunn som stadig blir mer multikulturelt. Egentlig drømmer jeg litt om å ta spesialpedagogikk senere og da kan bacheloren jeg har virkelig komme til nytte med tanke på barn/ungdom med en annen kulturell bakgrunn. Anonymkode: 3ef83...21d
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #6 Skrevet 6. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Glemte hele tråden jeg! Men takk for svar. Jeg har jo faktisk en bachelor og et årsstudium. Men jeg føler meg litt nedfor med tanke på "om det er bra nok". Det er innen samfunnsvitenskap (religionvitenskap) og hadde jeg valgt på nytt i dag så hadde jeg kanskje valgt noe mer "nyttig" som en teknologisk utdanning. Men det blir litt begrenset hva man kan velge mellom når man sliter såpass i matematikk som jeg har gjort. (dyskalkuli). Jeg trodde at informasjonsteknologi f.eks krevde at man hadde r-matematikk men husker jeg hadde det litt i tankene da jeg var yngre. . Jeg har kun p-matte fra videregående. Det er jo nyttig det jeg har med tanke på en utvidet forståelse over et samfunn som stadig blir mer multikulturelt. Egentlig drømmer jeg litt om å ta spesialpedagogikk senere og da kan bacheloren jeg har virkelig komme til nytte med tanke på barn/ungdom med en annen kulturell bakgrunn. Anonymkode: 3ef83...21d I Bergen er det mulig å studere bachelor i informasjonsvitenskap som ikke krever realfagene fra vgs. Det fine er også at det er 60sp som er frie så da kan du ta inn litt av det gamle du har. Ellers så lærer du om menneskets relasjon til teknologi, samt å programmere Tenkter selv å kanskje ta denne. http://www.uib.no/studieprogram/BASV-INFO#uib-tabs-introduksjon Men du burde da heller ta spesialpedagogikk om du heller vil det! Kanskje prøve evt å jobbe som lærer? Anonymkode: cfe1f...ace
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #7 Skrevet 6. oktober 2017 Om jeg skal bli lærer kreves det master før jeg tar ppu og dessuten har jeg ikke lyst til å bli lærer. Men takk for innspill! Og ikke minst informasjon om det andre studiet. Blir nok mest sannsynlig ta spesialpedagogikk på sikt for å bygge på det jeg allerede har. Anonymkode: 3ef83...21d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå