Gå til innhold

Vepser over alt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Vet ikke helt hvilken kategori dette skal ligge i, men har et stort problem angående der jeg bor og rett utfor døren. Jeg og samboeren merket noen vepser utfor ytterdøren våres, de fløy ikke og så ut som de hadde lite energi. Det bare kom flere og flere etter som dagene passerte. Noen døde, noen levende. Etter en stund, så våknet vi til en gravplass med døde og halv levende vepser like utfor ytterdøren. I dag tidlig fant jeg en svær veps inne som fløy rundt, og en som nesten var dø. Har vi vepsebol en plass i nærheten ettersom det er tonnevis med veps? Vi hører ikke noen lyd eller tendens til at det skulle være det. Og vi vet at vepser kan trenge gjennom mange smale plasser, men hører likevel ingen vepse lyd, eller noe funn av et vepsebol! Hjelp!!!

Anonymkode: 9b83c...3ed

Skrevet

På tide å kontakte skadedyrkontrollen. Du har vepsebol i nærheten og det bør du få ned i høst.

Anonymkode: e991c...f52

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heisann. Vet ikke helt hvilken kategori dette skal ligge i, men har et stort problem angående der jeg bor og rett utfor døren. Jeg og samboeren merket noen vepser utfor ytterdøren våres, de fløy ikke og så ut som de hadde lite energi. Det bare kom flere og flere etter som dagene passerte. Noen døde, noen levende. Etter en stund, så våknet vi til en gravplass med døde og halv levende vepser like utfor ytterdøren. I dag tidlig fant jeg en svær veps inne som fløy rundt, og en som nesten var dø. Har vi vepsebol en plass i nærheten ettersom det er tonnevis med veps? Vi hører ikke noen lyd eller tendens til at det skulle være det. Og vi vet at vepser kan trenge gjennom mange smale plasser, men hører likevel ingen vepse lyd, eller noe funn av et vepsebol! Hjelp!!!

Anonymkode: 9b83c...3ed

Slapp av. Koloniene dør ut nå på høsten og arbeidervepsene blir husløse og litt forvirret. Dere har sikkert hatt et vepsebol i nærheten av døra. Første frostnatta nå, så er de borte. 

Anonymkode: c3dab...5b1

Skrevet

Som noen påpeker, så er koloniene "ferdig" og siste rest av gjenlevende arbeidsveps flyr rundt etter sukkerholdige kilder. Men det kommer ikke flere i denne sesongen. Vepsebol brukes heller ikke på nytt. Men det er en liten mulighet for at en ny dronningveps danner bol hvis dere har steder som vepsen ilker, f. eks. skjult under møne, på husloft eller i andre hulrom der insekter kommer inn. Dette kan med fordel tettes (f. eks. med finmasket netting) slik at det ikke oppstår et nytt eventuelt vepsebol. 

Anonymkode: 92db9...463

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...